Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vaske dundyne

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-22, 14:21   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Vaske dundyne

Jeg har endelig fått tak i tørkeballer, men nå lurer jeg på hvordan jeg skal vaske dyna. På lappen står det 60° og skånsomt program, men på min maskin er det på 20 grader. Har det noe å si?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 14:32   #2
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske dundyne

Det vil jeg tro, hvor rent det blir.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 14:55   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Må vaske den fordi jeg har svettet den ut, så bør kanskje vaske på høyere temperatur. Men da blir det ikke skånsom vask. Ullprogram på 40° kanskje?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 14:58   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaske dundyne

Jeg vasker dynene på vanlig program og 60 grader, ellers blir jo ikke bakteriene drept. Det har alltid gått bra, men om dynetrekket er slitt, så kaster jeg den til slutt ( mere vanlig for puter)

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 15:10   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg vasker dynene på vanlig program og 60 grader, ellers blir jo ikke bakteriene drept. Det har alltid gått bra, men om dynetrekket er slitt, så kaster jeg den til slutt ( mere vanlig for puter)

Da prøver jeg det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 15:13   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Jeg tolker alltid skånsomt program som lavere sentrifugering. Og med dunprodukter så er vel det et poeng. Så jeg skrur gjerne med til 1000 eller 1200 omdr. tror jeg.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 10:53   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Dyna ble god som ny.
Vasket på allergivennlig, 60° og 400 omdreininger. Det var tydeligvis skånsomt nok. Maskinen min har opptil 1300 omdreininger eller noe sånt, men jeg bruker aldri mer enn 800. Over det og den hopper omkring. Får den ikke til å stå i ro, selv om den står i vater og med gummidingser under føttene.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 13:14   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske dundyne

Hvordan tørket du den?
Har ei dyne jeg skulle ha vasket.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 14:13   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvordan tørket du den?
Har ei dyne jeg skulle ha vasket.

Vasket med ullvaskemiddel, og tørket på lav temperatur sammen med tre tørkeballer (som egentlig bare er hvite tennisballer). Den var ikke helt tørr da programmet var ferdig så den fikk en runde til. Ristet den godt etterpå, og så var den fluffy og fin.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 17:44   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Vasker ikke så ofte, men når jeg gjør det er det vanlig hvitvask og 60°.

Den blir ikke ordentlig tørr i tørketrommel med tennisballer, synes jeg, det er nok noe med at automatikken ikke fanger opp restfukt i midten av dyna, så pleier å kjøre et par «varm lufting»-programmer etterpå. Da rusler trommelen rundt med føhning i 20 min. Hvis ikke det holder, rister jeg opp dyna og legger den over noen stoler etpar timer. Pleier å funke.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 23:37   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg tolker alltid skånsomt program som lavere sentrifugering. Og med dunprodukter så er vel det et poeng. Så jeg skrur gjerne med til 1000 eller 1200 omdr. tror jeg.

Tror det er litt misforstått, for poenget med høy sentrifugering er at plagget/tingen da blir liggende helt i ro. Og det er bra/skånsomt. Så jeg tror heller vasken er skånsom.

Dette er i alle fall regel på ullplagg/håndvask. Gjerne skyll opp for hånd hvis garnet er sart nok, men full sentrifugering.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-22, 00:32   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tror det er litt misforstått, for poenget med høy sentrifugering er at plagget/tingen da blir liggende helt i ro. Og det er bra/skånsomt. Så jeg tror heller vasken er skånsom.

Dette er i alle fall regel på ullplagg/håndvask. Gjerne skyll opp for hånd hvis garnet er sart nok, men full sentrifugering.

Men hvorfor er alltid program som ull og skånsom vask med lav sentrifugering da? Jeg tror 600 omdr er max på mitt ullprogram. Jeg kan ikke velge høyere, noe jeg f.eks. kan på bomull og syntetisk (selv om den selv foreslår på 1200, så kan jeg velge 1400 og 1600.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-22, 07:30   #13
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Her går dun på 60 grader og 14/1600 omdreininger.
Midd dør på 57 grader.

Er de ikke skitne, får de seg en tur ut i kaldt vær, typ når det er borti 15 minus.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-22, 09:10   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Men hvorfor er alltid program som ull og skånsom vask med lav sentrifugering da? Jeg tror 600 omdr er max på mitt ullprogram. Jeg kan ikke velge høyere, noe jeg f.eks. kan på bomull og syntetisk (selv om den selv foreslår på 1200, så kan jeg velge 1400 og 1600.

Det er da ikke alltid sånn, min vaskemaskin har 1200 omdreininger på ullprogrammet. Og det er som jeg nevte best, for da blir plagget liggende i ro under sentrifugeringa, og mest mulig vann forsvinner. Det er «vasken» som tover plagget hvis plagget blir slengt for mye rundt. Enten under vasking eller under sentifugering.

Kanskje det trengs en spinoff: hva slags sentrifugering er det på ditt ullprogram.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-22, 10:36   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Her står det at ull bør sentrifugeres skånsomt. At microfiber ikke tåler sentrifugering var nytt for meg, og det med vaskebaljesymbolet visste jeg ikke.

https://www.omo.no/blog/riktig-sentrifugering/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-22, 11:02   #16
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske dundyne

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Her står det at ull bør sentrifugeres skånsomt. At microfiber ikke tåler sentrifugering var nytt for meg, og det med vaskebaljesymbolet visste jeg ikke.

https://www.omo.no/blog/riktig-sentrifugering/

Dette tror jeg ikke noe mer på, jeg tror mer på tusen damer på «strikkegruppa» og sånt på facebook. og egen erfaring.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no