Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-12, 23:18   #121
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Vi var i Tyrkia da guttungen her var 3,5 år, og vi hadde med paraplytrille. Han var forlengst sluttet med vogn, men vi så at det kunne være kjekt å ha med uansett.

Og den var gull verdt! På dagtid sto den på hotellet, men på kveldene når vi skulle inn i byen for å spise og se litt på livet, så var den veldig kjekk å ha for en liten tass som var litt sliten etter en dag med høy temperatur og masse bading.

Selv storesøster, som er 3,5 år eldre enn han, benyttet anledningen til å ta en liten pause i den vogna. At hun var litt vel stor til å sitte der, det ga hun blanke i.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 00:04   #122
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kan noen fortelle meg hvorfor friske fireåringer ikke har noe i vogn å gjøre uten å argumentere med at egne barn ikke har trengt det? Jeg synes ikke denne generaliseringen er noe bedre enn alle andre tilsvarende generaliseringer. Hvis man faktisk mener at med små barn skal man ikke ha større aksjonsradius enn barnet kan få til uten hjelp og uten at det må ha et sted å sove, så greit. Men noen fireåringer sover på dagtid, veier 20 kg og skal transporteres 5 km til fots to ganger daglig.



Nemlig! Det som passer for en passer ikke nødvendigvis til en annen. Da skolegutten var fire og et halvt år var vi på ferie på Tenerife med to andre vennepar med barn. Poden var eldst av ungene. Jeg var ca. 4 mnd på vei og mannen min har en rygg som ikke er egnet til bæring av store unger. Selv om han da veide en del mindre enn 20 kg. Vi hadde med vogn, og ikke bare en liten paraplytrille, men en "vanlig" trille med full liggestilling og godt med oppbevaringsplass under. Det gjorde av vi kunne rusle til den stranden vi helst ville til og ikke bare stoppe på den nærmeste. Poden gikk for det meste til stranden og store deler av turen tilbake også, men om han var sliten fikk han lov til å sitte oppi og hvile seg. Dessuten var det supert å transportere alt rallemikket vi "trengte" å ha med på stranden i vognen.

Vi fikk mye større frihet som voksne på kveldstid; når han var ferdig med å spise lekte han litt hvis han orket eller hadde lyst, og når han ikke orket gikk han selv og la seg i vognen med et teppe for å hvile/sove. Da kunne vi sitte og prate litt lenger før vi tuslet tilbake til der vi bodde.

Vognen var rett og slett super å ha med til ham. ...og jeg synes det er bedre å ha med noe og ikke få særlig bruk for det, enn å la noe være og oppdage at det hadde vært betydelig lurere å ha det med.

Poden var ingen "bortskjemt trilleunge", han gikk mye og hadde ingen problemer med å bruke kroppen sin. Men jeg unnet ham (og oss) muligheten til å få hvile i en vogn ved behov.

Så hva du bør gjøre, Høns, vil jeg si at beror på hva du tror din fireåring kan ha behov for.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 00:14   #123
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

Jeg syns det må være lov å være litt pragmatisk. Ta med vogn dersom du tror det kan være lurt for dere. Så kan vi bruke resten av året på å lære ungene at det ikke er farlig å bli sliten

Nemlig!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 00:18   #124
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Knerten skal sitte i vogn til han er konfirmert, minst

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 00:22   #125
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

Ta med vogn dersom du tror det kan være lurt for dere. Så kan vi bruke resten av året på å lære ungene at det ikke er farlig å bli sliten



Det er forskjell på å bli sliten av å gå/være aktiv her hjemme, og det å gå/være aktiv i høy temperatur og sol i syden. Det kan jo slå ut voksne også det.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 00:27   #126
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Hvor man skal på ferie, er nokså avgjørende. Hellas i nærmere 40 grader blir noe annet enn Danmark. Vi hadde med vogn til akkurat fylt 3-åring i forfjor, da ble den ofte brukt på kvelden. Unger blir slitne etter en hel dag med bading og sol. Det blir jeg også, faktisk helt gele`i beina av og til. Vogna ble benyttet på kvelden når vi gitt fra restauranter som lå en til to kilometer unna hotellet.

I fjor var hun akkurat 4, vogna var med, men da kom den ikke i bruk. Hun fikk sitte på ryggen til pappaen innimellom, for sliten ble hun på kvelden da også.

Ta med vogn, blir den ikke brukt, er det ikke akkurat noe pes å ha tatt den med. Det er mer pes om dere oppdager at dere virkelig trenger den.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 07:42   #127
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Men vi er vel alle enige om at et eller annet sted går grensen for hvor lenge ungene kan sitte i vogn? Det er ingen som triller ungene til skolen (og min 4-åring begynner på skolen om bare litt over ett år).

