Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva slags garn finnes egentlig?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-10, 13:05   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags garn finnes egentlig?

Jeg vil ha et mykt og varmt garn som helst har flere farger og ikke stikker.

Admini sin reaksjon i morges når jeg viste at jeg var ferdig med Nin-sjalet som jeg har strikket på var: Så fint! :stråle: Men ... hvor er mitt sjal?

Så jeg må til pers og strikke et lite sjal til ham også, lille skjønningen. Jeg har lyst til å strikke med vekslende farger slik jeg har gjort (Sandnes mini palett), men jeg vil gjerne ha noe som er enda mykere, og ikke stikkete (det var litt stikkete, helt greit for meg, men jeg vil ha noe annet til ham). Jeg så noen nevnte noe så fantastisk som baby-merino-silke-kasjmir-garn, finnes det virkelig? Jeg aner ikke noe om noen som helst former for garn. Jeg er helt novise her.

Kan noen dele litt av sin garnkunnskap med meg?

Hvilke garntyper finnes, hvilke egenskaper har de, hvilke merker fører dem, og hvor mange garntyper finnes med slik tråd som glir over i hverandre i fargene? Osv. Legg gjerne inn informasjon som jeg ikke vet jeg trenger en gang.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:57   #2
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.757
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Mini Mochi er et deilig og mykt garn. Jeg har strikket sokker i det selv om det ikke er noe sokkegarn akkurat. Bris er også et deilig og mykt garn. Og zauberball! Både Mini Mochi og zauberball får du kjøpt her.

1 Mini Mochi fra Chrystal Palace
4 Bris fra Gjesdal
5 Zauberball

Vedlagte bilder
Filtype: jpg mini mochi regnbue2.jpg (93,7 KB, 8 visninger)
Filtype: jpg pulsvanter bris.jpg (151,9 KB, 12 visninger)
Filtype: jpg januarsokker1_ramme.jpg (162,1 KB, 12 visninger)
Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 18:44   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Så fine de var Retz! Må jeg handle på internett om jeg skal ha noen fine garntyper egentlig?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 18:50   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.207
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Så fine de var Retz! Må jeg handle på internett om jeg skal ha noen fine garntyper egentlig?

Jeg har igrunnen funnet ut at jeg må det.

Gjestal Bris får du i vanlige garnbutikker. Men det har jeg strikket med én gang, og aldri, aldri mer. Syntetisk ekkel følelse, og for noen floker det lagde i nøstet!

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 23:07   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

@Retz: Hva heter fargen på sokkene i Mini Mochi som du har lagt ut bilde på? (Jeg tror ikke den fargen var i nettbutikken?) Er det den som heter intense rainbow kanskje?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.

Sist redigert av DM : 15-02-10 kl 23:23.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 23:13   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Jeg har strikket Nin-skjerfet bl.a. i Drops Fabel. Det er vel i utgangspunktet et sokkegarn siden det inneholder noe polyamid - men ellers er det 75 % superwashull. Det blir mye tynnere fargestriper enn det første skjerfet du strikket.

Denne gir et inntrykk av hvor ofte tråden skifter farge:


http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...php?garn=Fabel

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 23:21   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Stikker det? Og har du bilde av sjalet?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 23:26   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Hvis jeg husker det så skal jeg ta et bilde i morgen. :Off to bed: Det stikker ikke, synes jeg. Det er grovere enn f.eks. alpakkaen til Drops - så det er ikke sånn superduperkozeschmozemykt, altså.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 08:21   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Jeg ville anbefale Pickles.no, og Abuelita 3-tråds tynn merino. Det er deilig og mykt.

Finnes i fargene traktor, bølgeskum, cowboy som passer til gutter.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 12:42   #10
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.757
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

@Retz: Hva heter fargen på sokkene i Mini Mochi som du har lagt ut bilde på? (Jeg tror ikke den fargen var i nettbutikken?) Er det den som heter intense rainbow kanskje?

Ja, det er intense rainbow. Jeg har kjøpt noe MM i Norge og noe fra USA, og jeg husker ikke hvor jeg bestilte hvilke.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 12:46   #11
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Sandnes sitt mini duet er mitt nye ynglings garn, 55% bomull og 45% ull. Om det ikke var motsatt. Men er ikke i multifarger da.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 07:54   #12
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Tynn, håndmalt alpakka, håndmalt babysilk (silke og alpakka), håndmalt hacho (merionoull) fra du store alpakka:


..Dyrt, men luksus, ja!

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 08:13   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Alpakka er helt mykt ja. Og du får det i flerfarget også nå.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 08:22   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.023
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Jeg etterlyser også en oversikt over tilgjengelig garn.

Er det bare sånt man lærer seg til etterhvert. Jeg handler på strikkedilla. Der er det så fullt og trangt at jeg aldri får tid til å se på forskjellige garntyper. Jeg bare går inn, sier hva jeg skal ha og ut igjen så fort som mulig.

Kanskje jeg må begynne å handle et annet sted?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 08:24   #15
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.207
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Internett, Tjorven. Eller prøv butikken Tjorven, der er de mye hyggeligere enn på Strikkedilla, og de har større utvalg, men det er nesten like trangt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 08:41   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.023
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Internett, Tjorven. Eller prøv butikken Tjorven, der er de mye hyggeligere enn på Strikkedilla, og de har større utvalg, men det er nesten like trangt.

Og så ligger den så veldig mye lenger unna jobben min.

Jeg har søkt litt på internett, men syntes ikke det var så lett. Jeg fikk ingen oppfatning av fargene på de små palettene som ligger ute. Dessuten synes jeg det er vanskelig å forstå strukturen i garnet (mykt, lettstrikket, klarhet i farger osv.).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 08:44   #17
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

Mine yndlingsgarnbutikker på nett er:

www.123knit.dk
www.pinnsvindesign.no

Jeg har ikke prøvd Pickles, men det skal jeg snart!

Ellers er jo Ravelry genialt, også for å få oversikt over garntyper etc.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:34   #18
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags garn finnes egentlig?

I dag var jeg innom en garnbutikk i sentrum, og der oppdaget jeg noe snodig. De hadde garn laget av melk. 100% melk sto det på det. Fascinerende. Jeg ante ikke en gang at det var fiber i melk. Er det dette som skjer med all melken som ikke blir solgt? De sentrifugerer ut fiber og bruker det til garn, og resten til gjødsel?

Damen sa det hadde ullets egenskaper i forhold til isolasjon og det å slippe ut fuktighet osv. Og så var det så utrolig skinnende og fint! Er det noen som har prøvd det?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no