Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvorfor ble det fudge?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-15, 14:06   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.533
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor ble det fudge?

Jeg lagde fløtekarameller etter samme oppskrift som alltid. Noen år har det blitt hardt som knekk, noen år har det blitt bare kliss, men som regel har det blitt bra, veldig gode, seige smørbukkaktige karameller som henger fast i tennene. Dette er forståelig, det kommer jo an på hvor lenge det koker, og nå har jeg lært. Men i år ble det ikke seige karameller, i år ble det smuldrete fudge. De ble nydelig gode, og slik jeg alltid har hatt lyst til å lage, men aldri skjønt hvordan jeg skulle få til, de har alltid blitt seige før (gode de og altså). Men hvorfor fikk jeg dem slik i år? Mener ikke at jeg gjorde noe annerledes, men noe må det jo være...

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 14:16   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.153
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Det er temperaturen som avgjør hvordan konsistensen blir. Sukkertermometer er tingen hvis du vil være sikker.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 14:24   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.533
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Ååååja! Men hadde jeg lavere eller høyere temp nå da det ble fudge? (husker ikke hva jeg hadde plata på i fjor)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 14:35   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Koker du for lenge blir det drops, koker du for kort blir det fudge, en mellomting blir seige karameller. Hvis de smuldrer så har du nok fått sukkerkrystaller i den.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 14:49   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ååååja! Men hadde jeg lavere eller høyere temp nå da det ble fudge? (husker ikke hva jeg hadde plata på i fjor)

Hun mener noktemperaturen på massen når du avslutter prosessen, ikke temperaturen på plata. Ikke at jeg vet, da - jeg har aldri fått til noe som er spisende i det hele tatt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 15:11   #6
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.918
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Sukkertermometer må til ja

Vi lagde også fudge som krystalliserte seg

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 15:12   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.533
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Koker du for lenge blir det drops, koker du for kort blir det fudge, en mellomting blir seige karameller. Hvis de smuldrer så har du nok fått sukkerkrystaller i den.

Når jeg tidligere har kokt for kort har jeg ikke fått fudge, men det har bare vært noe kliss, som ikke har latt seg dele opp. Jeg helte det over i ei ildfast form kledt med matpapir. Langs kantene ble det faktisk seig karamell nå også, mens det var det midt i som ble fudge... Og det var det beste! Så jeg vil gjerne få dem slik neste gang også, men da må jeg vite hva jeg gjorde "feil", så jeg kan gjøre det igjen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 15:22   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Nå er ikke jeg noe ekspert, men det er det jeg har lest i ulike oppskrifter. Det er ganske lite som skiller på temperaturen, men det har mye å si for resultatet. Fudge skal koke til 115 grader, karameller til 120.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 15:23   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.068
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Det står en forklaring her

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 15:40   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.533
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ble det fudge?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det står en forklaring her

Takk, det med stivnet sukker langs kanten hørtes logisk ut. Tenker det er noe sånt som har skjedd.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no