Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Norsklekse

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-10, 16:15   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Norsklekse

Snuppa som går i 7.klasse har flg som en del av leksen denne uken.

Hun skal lese en tekst, og får spm fra teksten etterpå. For å sikre seg at de forstår sikkert. Jeg har forstått det sånn at dette er tatt ut av leseprøver de får.

Jeg stusset på et par av de:

Sitat: Først skulle en jo lage gryter, men når det var gjort, hadde en de remedier som skulle til.
Oppgave: I stedet for remedier kan vi skrive.....


Sitat: Stekepanne og stekeovn var de instrumentene som fullstendiggjorde matlaginens apparatur.
Oppgave: I stedet for apparatur kan vi skrive.....


På den første oppgaven her har hun skrevet materialer.

På den andre er vi usikre. Ordboken sier at apparatur er en samling apparater. Hva kunne man da ha skrevet i stedet?


For øvrig synes jeg den første setningen var noe snodig oppbygd.
Men nå er ikke jeg noen lærer heller.

Noen som har innspill? Og helst hjelp med ord nummer 2

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:52   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsklekse

Rar oppgave. Jeg hadde skrevet ingredienser på oppgave 1. På nr 2... tja... produksjonslinje? Redskap?

Det naturlige hadde jo vært å skrive om hele setningene til leselig norsk, men det er kanskje et poeng at språket skal være innfløkt og umulig?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:52   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.026
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsklekse

Altså, jeg er norsklærer i vgs, og jeg har problemer med å skjønne disse setningene. Den andre er verst - den skjønner jeg ikke i det hele tatt - men den første er sannelig ikke god, den heller. :ør:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:53   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norsklekse

Jeg signerer Katta. Merkelig setning.

  Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:53   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.026
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsklekse

Altså, jeg er norsklærer i vgs, og har problemer med å forstå disse setningene. Den andre skjønner jeg ikke i det hele tatt, men den første er sannelig ikke bra, den heller. Hva i all verden er det meningen at elevene skal lære av dette?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:53   #6
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Norsklekse

1. ingredienser
2. hvitevarer
?

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:16   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Makan. Signerer Stompa.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:20   #8
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.524
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsklekse

Hjelpes for noen setninger.
Foslag:
1. ingrediens
2. mulighet/ferdigstillelse.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:26   #9
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Godt at det ikke var bare jeg som reagerte da.

Ingredienser ja! For de mener selvfølgelig det som skal oppi grytene ja.

På den andre oppgaven kan det ikke dreie seg om hvitevarer i hvertfall. Historien er fra første gang de antar at menneskene spiste stekt mat.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:29   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Poenget ser i grunn ut til å dreie seg om leseforståelse. Forstå det den som kan.
Flere av tekstene er vanskelige, og de skal gjerne finne synonyme ord.

Og i den ene teksten gjentas til stadighet: gotteri-butikken.

Dette ordet ser heelt feil ut for meg!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:35   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.524
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsklekse

Du får sende en lapp med jenta, og be om et snarlig fasitsvar for vi er et helt forum som venter på svar.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:37   #12
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norsklekse

Kanskje det er et poeng at de skal reagere på dårlig språk?

Det var i alle fall veldig merkelige setninger!

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:39   #13
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Kan norsklæreren hennes norsk?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 18:14   #14
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Kan norsklæreren hennes norsk?

Man kan jo lure

Nå er det noen hefter med kopierte ark hun har fått med seg. De har ikke vært veldig kritiske med de de har sendt med i alle fall.

Sender en mail på it's learning jeg. Skal oppdatere om jeg får svar.

Men er gotteri-butikk riktig ord. Vil gjerne vite det før jeg flisespikker på det kjenner jeg

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 18:20   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsklekse

Det er ingen treff i bokmålsordboken på gotteri. Godteri, derimot ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 18:22   #16
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Du får lime inn dette til henne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Godteri

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 18:22   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.209
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsklekse

Gotteri er ikke riktig norsk, nei, det heter "godteri". (Du kan henvise til Bokmålsordboka, den er online på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html.) Å skrive ordet med bindestrek er vel ikke feil, akkurat, og jeg vet at mange synes det er lettere for barna å lese sammensatte ord med bindestrek.

Jeg synes også oppgavene var både merkelige og klønete formulert. I stedet for "apparatur" kan det kanskje være "hjelpemidler" eller "verktøy", men jeg synes uansett ikke det var noen god setning.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 18:22   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.209
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsklekse

Og ikke bruk wikipedia som kilde overfor læreren, da!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 21:25   #19
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Jeg har skrevet flg mail til lærer, og lurer på om jeg kan sende fra meg dette

Hei .....!
Jeg har sett over norskleksene til Vilde sammen med henne denne uken, og har et par spørsmål ang dette.
Det var jo endel av dette som åpenbart var vanskelig å forstå. Og det forstår jeg, for det var mange vanskelige ord og tekster. Jeg undrer over om dere er kritiske og ser over tekstene dere sender hjem til ungene på disse arkene?
Enkelte av setningene og ordene de skulle frem til var virkelig ikke enkle. Som feks i oppg. 4.1 Sitat: Først skulle en jo lage gryter, men når det var gjort, hadde en de remedier som skulle til. I stedet for remedier kan vi skrive? Her måtte jeg spørre på et forum jeg er aktiv i. Vilde og jeg kom frem til at man kunne skrive materialer. Men etter at flere andre hadde lest setningen, mente de det kunne være ingredienser. Og stemmer jo bedre om man leser hele teksten i sin helhet nok en gang. Men det var ikke gitt på første forsøk at det var dèt de mente.
Neste sitat: Stekepanne og stekeovn var de instrumentene de som fullstendiggjorde matlagingens apparatur. I stedet for apparatur kan vi skrive? Ja, skrive hva da? Apparatur er jo kun et begrep om en samling av apparater. Så hva kan man skrive i stedet da?
Jeg forstår utifra resten av heftet at dette har med leseforståelse å gjøre, men er dette 7.klasse pensum? Det er jo sikkert det, siden de har fått dette med hjem. Men jeg synes dette kanskje var litt i overkant vanskelige tekster å tolke for ei på 12 år.
Håper på en tilbakemelding på dette. Spesielt et ord man kan bruke i stedet for apparatur.
Mvh ......

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 22:46   #20
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsklekse

Noen som har innspill til mailen? Kan jeg sende avgårde den?

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no