Jeg kan ikke fordra å måtte dytte på en vogn. Derfor har mine unger sluttet med vogn langt nærmere 2-årsdagen enn 3-årsdagen. Vi hadde med vogn på ferie den sommeren knerten var 2,5, men vogna ble stående helt ubrukt og var utrolig mye styr til ingen nytte. Det er oss.

Men jeg synes virkelig ikke at 4-åringer trenger å sitte i vogn. Og jeg liker å fortelle det. Kanskje nettopp for at noen skal tenke seg om enda en gang før de setter ungen i vogna når den egentlig helt greit kunne gått selv.

Folk står selvfølgelig helt fritt til å være uenige med meg. Det er jo et diskusjonsforum.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:12   #128
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Vi sluttet også med vogn den sommeren hun var 2, men kjøpte en trille før ferien da hun var 3, det falt meg ikke inn at jeg skulle tenkt meg om enda en gang, Tjorven. Selvsagt kunne hun gått selv eller bli båret da også, men av erfaring vet jeg at når vi kommer opp i over 35 grader i skyggen, blir man sliten på en litt annen måte. Er det selve vogna som blir feil - eller det at de ikke går selv?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:22   #129
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg skjønner ikke det der eksempelet med 40 grader som blir trukket fram. Er det 40 grader bør heller ikke voksne gå kilometervis. Det er ingen ting som tilsier at barn ikke klarer å gå normale distanser i førti grader. At 40 grader er slitsomt er ikke rart, men at det skal være en grunn til å putte store barn i vogn skjønner jeg ikke. En åtteåring kan tåle varmen dårligere enn en fireåring uten at man putter åtteåringen i vogn av den grunn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:25   #130
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Enig med Tjorven og Hatti. Falt meg ikke inn å ha med vogn til vår ferske 3-åring da vi dro til Hellas i fjor, langt mindre når vi skal til Tyrkia i år, og der er det VARMT i juli visstnok. Folk får jo gjøre som de vil, men en fireåring i vogn høres i mine ører bare rart ut.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:35   #131
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg har ikke hatt barn i vogn på årevis, og skal aldri ha det mer. Så for meg har i og for seg denne diskusjonen ingen betydning. Men jeg syns det er utrolig merkelig å være så kategorisk og ha så liten forståelse for at andre kan ha grunner til å gjøre ting annerledes, selv om man personlig misliker å trille vogn og har en hverdag/ferier der den aldri trengs. Det er jo beskrevet en god del situasjoner og årsaker til at folk av og til bruker vogn etter babystadiet i denne tråden. Det er lite kos og utforsking å bli holdt hardt i hånden når man ferdes i stor trafikk, og en god del av barnehageveien vår var dessverre utrolig lite egnet for småbarns utforsking. Det var mer snakk om å komme seg fort forbi det trafikkerte området, på fortau uten gjerde. Og det høres ut som endel ser for seg at barna, hvis man i det hele tatt bruker vogn i enkelte situasjoner, sitter i den konstant og aldri går. Vi brukte aldri vogn på søndagstur for å kunne gå langt selv, og alle mine unger har vært vant til å gå mye. Når jeg gikk alene med dem var bæring aldri et alternativ, så da visste de at enten måtte vi stå og vente til de ville gå igjen, eller så ble vi stående der hvis de ble slitne/sure/klikka for et eller annet. Ryggen min tilsa ikke utstrakt bæring, så det vente de seg fort til. Det var også en grunn til at det var greit å ha vogn tilgjengelig litt lenger, også muligheten for å putte handleposer, barnehagesekk og annet under. Jeg skyver mye heller enn å bære.

For min del så var jeg mye mindre lysten på å ha tre-fireåring med smokk og bleie, så det hadde ikke jeg. Men de fins det massevis av, og jeg skjønner at ikke alle foreldre og barn er like når det gjelder det heller. Det hjelper liksom ikke å bare å rope ut at friske fireåringer trenger ikke bleie, eller at barn får dårlig språk og blir barnslige og sutrete av å bruke smokk.


Sist redigert av Filifjonka : 14-05-12 kl 08:47.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:49   #132
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg synes ikke bleier er helt sammenlignbart. Vogn er også nødvendig for fireåringer som ikke er i stand til å gå på lik linje som bleier er for en fireåring som ikke er klar for å slutte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:54   #133
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Selvfølgelig er det ikke HELT sammenlignbart, men hva som er "klar til å slutte med bleie" er vel ikke heller sånn veldig lett å definere. Jeg kan jo mene at det er endel foreldre som ikke er klare istedet.

Du er en bæredame, jeg er ikke det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:55   #134
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Siden bleier et nevnt så vil jeg heller ikke putte bleier på et barn som har sluttet bare fordi det er slitsomt å finne doer og stoppesteder på ferietur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:57   #135
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg har ikke båret på 1,5 år Fjonka. Ikke nødvendig på så store barn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:59   #136
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Siden bleier et nevnt så vil jeg heller ikke putte bleier på et barn som har sluttet bare fordi det er slitsomt å finne doer og stoppesteder på ferietur.

