Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Supernytt - nyheter for barn

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-10, 10:33   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Supernytt - nyheter for barn

Glitterbarnet har gledet seg til Supernytt hele uka, og var veldig begeistret når han fikk se det i går, og gjenfortalte alle nyhetene fortløpende til oss med stor entusiasme. Var det noen fler som så det? Hva syns dere?

Jeg likte det veldig godt, og syns det er et bra konsept. Svensk TV har hatt det i mange år allerede, og jeg har savnet et slikt alternativ på norsk TV. Kort fortalt til de som ikke kjenner konseptet, så er det vanlige nyheter fortalt på et språk barn kan relatere seg til. I går snakket de om brannen i Storsteinnes hvor idrettshall og kulturhus brant ned, om man skal si totusen-og-ti eller tjue-ti og verdens høyeste hus i Dubai.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 05-01-10 kl 10:39.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 10:35   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Vi så det, eldste og jeg, og vi likte det veldig godt! Endelig nyheter på barns premisser, fortalt slik at barn skjønner og ut fra barns interessefelt. Brannen på Storsteinnes var VELDIG interessant, og vi snakket mye om det.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 10:36   #3
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Jeg likte det veldig godt, og det gjorde ungene også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 10:40   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Ah - dette skal vi teste. Når går det?

  Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 10:42   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Snuppa likte det også veldig godt, men syntes at det var altfor kort. Hun hadde gledet seg veldig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 10:43   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ah - dette skal vi teste. Når går det?

Mandag til torsdag 18.50

Her er linker hvor du kan lese mer om det:
Første sending: http://nrksuper.no/super/tv/#video?klipp=592274
Redaksjonen: http://nrksuper.no/super/blog/f%C3%B...ytt-pa-mandag/

http://nrksuper.no/super/?s=supernytt

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 10:45   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Her fant jeg beskrivelsen av programmet:

Sitat:

Om Supernytt

Supernytt er et nyhetsprogram for jenter og gutter mellom 8 og 12 år. Supernytt sendes hver kveld mandag til torsdag på NRK Super klokken 1850, rett etter Superkviss og før Dagsrevyen på NRK1.
Supernytt kommer til ta opp mange av de sakene som vises i voksennyhetene, både gode nyheter og mer alvorlige saker. Redaksjonen kommer også til å lage egne saker som vi mener seerne våre bør vite om.
Det blir for eksempel saker om miljø, skole, helse, sport, underholdning, kultur, politikk, økonomi, innenriks og utenriks. Altså veldig mye forskjellig som barn er opptatt av, eller som de allerede har sett på tv, hørt om på radio eller lest om på nettet eller i avisene.
Det er ikke Supernytts mål å være først ute med det siste som har skjedd, men vi skal sette nyhetene i en sammenheng, forklare vanskelige saker for å dempe frykt og gi barn i Norge er forståelse av hva som skjer i landet vårt og i resten av verden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 11:04   #8
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Høres bra ut. Må se på det i dag med ungene.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 12:17   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Hun likte det bedre enn barnetv. Det var "barnslig " igår.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 12:21   #10
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Eldstejenta her fulgte nøye med og likte nyheitene. Det einaste gale var at det vart slutt alt for fort.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 18:54   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Dette har storebror fått øynene opp for. Han har store øyne akkurat nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 19:27   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Vi har sett på det et par ganger. Det er stas, men Storebror er såpass liten enda at jeg legger stor vekt på å se det sammen med han, sånn at jeg vet hva han vet om alt som skjer ute i verden. Det er ofte litt hektisk med legging av lillebror akkura på denne tida, så det er ikke alltid vi får sett det. Men han får det nok med seg etterhvert.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 20:19   #13
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Jøss, jeg hadde nettopp tenkt å legge inn tråd om supernytt jeg også!

Jeg synes det er veldig bra, men reagerer litt på at det er lite "nyheter" i forhold til at de viser mye kulturnytt og vitenskapsnyheter.

Mulig jeg bare er påvirket av "voksennyhetene". Ikke vet jeg helt hvilken aldersgruppe dette skal være for heller, men iblant savner jeg litt mer av det som preger nyheter for oss voksne. (F.eks. dagens flystyrt, bare for å komme med et eksempel). Men det er kanskje ikke meningen at småskolebarn får slikt med seg?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 20:22   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Jeg syns de har litt av de store tingene som skjer hver dag også, men jeg tror de gjør en avveining. Nå som det har vært mye om Haiti så lar de kanskje vær å følge opp med en flystyrt.

Hvis du titter på linkene jeg la inn, så sier de endel om konseptet der, og at de ikke søker å være dagsaktuelle på alt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 20:25   #15
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns de har litt av de store tingene som skjer hver dag også, men jeg tror de gjør en avveining. Nå som det har vært mye om Haiti så lar de kanskje vær å følge opp med en flystyrt.

Hvis du titter på linkene jeg la inn, så sier de endel om konseptet der, og at de ikke søker å være dagsaktuelle på alt.

Aha, ålreit å vite!

Vår seksåring ser på "voksennytt" sammen med oss etter Supernytt, og det er kanskje derfor jeg merket så godt forskjellen mellom Supernytt og Dagsrevyen, jeg trodde på en måte at det skulle være innholdet i Dagsrevyen forklart på barnevennlig måte.

Men da utfyller jo Supernytt Dagsrevyen, ikke noe bedre enn det!

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 20:39   #16
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Ungene mine er for små, men jeg kan tenke meg at det er kjempespennende for dem som er gamle nok.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 20:41   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Prototypen elsker Supernytt! Jeg ser det sammen med ham og synes det er interessant å se hvor flinke intervjuobjektene som regel er til å forklare ting på en enkel måte.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 20:44   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Ja, det er ganske morsomt å se litt tørre professortyper som er vant til å bruke mange vanskelige ord komme seg ned på barnenivå og forklare om naturfenomener rett fram og forståelig for målgruppen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 14:31   #19
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Supernytt - nyheter for barn

Dette har ikke vi fått med oss. Høres jo veldig bra ut!! De to eldste får med seg litt av voksen nyhetene, men da alltid sammen med en voksen. Og vi avveier litt hovednyhetene om vi lar dem se eller switcher kanal.

Skal prøve å huske det på mandag (er ikke hjemme idag)

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no