Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefal meg gode non-fictionbøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-09, 11:00   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Anbefal meg gode non-fictionbøker

(Hvordan skrives egentlig non-fictionbøker?)

Av alle slag. Gjorde et søk, men fikk ikke noe særlig treff her inne. Ingen som liker å lese god non-fiction?

Bøkene kan gjerne være på engelsk. Skal bestille pensumbøker på Amazon og tenkte jeg kunne slenge med et par andre bøker (som om jeg har tid til å lese de da, men det er en annen sak).

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:13   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Jeg leser mye non-fiction. Er det sjangre du er mer interessert i enn andre?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:27   #3
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Mye forskjellig egentlig. Mye populærvitenskap (men helst det som er godt håndtverk med kildehenvisninger osv) innen de aller fleste fagfelt, bøker om populærkultur og teknologi, noe politiske bøker (i alle retninger, spennende å lese hva andre mener). Men kom gjerne med alle slags anbefalinger, er kanskje ikke bare meg som liker non-fiction. Skal komme med noen selv også, men da må jeg vente til jeg er hjemme.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 09:18   #4
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Du kommer ikke utenom Bill Bryson : A Short History Of Nearly Everything:
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Short...rly_Everything

Jared Diamond: Guns, Germs and Steel er også veldig bra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Guns,_Germs,_and_Steel

Har også hørt mange lovord om History Of The Arab Peoples:
http://en.wikipedia.org/wiki/History...e_Arab_Peoples

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 09:33   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Fast Food Nation av Erik Schlosser er en veldig interessant og velskrevet bok om fast food-industrien i USA. Den er grundig og veldokumentert, men lettlest og spennende også, og kan anbefales.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 09:37   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Denne synes jeg var morsom og interessant:

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 10:02   #7
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.755
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Den amerikanske sosiologen Barry Glassner røsker opp i noen vedtatte sannheter:

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 13:57   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.083
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker



Freakonomics.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 14:07   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Bill Bryson!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 17:24   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Nå skulle jeg akkurat inn å skrive "Freakonomics", men ser at Ru allerede har gjort det.

Da kan jeg anbefale Nickle and Dimed, Undercover in low-wage America. Ikke helt ny, men verdt å lese for det. Den handler om en journalist som bestemmer seg for å se om det er mulig å leve på minstelønn i USA.


Ellers holder jeg på med denne av Barack Obama:
The Audacity of Hope: Thoughts on Reclaiming the American Dream. Det er en bok av Obama om hans politiske ideer. Ikke akkurat lett lektyre, men den utvider mitt engelske ordforråd ganske kraftig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:02   #11
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Kan skrive under på Fast Food Nation og Culture of Fear. Veldig gode bøker.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:32   #12
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Slutter meg til "Guns Germs and Steel"
samt "The Ancestors' tale" og
"Phantoms in the Brain".

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:36   #13
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Neste gang jeg har spart opp litt disponibelt lesestoffbudsjett har jeg bl.a. tenkt å bestille denne:

The Bloody White Baron, som handler om denne karen her.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:39   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Neste gang jeg har spart opp litt disponibelt lesestoffbudsjett har jeg bl.a. tenkt å bestille denne:

The Bloody White Baron, som handler om denne karen her.

Du har lest Corto Maltese-eventyret om Ungern von Sternberg ja?

Takk for tips! Den så interessant ut. Jeg hadde egentlig tenkt at årets bokkasse var ferdigkompliert men tror jeg må ta med noen non-fiction-bøker, sendt med ekspress.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 15-07-09 kl 11:15.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:11   #15
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du har lest Corto Maltese-eventyret om Ungern von Sternberg ja?

Var nok første stedet jeg kom borti fyren, ja. Ett av mange eksempler på at virkelig historie kan være vel så snodig og usannsynlig som de fleste fiktive historier.

Sitat:

Takk for tips! Den så interessant ut.

Føler meg spesielt forpliktet til å lese den boka siden jeg vanker på et annet (nerdeorientert) forum med forfatteren.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:21   #16
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Takk for alle tips!

Var mye jeg har lest her, men også mange nye tips som jeg skal se nærmere på.

Kan jo anbefale noen selv også, om andre skulle være interessert.
Har lest Fast Food Nation, og i litt samme gaten er The Omnivore's Dilemma og oppfølgeren In Defence of Food av Michael Pollan


De to forfatterne har jo også vært med på å lage en dokumentarfilm også, Food, inc.

Holder på med Predictably Irrational av Dan Ariely nå, og den anbefales. Er kanskje noe i samme gaten som Freakonomics (ikke lest enda), begge beveger seg vel innen atferdsøkonomien. Liker forfatteren Dan Ariely godt (har laget en tråd her før).

Og for de som liker det litt sære vil jeg anbefale forfatteren Mary Roach. Hun skriver, godt, om ting som ikke så mange andre gjør. Har lest boken Stiff, og likte den godt.

Ellers ble det nok en bok av Mary Roach, Bonk, og Bad Science av Ben Goldacre som snek seg med blant pensumbøkene jeg bestilte i går. Men har ikke bestilt hele pensum enda, så det blir nok et par av de dere anbefaler i løpet av sommeren.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:25   #17
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Ellers ble det nok en bok av Mary Roach, Bonk, og Bad Science av Ben Goldacre som snek seg med blant pensumbøkene jeg bestilte i går. Men har ikke bestilt hele pensum enda, så det blir nok et par av de dere anbefaler i løpet av sommeren.

Om du liker bøker som Bonk og Bad Science, så kan jeg kanskje tipse om disse? (Har ikke lest dem, bare om dem, men ligger inne til bestilling nå, du ga et spark bak til meg)
The God Delusion - Richard Dawkins
og
Why Truth Matters av Ophelia Benson, Jeremy Stangroom

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:37   #18
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om du liker bøker som Bonk og Bad Science, så kan jeg kanskje tipse om disse? (Har ikke lest dem, bare om dem, men ligger inne til bestilling nå, du ga et spark bak til meg)
The God Delusion - Richard Dawkins
og
Why Truth Matters av Ophelia Benson, Jeremy Stangroom

Skal nok lese de etterhvert ja. Selv om jeg kanskje er litt skeptisk til Dawkins (alt jeg har hørt av ham kan få han til å virke noe for radikal for meg), så er det jo en klassiker som sikkert er verdt å lese. I samme gate har jeg hørt intervju med Jennifer Hecht, som har skrevet boken Doubt. Slik det hørtes ut på intervjuet kan den være noe mer avbalansert samtidig som den viser at ateisme og tvil har en mye lengre historie enn kanskje mange tror.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:02   #19
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Empire: How Britain Made the Modern World av Niall Ferguson, er en glimrende kompakt fremstilling av en av de viktigste faktorene for at verden har blitt som den er. Det er også interessant, og nok noe provoserende for mange, at Ferguson har fokus på den positive effekten Imperiet har hatt på verden.

Ben "sun never sets" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:18   #20
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal meg gode non-fictionbøker

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Empire: How Britain Made the Modern World av Niall Ferguson, er en glimrende kompakt fremstilling av en av de viktigste faktorene for at verden har blitt som den er. Det er også interessant, og nok noe provoserende for mange, at Ferguson har fokus på den positive effekten Imperiet har hatt på verden.

Ben "sun never sets" Murphy

Spennende! Liker å lese bøker som er provoserende og forfattere som ikke nødvendigvis mener det samme som de andre. Hvis de kan argumentere saklig for det, selvsagt, er ikke særlig glad i konspirasjonsteorier o.l.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no