Det er ihvertfall noe helt annet. Det er mye mer forvirrende og feil å få på bleier igjen etter at de har sluttet med det, enn å sitte i vogn i enkelte situasjoner etter at man stort sett ha sluttet å bruke den.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 09:01   #137
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg tenker at det er diskusjonsforum, HI stiller et spørsmål og får selvsagt forskjellige svar utifra hva folk mener. At det utvikler seg til noe annet er jo også helt vanlig.

Jeg reagerer nok ikke på folk som tar med seg vogn i ferien, for meg er det mer et problem med de foreldrene som ikke lar barna gå noe særlig i det hele tatt, som velger å bære barna inn i barnehagen istedetfor at de går selv. Som bruker vogn på søndagstur osv. Vi merker det faktisk i barnehagen, hvem som er vant til å gå og hvem som ikke er det.

Så er det jo sånn at en eller annen gang må man jo slutte med vogn, jeg hadde nok ikke engang tenkt tanken på å ta med vogn i år på ferie.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 09:05   #138
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Selvfølgelig er det ikke HELT sammenlignbart, men hva som er "klar til å slutte med bleie" er vel ikke heller sånn veldig lett å definere. Jeg kan jo mene at det er endel foreldre som ikke er klare istedet.

Du er en bæredame, jeg er ikke det.

Jeg tillater meg å mene noe om at man godt kan presse litt på for å få til bleieslutt også når man kommer til en viss alder. Det samme med smokk. Noen føler seg alltid truffet av dette, men jeg tillater meg å mene noe om det allikevel.

Vi har egentlig bært våre unger svært lite. De klarer å gå helt selv.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 09:12   #139
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men Myria: Av alle ting, hvorfor er det på ferie man skal være nødt til å presse med seg barn på uforholdsmessig lange gåturer? På nettopp ferie bør det vel være rom for å ta ting i barnas tempo. Og jeg tror ikke det er så veldig mange fireåringer som trenger enormt til motivasjon. De fleste barn er vant, og glad i, og bruke kroppen sin.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller: Er det noen hyggelig ferie for barnet å sitte passivt i en vogn og glo ut i luften, og ikke få balansere på kantsteiner og utforske fremmede, rare busker?


Det handler ikke om å presse barna til noe som helst, det er nettopp det som er poenget. Om barnet vil gå i rundt og utforske så får det lov til det, men vognen er fin å ha når barnet blir slitent. For barn blir slitne, det blir jo voksne også, og jeg ser ingenting galt i at de skal få ha en vogn tilgjengelig for å hvile i. Selvsagt kan man bruke tid på motivasjon, men jeg synes ikke ferietid er tiden for å stå hardt på tullete prinsipper. Og så kan man selvsagt også la være å ta lengre utflukter som innebærer at barnet vil få behov for hvile, men vi som voksne har sannsynligvis også en del ønsker i forhold til hvordan ferien tilbringes og noen ganger kan vogn være det som gjør dette mulig. Jeg ser bare virkelig ikke poenget med å insistere på at man ikke skal ha vogn med på ferie, men jeg regner med at dere som gjør det heller ikke har barn som har ønske om litt hvile innimellom. Det er klart at det er lett å si nei til vogn når behovet er ikke-eksisterende, men jeg reagerer på at enkelte uttaler seg om andre barns behov og ønsker som om det finnes en fasit.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 09:23   #140
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tillater meg å mene noe om at man godt kan presse litt på for å få til bleieslutt også når man kommer til en viss alder. Det samme med smokk. Noen føler seg alltid truffet av dette, men jeg tillater meg å mene noe om det allikevel.


Det handler ikke alltid om å føle seg truffet, men om å reagere på andres holdning om at alle barn passer inn i en spesifikk mal. Det er merkelig hvordan de som har de mest bastante meninger er de som har barn som mer enn villig sluttet tidlig med bleier, vogn, smokk og hva det måtte være. På samme måte som at de som alltid har fasiten på hvordan barn skal sove er de som har hatt enkle sovebarn selv. Man vet alltid mest om det man egentlig ikke har peiling på.
Og nei, jeg føler meg ikke truffet, sønnen min har aldri brukt smokk, sluttet med bleier før han ble 3 og kommer ikke til å bruke vogn på årets sommerferie selv om han bare er 3½. Barn er forskjellige og at å tro at barn skal slutte å ha behov for bleier, smokk eller vogn fordi de har passert en eller annen magisk alder er i beste fall naivt.
Jeg undrer meg dessuten over hva som skulle være poenget med å tvinge gjennom bleie-, smokke- og vognslutt ved en bestemt alder. For min del bruker jeg ikke min makt som forelder bare fordi jeg kan, det skal ligge en god grunn bak, og ingen barn tar skade av å bruke bleie, smokk eller vogn utover den "allment aksepterte" alderen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no