Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-07, 16:38   #1
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Og kan være snill og dele den med meg?

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 16:48   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

http://www.foreldreportalen.no/forum...3024#post53024

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 17:29   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Hjertelig takk Skilpadda!

En skvett fløte og litt hvitløk, så tror jeg dette blir en favoritt hos oss!

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:18   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Jeg bruker løk i "min" tomatsuppe

Tomatsuppe:
500 g tomater (skoldet) evt 1 boks hermetiske
3 løk
1 ss smør
2 ss hvetemel
2 ss tomatpure
1 liter buljong
1 dl fløte
salt og (hvit) pepper

Fres tomater og finhakket løk i smøret, rør inn hvetemel og tomatpure.
Spe med buljong under omrøring og la den koke på svak vame. Krydre og spe med fløte til slutt.

Server med fullkornsmakkaroni og kokt egg.
Dersom du ønsker en "glatt" suppe bruk stavmikseren på løken og tomatene før du sper med buljongen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:22   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Lager bare "vanlig" tomatsuppe jeg

Rører mel inn i smeltet smør, tomatpuré, vann, buljong og salt, litt melk, makaroni og evt. hardkokt egg. Og spiser den til pannekaker (i dag faktisk!). Det er familiens favoritt, og jeg får ikke lov til å eksperimentere med den. Når den skal være til pannekaker altså. Når det er tomatsuppe alene får jeg lov å eksperimentere litt mer da Men det spiser vi ikke så ofte.

Kanskje jeg skal prøve en av oppskriftene herfra en dag?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:26   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Og spiser den til pannekaker

Den var ny, har ikke hørt om noen som spiser pannekaker og tomatsuppe, når jeg var liten spiste vi ofte rabbarbrasuppe og pannekaker.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:27   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:34   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Den var ny, har ikke hørt om noen som spiser pannekaker og tomatsuppe, når jeg var liten spiste vi ofte rabbarbrasuppe og pannekaker.

Vi hadde "alltid" pannekaker og tomatsuppe som fredagsmiddag da jeg vokste opp.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:36   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Jeg tror aldri jeg har spist pannekaker uten tomatsuppe når jeg tenker meg om.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:38   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tror aldri jeg har spist pannekaker uten tomatsuppe når jeg tenker meg om.

Jeg har også spist pannekaker med ertesuppe ganske mange ganger, etter at jeg ble eldre og begynte å like det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:40   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har også spist pannekaker med ertesuppe ganske mange ganger, etter at jeg ble eldre og begynte å like det.

Jeg har hørt om at det foregår ja

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:41   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

1. Rør ut posens innhold i 10 dl vann.

2. Kok opp under omrøring og la suppen småkoke i 5 minutter.



:helt aldeles umulig å holde seg:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 21:44   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Moroklumpen

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 11:11   #14
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Jeg trenger oppskriften på Jamie Olivers tomatsuppe.. Noen som har den?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 11:42   #15
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Jeg har prøvd mim sin og synes den er veldig god. Håper noen har Jamie Olivers tomatsuppe da.. har lager så mye morro mat.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:15   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Sånn som dette sånn ca, lager jeg tomatsuppe.
I en 4 litersgryte:
2 løk, hakkes og freses sammen med en solohvitløk i en god dæsj olje.
3 stk hermetiske bokser med tomater der en inneholder hvitløk, en inneholder chili og en inneholder balsamiko/oregano.
Fyller disse boksene med vann etterpå og heller oppi gryta, for å få med seg restene av tomatene.
1 stk grønssaksbuljong. (har ikke fått ut fingen og funnet fond enda him.)
Gjerne litt røde linser også oppi for å få litt mer mat.
Kokes i ti minutter.

Det er godt med krutonger til.
Disse laget jeg ved å skjære skiver i terninger og steke dem i en stekepanne med mye olje og provencekrydder (tror jeg det var).

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 12:41   #17
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Da døper jeg min kompis Håvards suppe :

"Mandarins tomatsuppe" :
Ingredienser
1 pk skivet bacon
1 liten løk
1 grønn squash (du bruker ikke hele; se det an)
1 ss smør
1 glass tomatpure 200 gram
7 ½ dl vann
1 terning grønnsaksbuljong
1 ts balsamico eddik
1 klype sukker
1 dl melk
1 dl crème fraiche
litt salt
2 tomater
Fremgangsmåte

Klipp bacon og sprøstek. Skjær løk og squash i store biter, og kjør 2 sek. I hurtigmikser. (ps! Pass på at det ikke blir mos: skal være biter!). (Jeg hakket bare opp i småbiter forresten).
Smelt smør i en stor kjele og fres løk og squash i et halvt min. Ha i tomatpureen: fres noen sekunder. Tilsett vann, buljong, balsamico. Kok i 10 min. Ha i sukker. Ta crème fraiche i en bolle og tilsett melk, og pisk til blandingen er uten klumper. Ha blandingen i suppen og jevne/rør inn. Smak til med salt, og ha bacon på toppen. Ha småbiter av tomatene i rett før servering.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 13:00   #18
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

1. Rør ut posens innhold i 10 dl vann.

2. Kok opp under omrøring og la suppen småkoke i 5 minutter.



:helt aldeles umulig å holde seg:

Kjøp en stor pakke Toro tomatsuppe på helsekosten. Den smaker mye bedre, er melke- og glutenfri, og trenger bare koke i to minutter.

Kok et par egg, og litt makaroni. Kjøper du glutenfri makaroni også, kan du imponere Dragebarna hvis du inviterer dem til lunsj en dag.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 16:49   #19
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

http://www.foreldreportalen.no/forum...3024#post53024

Denne tomatsuppen laget jeg i dag igjen. Den første gangen var jeg litt for forsiktig med sukker, salt og pepper (som jeg altfor ofte er), så denne gangen tok jeg skikkelig i på alle tre. I tillegg hadde jeg i ca. en ts revet appelsinskall og en god dæsj med koriander.

Den ble skikkelig snaddergod - faktisk en av de bedre tomatsupper jeg har smakt! Stor takk til Mim for oppskrift!

Som festforrett ville jeg dog hatt i en liten dæsj fløte.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 17:29   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på tomatsuppe?

Jeg har aldri spist suppe til pannekaker, synes det høres helt rart ut hehe. Tror ikke det er så vanlig her jeg bor, egentlig. Vi har bare bacon til pannekakene.

Når dere spiser suppe til, hvordan gjør dere det da? Dypper dere pannekakene nedi suppen, spiser dere suppen først og så pannekakene, eller hva?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no