Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Sunt sukker

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 22:56   #21
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Hey! Ikke slike blauthjerta utbrudd i min tråd!

Du har vel fått noen svar i hvertfall.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 22:57   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Du har vel fått noen svar i hvertfall.


Det har jeg, og de jeg sa til slutt var bare på spøk om du lurte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:45   #23
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sunt sukker

Jeg ble jo nesten redd.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 00:16   #24
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Slapp av.
Jeg tror faktisk man har større sjanse for å bli ufruktbar om man spiser mye sukker enn om man spiser litt Stevia (for man klarer ikke å spise mer enn "litt"). Sukker fucker med hormonsystemet.

Gjør det? Fucker med hormonene mener jeg?
Har du noen linker med informasjon om dette?
Jeg er sukkeravhengig og har hormonproblemer nemlig.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 00:21   #25
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sunt sukker

Her er en bok med en veldig bra presentasjon av sukkerproblematikken. Presenterer begge sider, og har rikelig med gode kildehenvisninger.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 00:30   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Gjør det? Fucker med hormonene mener jeg?
Har du noen linker med informasjon om dette?
Jeg er sukkeravhengig og har hormonproblemer nemlig.

Ja, legen min ba meg om å kutte ut sukker, poteter, pasta, ris og brød for å se om det funket på pcos'en og hormonplagene mine. Han ba meg også om å spise mer fett. Jeg gjorde så, og har fulgt det i noen måneder nå. Og resultatet er forbløffende! Jeg har nå hatt 2 sykluser etter hverandre med helt normal menstruasjon, og det er over 2 år siden sist!!! I tillegg er jeg kvitt bekkenplager, sover bedre, huden er finere, jeg har mer energi, jeg er kvitt muskelplager, minus 8 kg og mye annet. Psyken er også bedre, jeg er ikke deprimert lenger og er mye mer stabil i sinnet (dobbelt betydning).

Fant noen linker her:

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5816&rc=1

http://www.lommelegen.no/svar/svar5373.asp

Opprinnelig lagt inn av Lommelegen

En annen måte å se det på, er at PCOS og insulinresistens er så tett knyttet til hverandre, at det på en måte er bare to "versjoner" en og samme tilstand "viser seg" på, og at det er de forhøyede insulinverdiene i blodet ved insulinresistens som forårsaker endringene i kjønnshormonene.
Dette synet kan bekreftes ved at den mest effektive behandlingen mot PCOS er den samme som ved insulinresistens; dvs vektnedgang, og et mye lavere inntak av såkalte "raske karbohydrater" som finnes bl.a. i sukker og hvitt mel, brus og søtsaker. De fleste med PCOS tåler faktisk raske karbohydrater mye dårligere enn andre, som følge av insulinresistensen.
Og dessuten behandles det med ganske effektivt med en medisin som egentlig brukes mot diabetes som heter Glucophage eller Metformin. Dette virker ved å senke insulinresistensen, og derved bedres PCOS også.

http://www.barnimagen.com/felles/bli...rnativ_medisin

Sitat:

Kost:
Ved PCOS er det veldig viktig å spise riktig. Da er det mye lettere å få effekt av alternative behandlingen. Innen kosthold er det spesielt viktig å være forsiktig med karbohydrater (sukker, hvetemel, ris og poteter), for disse matvarene vil være med å øke blodsukkeret, og dermed forverre tilstanden

.

Du finner mer om du googler. Ingen tvil om at sukker klusser skikkelig til med hormonene hos mange. Jeg er overbevist om at det er sukker og andre raske karbs som har GITT meg hormonproblemene, da jeg ikke hadde dem før jeg ble overvektig. Faktisk ikke før jeg ble vegetarianer og erstattet proteinene med nesten bare karbohydrater.
Så bra som jeg føler meg på lavkarbokost, og så mange historier jeg har lest og hørt både fra legen min og andre, om folk som er blitt 100 % bedre av pcos og andre hormonplager rett og slett pga. lavkarbokost, så er det ingen tvil i mitt hode om hva som funker iallefall.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 01:49   #27
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sunt sukker

Takk for linker. Nå har ikke jeg PCO(S) da. Men har problemer med å bli gravid, og hormonene er litt på tur.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 01:56   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Det gjelder for alle typer hormonproblemer, sa legen min. Kutt ut raske karbs, øk på fettinntaket. For meg har det vært helt vanvittig effektivt, og ikke bare på hormonene men på alt annet også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 07:50   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg ble jo nesten redd.

For meg? Jeg er jo sjempe skymmel.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 12:43   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Demararsukker en en type sukker som opprinnelig vokser ved elven Demerara i Guyana. Sukkeret er kjent for å ha en gyllen farge og være av høy kvalitet. Det har ganske store krystaller og en veldig god smak.



Dette er "ordentlig" sukker, som ikke er mye raffinert. Kjøp på helios eller i helsekost.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:00   #31
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ellers er mørkt Muscovado-sukker et sunnere alternativ enn hvitt sukker. Masse næring i det. Jeg har bla. funnet det på Ultra. Det blir fort hardt, så jeg er ikke helt begeistret.

Men du kan klemme utenpå posen eller ev. sile det ved behov. Det smaker i alle fall veldig godt. Men kan det brukes helt på samme måte som vanlig sukker? I alle typer oppskrifter?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:17   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men du kan klemme utenpå posen eller ev. sile det ved behov. Det smaker i alle fall veldig godt. Men kan det brukes helt på samme måte som vanlig sukker? I alle typer oppskrifter?

Jeg har klemt, men det er hardt som mur.
Gadd ikke mer og bare kastet det. Bruker så lite sukker uansett at da søter jeg heller baksten eller dessertene med Splenda.

Jeg vet ikke om det kan brukes i ALLE typer oppskrifter, men jeg går ut fra at det iallefall kan brukes der det ikke skal være større mengder. Det har jo en sterk smak av lakris, syns jeg. Jeg har kun brukt litt i desserter og cookies.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:19   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Demerarasukker blir ikke hardt. Brunt sukker som muscovado blir hardt, fordi det ikke er ekte brunt sukker, men tilsatt melasse.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:21   #34
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Akkurat hva jeg hadde tenkt å spørre deg om!

Bruker du demerarasukkeret på samme måte som vanlig sukker, i kaker og sånt? Noen spesielle hensyn å ta?

Jeg oppbevarer det som vanlig sukker og bruker det som vanlig sukker. Men i kaker og sånn bruker jeg stort sett vanlig hvitt (dog økologisk) sukker. Jeg bruker det på havregrøt og i desserter osv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:52   #35
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Demerarasukker blir ikke hardt. Brunt sukker som muscovado blir hardt, fordi det ikke er ekte brunt sukker, men tilsatt melasse.

Er det "dumt"? Usunt? Og hvorfor er det tilsatt melasse?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no