Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kleskode og hygienekrav fra skole

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 10:52   #21
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg har ikke barn i denne aldersgruppen enda, og uttaler meg derfor på grunnlag av venninners utsagn og det jeg leser i media. Skrivet det pekes til i vgartikkelen er kanskje en litt klønete vei å gå. Jeg synes kanskje den forsøker å berøre de virkelige utfordringene på en noe slørete måte. Dusjingen forstod jeg ikke helt, kan ikke huske å ha lest at det er et stort problem med uhygeniske ungdommer?
Men motepress, kroppsideal og sexualisering er tanker jeg får på netthinnen når vi diskuterer dette temaet. Ungdoms hverdag har forandret seg svært mye på det område de siste åra, og her tror jeg det virkelig er viktig at noen voksne tør og trå inn som gode rollemodeller. Tydelige voksne som tør å sette grenser. Særlig på vegne av de ungdommene som ikke klarer det selv.
Vi foreldre har også et stort ansvar her, sammen med skolen. Om et slikt skriv er veien å gå tror jeg neppe. Men at dette er en sunn debatt, som bør og må tas er jeg ikke i tvil om. Vil gjerne dele denne artikkelen med dere også:
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article393563.ece

Sitat:

- Helsesystrene rapporterer om ei veldig endring berre dei fem siste åra. Mange av jentene byrjar kroppshysteriet allereie i 9-årsalderen, og det tek heilt av når dei kjem på ungdomsskulen.

Queenbees
- Hovudtendensen er at jentene blir meir og meir like. Klede, hår og kroppsfasong er nesten identisk, særleg på ungdomsskulejentene, seier Børsheim.

Ungdomsskulen er perioden som forskaren har funne ut at kles- og kroppshysteriet er verst.

- I denne perioden er jentene på sitt aller mest sårbare og usikre, og det verste dei kan tenkje seg er å skilje seg ut. Jentene samanliknar seg helst med jenter på eigen alder, seier Børsheim.

- Jentene blir styrt av nokre «queenbees». Desse set standarden for korleis ein skal sjå ut, forklarer Børsheim.

Sitat:

Ikkje alle jenter oppsøkjer helsesystrene på skulane. Men blant dei som gjer det, er det svært mange som slit med fokus på kropp.

- Opp mot halvparten av desse jentene har det ein kallar kroppsbilete-forstyrring. Fokuset på utsjånad blir sjukleg, og opptek det meste av tida, forklarer Børsheim.

- Det å vere flink på skulen betyr ikkje noko lenger, så lenge ein er «beautiful». Enkelte kan stå opp tre timar før skuletid for å sminka seg. Og førebileta er langt frå idrettskjendisar og andre sunne idol.

- Paris Hilton er den store heltinna, og det står ikkje på bling-bling og djupe utringingar, seier Børsheim.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:42   #22
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg sliter litt med å formulere meg kjenner jeg, dette temaet vil jo bli preget av den enkeltes grenser.

Jeg syns at både sexpress og spiseforstyrrelser er alvorlige problemer som skal tas på alvor. Men forbud og påbud rundt påkledning vil etter alt skjønn og erfaring ikke være noen løsning på de problemene. Det er nå engang fortsatt slik at de som går til ytterpunktene for å hevde seg vil gjøre det på en eller annen måte uansett. Det har ingenting med klær å gjøre, og det er ikke et nytt fenomen som plutselig har dukket opp. Om ungdommens grensetesting i dag er mer ytterliggående enn da jeg var ung, så er det ikke noe rart ved det. Det er ikke noe rart at de voksne blir bekymret heller. Men det er ganske naivt å tro at man kommer noe til livs ved å innføre forbud mot virkemidlene.

Ungdomshverdagen har endret seg til alle tider, og de voksne har alltid stått klønete og maktesløse på sidelinjen. Såvidt jeg vet så har tvang gjerne virket mot sin hensikt eller forverret situasjonen betraktelig. Det er heller ikke nytt at det er stor bevissthet rundt kropp i tenårene og at mange bygger et usunt selvbilde basert på frynsete idealer. Det er ikke mange kvinner jeg kjenner som ikke har et eller annet anstrengt ved forholdet til kroppen sin. Jeg tror fokus på selvrespekt og egenverd er det viktigste virkemiddelet som kan tas i bruk for at jenter (unge og gamle) skal bli fornøyde med seg selv. Hvis man finner et forbud eller påbud som når frem til de unge og kan bidra til å stimulere tro på seg selv og egen verdi, så kanskje det kan funke. Men det forbudet finnes neppe.

Et annet moment som jeg syns er viktig er at jeg oppfatter dette forbudet som et sterkt signal om at nakenhet er noe vi ikke ønsker i samfunnet. Og det tror jeg mange unge også vil gjøre. Det økte sexpresset er selvsagt noe vi ikke ønsker, men derimot så tror jeg vi kunne vunnet mye på å igjen fokusere på egenverd og selvtillit. Og hvis man da forteller at nakne navler og romper er noe stygt og seksuelt ekkelt vi helst ikke vil se, så gjør man jo det tvert motsatte. Man negativiserer kropp og nakenhet fremfor å formidle at kroppen er verdifull og fin. Kampen for å bekjempe sexpress er ikke det samme som kampen for å bekjempe sex. Nettopp i den tøffe følsesmessige berg-og-dalbanen som tenåringene befinner seg, så er det viktig å signalisere hvor fine de er og hvor bra de er, fokusere på de positive ressursene og lære dem hvor fint sex kan være hvis de har respekt for seg selv og andre.

Oppsummert så tror jeg at forbud mot synlig truse og bar mage er et skudd i blinde og at skolen ikke vil redde noen fra gruppepress ved å innføre det. Dersom målet er å få bukt med gruppepress i forhold til moteklær og sex, så behandler de symptomene og ikke roten til problemet. Det eneste jeg kan se kommer ut av dette forbudet er at pripne skoleansatte slipper å se på naken hud, og det skulle ikke forundre meg om reglene ble opprettet kun av hensyn til det formålet in the first place.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:58   #23
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Kaisa, du har nok ikke noen problemer med forumleringene, slik jeg ser det i allefall. For meg er det klart og tydelig det du sier og kan ikke annet enn å si meg enig i rubbel og bit.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 16:38   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Det mest geniale i denne saken er uttalelsen til en Frp'er i Drammen, som var helt enig i påbudet siden "det er så mange fleskete jenter der ute."



Ellers: Jeg er for å prøve å påvirke ungdom til å være mindre opptatt av det ytre og mer av det indre, for å si det teit, men tror neppe dette er måten å gjøre det på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:37   #25
kolinka
Nysgjerrig
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 8
kolinka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Har du sett guttene i svømmehallen? De har underbuksa godt dratt opp og sagger med badeshortsen. Underbukse under badeshortsen!

kolinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:38   #26
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Det har jeg aldri sett. Faktisk syns jeg at sagging er på god vei ut. Det er temmelig sjelden jeg ser skikkelige saggere nå til dags.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:33   #27
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av kolinka, her.

Har du sett guttene i svømmehallen? De har underbuksa godt dratt opp og sagger med badeshortsen. Underbukse under badeshortsen!



På stranden også. I Spania var det lett å se hvilke unge gutter som var norske.

Det må da være ubehagelig?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 19:15   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg slipper å skrive noe i denne diskusjonen, siden Kasia allerede har skrevet det som trengs sies.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 08:48   #29
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg slipper å skrive noe i denne diskusjonen, siden Kasia allerede har skrevet det som trengs sies.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no