Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-07, 11:14   #1
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Smil

Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Bare lurer på om noen har noen gode tips og oppskrifter som er favoritter.

Har aldri laget babymat selv, men tenkte jeg kanskje skulle forbedre meg litt på det området.

Kan en baby på 8 måneder f.eks. spise elgkjøtt? Jeg har nemlig en bit på ca. 200 gram elgkjøttdeig som ikke er tilsatt noe som helst. Hva blander jeg det evnt. med da før jeg moser det for at det skal bli ordentlig middag?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:22   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Jeg laget mye middag selv. Posøren var ikke så glad i middagsglass en periode.

Jeg kokte kjøttdeigen, i litt vann, tilsatte ofte urter, timian, rosmarin etc, og blandet med grønnsaker. Gulrøtter, kålrot, mais og søtpotet gav mye smak. Poteter blandet jeg ikke inn i glass som skulle stå en stund (fryses). barnemat.com har mange gode oppskrifter.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:32   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Jeg lagde all maten selv, men det begynner å bli noen år siden.

Vilt er fint, så lenge du unngår leveren. For å få kjøttet helt finmost er det greit å trekke det i litt vann noen timer, før du kjører kjøttet og kraften i foodprocessoren. Jo mer kraft, desto mer finmost kjøtt.

Kjøttet kan fryses i små porsjoner (isbitformer?), tines og blandes med dagens grønnsaker. Jeg hadde gjerne i litt rapsolje også.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 13:08   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Jeg vil tro at elgkjøtt er helt ok, hvorfor skulle det ikke være det? Jeg hadde brukt det uten å nøle i allefall.

Jeg bare mikser sammen de ingrediensene jeg synes høres godt ut. F.eks. litt oksekjøtt, tomat, gulrot, grov pasta, hvitløk, koker alt sammen (pastaen litt for seg først) og kverner det med stavmikser.

Så fryser jeg det hun ikke spiser i isterninger og legger det i en pose når det er frossent.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 20:36   #5
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg vil tro at elgkjøtt er helt ok, hvorfor skulle det ikke være det? Jeg hadde brukt det uten å nøle i allefall.

Jeg bare mikser sammen de ingrediensene jeg synes høres godt ut. F.eks. litt oksekjøtt, tomat, gulrot, grov pasta, hvitløk, koker alt sammen (pastaen litt for seg først) og kverner det med stavmikser.

Så fryser jeg det hun ikke spiser i isterninger og legger det i en pose når det er frossent.

Omtrent slik gjorde jeg det også. Fullkornspasta, squash, litt hvitløk, gulrot, søtpotet, det jeg hadde i hus. Både jeg og poden likte det mye bedre enn de ferdige glassene. Det var egentlig slik jeg fikk øynene opp for vårt eget kosthold, for nå smaker maten det den skal smake, jeg kjenner krydderet i stedet for at alt smaker salt.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 21:36   #6
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Jeg lagde endel av maten til storesøster selv. Har en utrolig god oppskrift på linse-og grønnsaksgryte. Skal se om jeg finner den. Var storfavoritt hos storesøster. Luktet og smakte godt for mamma'n også.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 21:41   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Jeg lagde endel av maten til storesøster selv. Har en utrolig god oppskrift på linse-og grønnsaksgryte. Skal se om jeg finner den. Var storfavoritt hos storesøster. Luktet og smakte godt for mamma'n også.

Vil gjerne ha oppskrift ja.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 21:50   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Jeg lagde en rett som snuppa var begeistret for og da tok jeg (til ca 5-6 glass)

1/2 mellomstor løk
1 søtpotet (8-10 cm lang)
2 gulrøtter
1 kyllingbryst i små biter
1 eple i biter uten skall
litt sellerirot (hvis ønskelig)
1-2 poteter
vann
og bittelitt maggi grønnsaksbuljongpulver.

Kokes lenge, til alt er kokt i stykker, så kjører du det gjennom en blender eller med stavmikser.

Dette falt i alle fall i smak hos den lille, kresne snuppa mi.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 22:03   #9
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Linse- og grønnsakspuré (Fra 8mnd)

2 ss smør
2 purre, finsnittet
1 liten selleri
2 gulrøtter, hakkede
60 g røde linser
4 skrelte og hakkede søtpoteter
1 laubærblad
5 dl vann

Tilberedning/koking: 10min/40min
Gir 8 porsjoner
Næringsinnhold: Rik på betakaroten, fiber, folat og C-vitamin
Kan fryses

1. Smelt smøret i en kjele, ha i purren og la surre i 2-3 minutter. Rør inn selleri, gulrøtter og linser og stek i ytterligere 2 minutter.
2. Ha i søtpotetene og laubærbladet, og hell over vannet. La koke opp, skru ned varmen, legg på lokk og la småkoke i omlag 30 minutter eller til grønnsakene og linsene er møre. Fjern laubærbladet.


Dette er en ganske stor porsjon. Jeg frøs alltid ned i isterningsbrett. Lett å porsjonere når jeg trengte. Det lukter så utrolig godt mens dette koker. Lurte flere ganger på om jeg skulle prøvd å spedd opp med grønnsaksbuljong. Tror det hadde blitt en god suppe til oss voksne også. Tror jeg må prøve det en dag.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 10:43   #10
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Istedet for å bruke glass pleide jeg å helle den ferdige maten ut på et serveringsbrett og sette den i fryseren. Når den var halvfrossen skar jeg den i passe biter før jeg lot den fryse helt og la de ferdige kubbene i isbokser. Veldig praktisk med en flat dings til tining og oppvarming. Gikk mye kjappere.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 12:07   #11
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som lager middagsmat til babyene selv?

Jeg laget all mat til Mathias selv. Kylling, kalkun og hvit fisk var store slagere her i huset. litt kjøtt/ fisk og forskellige grønnsaker var populært, Jeg var også ganske nøye med å bruke ulike friske urter - gjerne også litt hvitløk innimellom-mest for å venne han til ulike smaker. Men jeg bare slumpet med det jeg følte for uten å bruke oppskrifter.
Mathias har aldri vært noen storspist gutt, men han spiser mye forskjellig mat nå også, så kresen har han ikke blitt.
I tillegg brukte jeg kraften jeg hadde kokt maten i og tilsatte utpumpet morsmelk i alt.
Jeg lagde ganske store kvanta og frøs ned i porsjonsspakker. Kommer til å gjøre det samme for Hannah.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no