Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva ble din strømregning for desember?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-22, 23:17   #101
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Det er nok den enkleste måten å gjøre det på. Netteiere er nøytrale og gjennomregulerte. De har også, men noen unntak, kun ett prisområde å forholde seg til mens kraftleverandører har 5.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-22, 06:35   #102
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Ja, det er vel noe med det. Også er de ikke så mange. Det har blitt mange strømselskap i det siste, med meget varierende størrelse på organisasjonen vil jeg tro.

Så det er vel greit sånn.

Jeg forholder meg ikke til nettselskapet da, Wattn gjrnnonfskturerer, så mørenett får vi ikke faktura fra.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-22, 12:07   #103
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Fordelen med å ha hatt fri flyt på strømmen tidligere år og aldri drevet med sparing, er at det virkelig monner når man setter i gang. Vi brukte 1000 kWh mindre i januar i år sml. med januar i fjor (30 % mindre), 400 kWh mindre sml. med desember. Såklart vet jeg at veldig mye har sammenheng med temperaturen ute, men jeg er likevel strålende fornøyd med innsatsen og velger å tro at ikke alt skyldes utetemperaturen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-22, 12:39   #104
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Med sveitsisk mann som er vokst opp med nøysomt strømforbruk og varmegjenvinningsanlegg som ble oppgradert da vi totalrenoverte huset og fikk nye vinduer og alt, så har vi ikke noe å spare inn på hvis vi ikke skal gå over til å sitte her og fryse. Vi har hatt helt jevnt årsforbruk siden renoveringen på 32 000 +/- 500 kWh, og av det er 24 000 grunnlast som er lik året rundt, så vi har ingenting å hente. Da måtte vi bygget om huset igjen og boret brønn til varmepumpe, sånn at vi kunne ha vannbåren varme i gulvene.

Det eneste vi vurderer som seriøst tiltak er etterisolering på loftet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-22, 13:54   #105
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Jeg har bare varmekablene på badet å spare på, og det utsetter jeg i det lengste. Jeg går i mange lag ull inne (doble ullsokker, stillongs, ullbukse, tynn ullgenser, tjukk ullgenser). Jeg har litt ved igjen, den bruker jeg når ungen er her. I januar brukte vi 938 kWh.

Jeg bor i en kommune som gir strømstøtte til barnefamilier med årslønn under 600 000, den har jeg fått innvilget. Det hjelper veldig.

__________________
It takes a forum to raise a child

Sist redigert av Blondie : 02-02-22 kl 16:50.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-22, 14:45   #106
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Vi brukte drøyt 830 kWh i januar. Vi fryser litt, men kler på oss og sitter under pledd i sofaen. Det er nesten en halvering fra januar 2021, da brukte vi rett over 1600 kWh

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-22, 14:52   #107
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

1800 + nettleie som vi fikk igjen 400 på.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 09:13   #108
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

4900,- ca

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 09:16   #109
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Jeg er lei av å fryse hele føkkings tida, så nå har jeg begynt å skru opp varmen litt mer her hjemme, så får strømregning være strømregning. Jeg nevnte dette for teamlederen min forleden, og han sa at han hadde gjort det samme. Og vi begge sa at vi hadde mulighet til å kutte ned på andre utgifter i stedet, og så sa vi unisont "smågodt, for eksempel". Han kjenner meg litt for godt, tydeligvis.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 10:12   #110
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Vi driver med et varmtvannsspareprosjekt. Det er fjernvarme for radiatorer og varmtvannet, så jeg har ingen app å følge med på. Selvsagt kan vi spare likevel, men det er jo mye mer motiverende når vi ser at det monner. Elsker lange dusjer og karbad.... Men; I går fikk jeg kontakt med de som sender avregning/fordeling for sameiet en gang i året og de sendte meg oversikt av forbruk per radiator og varmtvann per dag for hele 2021 og januar 2022. Nesten 100 sider. Nerde-liefje studerte dette til langt på natt og kan fortelle at vi har spart 2/3 på vannforbruket i januar sml. med samme måned i fjor. :-) Da er det faktisk greit å bare ta kjappe dusjer.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 10:19   #111
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Jeg fikk mail fra huseieren i går om at Enova øker tilskudd til solenergi på taket og et tilskudd til smarte varmtvannsberedere som styrer mot når strømmen er billigere.

