Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-15, 15:48   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.652
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?

Fastelegen min tipset meg om å forsøke lavFODMAP-kosthold for en stund siden. Jeg kjøpte boka til Julianne Lyngstad, og i de siste fem ukene har jeg levd på eliminasjonsdiett. Merket forbedring i magen allerede første dag, så det er tydelig at dette har mye for seg.

Men jeg merker at jeg blir så utrolig matlei. Jeg er lei av alle restriksjoner, jeg er lei av å måtte bake hver dag. Jeg blir lei av å spise de samme tingene fordi jeg ikke klarer å variere nok. Jeg er verken flink eller glad i å lage mat i utgangspunktet, så for meg er dette nok ekstra krevende.

På en vanlig dag spiser jeg omtrent slik:

Frokost: Hjemmelaget lavFODMAP-granola med cottage cheese og laktosefri yoghurt. Litt appelsinjuice eller en appelsin. Eventuelt spiser jeg kjøleskapsgrøt eller havregrøt med frø.

Lunsj: Grove scones, rundstykker bakt på speltmel, grørundstykker uten mel, cottage cheese-lapper, omelett e.l.

Middag: Kjøtt eller fisk, ris, potet, glutenfri pasta og egnede grønnsaker. Jeg har ikke orket å sette meg inn i hva jeg kan spise av sauser, så om det blir tørt, slenger jeg ofte på en skvett laktosefri matfløte eller lettrømme eller boksetomater ...

På kvelden spiser jeg enten tilsvarende bakevarer som til lunsj eller glutenfrie knekkebød.

Til mellommåltider, spiser jeg egnede nøtter og frukt eller yoghurt og bær.

Jeg bruker mye havre og spelt og tåler begge deler fint.

Det jeg først og fremst trenger oppskrifter på er kanskje type bakevarer, slik at det blir mulig å variere mer. Slike ting må gjerne være så grove som mulig.

Også trenger jeg oppskrift på sauser, supper som ikke er så avanserte å lage og slike ting.

Jeg blir også takknemlig for tips om ferdigprodukter som er ok. Jeg synes det er vanskelig å finne fram i allergihyllene. Glutenfrie produkter inneholder jo for eksempel ofte laktose og så videre. Dessuten har jeg til gode å finne noe der som smaker godt ...

Blir veldig glad for all hjelp!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no