Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken sprit til likør?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-24, 13:29   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.257
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken sprit til likør?

Jeg vil lage denne:

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/ripslikor

Det er årevis siden jeg laget likør, har ingen formening om hva slags sprit jeg brukte da. Men jeg var innom polet og spurte hva de anbefalte, og de sa 60%, til nøds 50. De anbefalte absolutt ikke 40%. Det hadde noe med hvordan alkoholen trekker smak ut av bærene å gjøre.

Nå er det sånn at det frister å kjøpe sprit med vaniljesmak, slik Kristine i Det søte liv gjorde i denne oppskriften. Men den finnes bare i 40%.

Er det noen av dere som har laget likør av 40%, og hvordan gikk det?
Eller har noen av dere en formening om dette temaet?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:34   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.841
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Vi bruker 60 %.
(ikke svar på det du spurte om i det hele tatt )

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:34   #3
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.725
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Det bør være 60% ellers blir det vassensmak synes jeg. Hva med å tilsette litt vaniljesukker? Det gjør jeg i ripssaft og plommelikør. Blir veldig godt!

__________________
Sønn 2006 og datter 2009
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:37   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.841
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Det bør være 60% ellers blir det vassensmak synes jeg. Hva med å tilsette litt vaniljesukker? Det gjør jeg i ripssaft og plommelikør. Blir veldig godt!

Det var smart! Jeg bruker steviadråper med vaniljesmak i en del søtsaker, og det bør jeg jo kunne putte i spriten også. (jeg lager espresso martini med rene steviadråper og fibersirup caramel som søtning - og det funker som bare det)

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:45   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.982
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Du kan legge en vaniljestang i også.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:50   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.257
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Vaniljestang var ikke dumt. Så 60% er tingen, altså.
Men jeg liker tanken på at den ikke blir så sterk, som hun skriver. Kan brukes som en aperitiff, i følge oppskriften.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:53   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.644
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Hvis oppskriften sier 40 %, hadde jeg sikkert gått for det. Det er jo en seriøs oppskriftsside.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:58   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.507
Blogginnlegg: 266
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Jeg laget kirsebærlikør med Grey goose for en del år siden. Jeg syntes den ble veldig god, men jeg er ingen likørkjenner da.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 13:59   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.319
Blogginnlegg: 44
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Eg har laga plommelikør på 40% ein gong eg hadde så mykje vodka ståande. Den vart veldig god iallfall.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 14:07   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.268
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Jeg lager likør, ei lita flaske av forskjellig sorter bær o.l med jevne mellomrom, og jeg fortrekker å bruke vanlig vodka. Jeg synes 60 % blir for sterkt, og synes ikke rundt 40 % blir vassent, men gir en mindre dominant spritfølels og mer smak av bær, sitron eller hva jeg nå lager av.
Vaniljestang, kaffebønner, anisstjerne og kanelbark er helt nydelige å smaksette bær og plommelikør med.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 14:58   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.257
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Tusen takk for tips!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 14:58   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.257
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Jeg vil i grunnen anta det er bedre å tilsette en vaniljestang enn å kjøpe vodka med vaniljesmak.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 16:15   #13
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.429
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Bruk 60%, og ha oppi vaniljestang. Likøren holder seg mye bedre når du bruker sterkere sprit.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 16:48   #14
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.393
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg lager likør, ei lita flaske av forskjellig sorter bær o.l med jevne mellomrom, og jeg fortrekker å bruke vanlig vodka. Jeg synes 60 % blir for sterkt, og synes ikke rundt 40 % blir vassent, men gir en mindre dominant spritfølels og mer smak av bær, sitron eller hva jeg nå lager av.
Vaniljestang, kaffebønner, anisstjerne og kanelbark er helt nydelige å smaksette bær og plommelikør med.

Jeg sekunderer Nextlife; jeg har laget limoncello på 40 % sprit, der det står 60 % i oppskriften.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 17:03   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.257
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Hvordan blir holdbarheten da? Og er det ekstremt mye forskjell på smak i forhold til 60%? (Bortsett fra alkoholen.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 17:19   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.268
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Den holder seg i årevis, du skal gjøre mye galt for at en likør med 40% brennevin ikke skal være holdbar og godt drikkende de neste 2-3-4 årene.
Jeg oppbevarer mørkt og kaldt (enten kjøleskap eller bod som holder 10-15 grader og både plommelikøren som er 4 år, Limoncelloen 2 år og ripslikøren fra i fjor er altså helt fine. Tror sikkert skvetten med eggelikør som står igjen fra jul funker å drikke også.
Jeg synes det er en markant forskjell på spritsmak på 60 kontra 40.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 17:46   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.257
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Ja, det var bare noen som nevnte holdbarhet i tråden.

Jeg har laget likør før, men husker som sagt ikke hvilken sprit jeg brukte. Men jeg husker jeg oppbevarte det i romtemperatur, faktisk. Det gikk da greit.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-24, 18:15   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.268
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Det meste går greit, det er tross alt sprit involvert.
Det eneste jeg er nøye med å oppbevare i kjøleskapet er likør med egg og fløte, f. eks eggelikør og Baileys

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 15:18   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.507
Blogginnlegg: 266
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Ble det likør på deg, Hyacinth?
Jeg har akkurat laget pærelikør. Brukte 60% vodka for det anbefalte mannen på polet. Han sa det var best når man bruker frukt fordi det er en del væske i frukten.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 16:12   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.257
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken sprit til likør?

Likøren er nok ikke klar for nærmere jul. Men den står i kjøleskapet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no