Jeg var nesten moden for å bestille elektriker og rørlegger Jada, neida, men NERDEN i meg vil gjene det, og ha en app og se alt. Reelt, så sier Wattn at spotprisen er 14 øre, før mva og påslag, de er vel 22 øre eller noe sånn i praksis, nesten hele døgnet i dag, så ... det er vel ikke så mye å spare... jeg kjører vaskemaskina på dagtid uten å stusse. OG setter snart på litt varme, her er litt kaldt. Eller, jeg kan gå og ta et par ekstra lag sokker og en tykkere genser, det bør jeg vel.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-22, 12:58   #112
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Vi har solceller på taket. Vi har 32 paneler som ble installert i 2018. De siste dagene har vi fått null strøm fra disse. Hjelper ikke mye når snøen dekker panelene. Januar er normal ikke en god produksjonsmåned likevel da det er lite lys/sol. Vi har bare strøm for oppvarming, men vi har balansert ventilasjonsanlegg. Strømregningen for desember var på litt over 7000kr etter tilskudd fra staten. Januar kommer på 5500-6000kr. Huset er bygget i 2002 på ca. 150kvm over 2 etasjer uten kjeller. Vi bruker normalt 23-24000 kwh per år. I fjor fikk vi ca. 31% av strømforbruket vårt fra solcellene.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-22, 15:53   #113
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Ny måned er over og sånn ser det ut for oss:

Des 21 forbruk 2862 kWh a kr 5854 ( 2107 kr i støtte)
Jan 22 forbruk 2523 kWh a kr 3816 (1782 kr i støtte)
Jan 21 forbruk 3327 kWh a kr 3997 kr

Vi har fyrt mye når det har vært kaldt ute og ikke hatt noen luksus temperatur inne. Jeg må ha ullsokker, sko og teppe for å overleve på hjemmekontoret. Vi har endret vaner på når oppvaskmaskon, vaskemaskin og tørketrommel brukes. Men vi har ikke brukt de mindre. Vi har også skudd av ekstrakjøleskapet vårt for å spare strøm og i vinter har vi ikke oppvarmning på vaskerom annet enn tørketrommel bruk, og badet nede har heller ikke på varme iår.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-22, 18:27   #114
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Desember 2020: 2974kwh- Desember 2021- 1883kwh
Januar 2021: 5224kwh (!!!) - Januar 2022: 1713kwh

Hva vi drev med i januar i fjor aner jeg ikke, men tror det har noe med mannens verkstedprosjekt å gjøre.

Men vi har fyrt med mye ved, og jeg tør ikke tenke på hvordan vi hadde hatt det uten.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-22, 18:54   #115
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Det var vel en del kaldere i januar i fjor + hjemmekontor. Vi brukte også vilt mye strøm da, men da varmet vi opp mer av huset fordi alle gikk oppå hverandre her hjemme og det ikke var et alternativ å gå ut.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-22, 19:39   #116
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

1926 i desember, ca 1500 i januar iberegnet nettleie nesten 700 kr, minus strømstønad på 875 kr.

Jeg hadde en ok prismatch hos Fjordkraft fram til 15. januar, til 99 kr kwh. Og betalte 725 kr der. Og så spotprisavtale hos Kraftriket resten av mnd. 917 kr. Har strømspart en del denne måneden også, og synes jeg har vært flink.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-22, 22:03   #117
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ble din strømregning for desember?

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Vi har solceller på taket. Vi har 32 paneler som ble installert i 2018. De siste dagene har vi fått null strøm fra disse. Hjelper ikke mye når snøen dekker panelene. Januar er normal ikke en god produksjonsmåned likevel da det er lite lys/sol.

Vi får opp solceller på taket til våren, diskuterte dette med snø med leverandøren og de lovte at snøen lett skulle skli av, så den gjør ikke det altså..? Jaja, i januar er det jo lite/lav sol uansett, men vi får ofte mye snø i mars også, hadde håpt på en del solstrømproduksjon da... Nå koster strømmen i midt-norge 18 øre og til sommeren blir den visst gratis, så blir noen år før vi tjener inn denne investeringen

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no