Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Når laptopen er død ...

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-09, 20:07   #1
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Når laptopen er død ...

... og harddisken er full av bilder man trodde man hadde kopi av på ekstern harddisk ikke er der, hva gjør man?
Har hatt besøk av et litt mer datakyndig menneske enn meg selv (som kan nada), og fikk beskjed om at det ikke var mulig å komme inn på harddisken for å se hva slags filer som er der engang, men hun var litt usikker på om det kanskje gikk an å ta ut harddisken for å koble den til en annen maskin og evt få ut noen filer på den måten.
Noen som har ideer til hvor de er gode på sånt, og evt hvor mye sånt koster?
Sitter her og har mistet alle bilder fra mai og frem til nå, deriblandt datterens første skoledag, og jeg kjenner på meg at jeg er villig til å strekke meg svært langt for å prøve å redde noe av det.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 20:23   #2
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Dette har jeg fersk, førstehånds erfaring med.
Mitt første instinkt var selvsagt å spørre de kloke menneskene her inne, og filene ble reddet. Legger ved link til tråden min.
http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=77400

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:00   #3
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Åh, takk for tips, jeg tror jeg må ut og skaffe en sånn dings så fort som mulig.
Nå er jeg så grønn at jeg ikke engang vet hvordan det ser ut inni en laptop da, men jeg finner vel ut hva som passer hvor når jeg begyner å lete.
Godt det ordnet seg for deg, jeg har forøvrig også fått meg en veldig søt og kjekk acer aspire nå, og ekstern harddisk er allerede i gang med backup.
Fryktelig irriterende at man må lære av sine egne feil altså.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:43   #4
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Har du forsøkt å koble til en ekstern skjerm? I fall det er bare den det er noe galt med? Håper du får tak i bildene dine.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:57   #5
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Ja, ikke sant. Jeg leverte bare min på Lefdal på Strømmen Storsenter jeg, altså. De hentet ut ale filene mine i løpet av ettermiddagen.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 22:04   #6
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Opprinnelig lagt inn av Mathias sin mamma, her.

Ja, ikke sant. Jeg leverte bare min på Lefdal på Strømmen Storsenter jeg, altså. De hentet ut ale filene mine i løpet av ettermiddagen.

Åh, høres ut som en redningsplanke for meg. Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den, men fant akurat ut at Elkjøp har en greie med Ibas, hvor de tar ca 1300,- for å se om det går an å hente ut noe fra harddisken.
Det er kanskje samme greie på lefdal, det er vel samme ulla er det ikke?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 22:06   #7
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Har du forsøkt å koble til en ekstern skjerm? I fall det er bare den det er noe galt med? Håper du får tak i bildene dine.

Nei, det går rett og slett ikke an å starte pc i det hele tatt. Det kommer bare en sort skjerm med en feilmelding hvor jeg kan velge å starte "den siste fungerende blablabla" men det går ikke uansett hvilke av de valgene jeg har prøvd. Og nå har jeg bare pakket den bort og kommet frem til at alt er bare sorgen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 22:07   #8
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Åh, høres ut som en redningsplanke for meg. Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den, men fant akurat ut at Elkjøp har en greie med Ibas, hvor de tar ca 1300,- for å se om det går an å hente ut noe fra harddisken.
Det er kanskje samme greie på lefdal, det er vel samme ulla er det ikke?

Jo, helt sikkert. Jeg kjøpte ikke min på Lefdal i utgangspunktet.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 00:25   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Jeg ville forsøkt å montere ut harddisken og bruke en slik for å koble disken til en annen pc: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10521175

Hvis det er en pc nyere enn 3 år vil man normalt sett også kunne koble harddisken inn i omtrent hvilken som helst stasjonær pc via Serial ATA.

Noen regler for sikkerhetskopiering:
- Ha minst to sikkerhetskopier, der den ene lagres utenfor huset. Online-backup kan også være en god løsning.
- Sjekk at sikkerhetskopiene fungerer...
- Ta vare på generasjoner - brenn ut på f.eks. dvd-plater en gang i blant og behold disse. Plutselig oppdager man at det har skjedd noe med noen gamle filer, og disse filene befinner seg også i korrupt tilstand på backup-en.. Ikke kast de gamle platene når du har brent nye, men merk dem godt.
- Få en rutine for å gjøre det jevnlig. Ved automatiske programmer, sjekk status for programmet for at sikkerhetskopien har blitt tatt.

Tips:
Har ikke prøvd løsningen selv, men det kan virke lovende: www.zoogmo.com
Poenget er altså at man samarbeider med noen venner slik at man har sikkerhetskopi på hverandres pc-er. Sikkerhetskopien er kryptert slik at selv ikke vennene skal få tilgang til dataene uten passordet. Kopieringen skjer via Internett. Første gang blir det for en del ganske mye som skal overføres, men i nesten omgang vil det kun være nye/endrede filer som overføres.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 11:19   #10
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når laptopen er død ...

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg ville forsøkt å montere ut harddisken og bruke en slik for å koble disken til en annen pc: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10521175

Hvis det er en pc nyere enn 3 år vil man normalt sett også kunne koble harddisken inn i omtrent hvilken som helst stasjonær pc via Serial ATA.

Noen regler for sikkerhetskopiering:
- Ha minst to sikkerhetskopier, der den ene lagres utenfor huset. Online-backup kan også være en god løsning.
- Sjekk at sikkerhetskopiene fungerer...
- Ta vare på generasjoner - brenn ut på f.eks. dvd-plater en gang i blant og behold disse. Plutselig oppdager man at det har skjedd noe med noen gamle filer, og disse filene befinner seg også i korrupt tilstand på backup-en.. Ikke kast de gamle platene når du har brent nye, men merk dem godt.
- Få en rutine for å gjøre det jevnlig. Ved automatiske programmer, sjekk status for programmet for at sikkerhetskopien har blitt tatt.

Tips:
Har ikke prøvd løsningen selv, men det kan virke lovende: www.zoogmo.com
Poenget er altså at man samarbeider med noen venner slik at man har sikkerhetskopi på hverandres pc-er. Sikkerhetskopien er kryptert slik at selv ikke vennene skal få tilgang til dataene uten passordet. Kopieringen skjer via Internett. Første gang blir det for en del ganske mye som skal overføres, men i nesten omgang vil det kun være nye/endrede filer som overføres.

Takk for tips. Jeg føler meg usedvanlig lite egnet til å begyne å skru ut harddisk, er redd jeg kommer til å ødelegge mer enn jeg er til nytte for meg selv, så kanskje jeg bør overlate dette til andre.
Og jeg er veldig enig med deg i dette med sikkerhetskopier, i teorien har jeg faktisk vært ganske flink, har 3 eksterne harddisker som normalt sett oppdateres hver mnd og den ene oppbevares utenfor huset. I tillegg har jeg de viktigste bildefilene på cd/dvd som også er oppdatert. Problemet er hvis man plutselig befinner seg i et alternativt univers og glemmer å gjøre de daglige rutinene i lang tid. Og selvfølgelig er det i sånne tilfeller det verste skjer.

Men jeg tror jeg tar den med meg til noen som gjør dette oftere enn meg denne gangen, og det handler vel mest om at jeg syns noen av bildene er uerstattelige og da tør jeg ikke prøve meg selv.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no