Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Søljene fra 17. mai

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-11, 09:56   #21
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Jeg suger ikke ut luft fra posene heller, men det er det aller beste (men jeg tenker at sølvet mitt ser bra ut selv 10 år etter jeg fikk det, så det gidder jeg ikke). Volumet er begrenset inni posene og posene er tette, slik at det kommer ikke inn mer luft.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 09:59   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Mine kom i små zip-lockposer (med tegning av søljen utenpå) inni eskene sine. Posene har stort sett overlevd, jeg har ikke pusset sølv ofte. Det er mest hektene på bunaden og cape-en som må pusses.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:06   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.597
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Skjønner at gullsmedene jeg har fått sølv fra har forsømmet sin oppgave... og aldri levert sølv i poser, og aldri fortalt meg at det burde være der.

Neste gang jeg har pusset det (som sagt regner jeg ikke med at det er direkte pent nå som det har vært ute og gått tåg i plaskregn, det er vel rett og slett støvete og skittent) skal jeg huske dette og putte det i en pose.

ideelt sett burde jeg vel selvsagt NÅ tatt det frem, rengjort det og puttet det i pose, men...

Egentlig tror jeg dog at det ikke kommer så mye luft inn i de eskene heller, for det holder seg egentlig greit. Men poser hørtes egentlig lettere ut enn eskene, så jeg bytter gjerne praksis. Det blir jo bare mer og mer å holde styr på med årene som går, siden det blir stadig flere i familien som skal pyntes med sølv.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:10   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Sølvet i poser, ja, og samlet i plastboks og på "lurt sted".

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:12   #25
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Søljene ligger i en zip-lock ja. Og zip-lock posen ligger i esken til sølvbelte. Sølvbeltet ligger også i plast. Esken ligger i bunadsposen, sammen med alt annet som har med bunad å gjøre. Bortsett fra skoene. De står på gulvet i skapet posen henger i. Alt på ett sted. Og det overrasker meg hver gang jeg skal ha på bunaden.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:12   #26
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Jeg har pakket alt mitt sølv inn i syrefritt papir. Ikke alt ligger i poser i tillegg. Det går også greit. Det som er av sølv på bunaden, dekker jeg også til med syrefritt papir.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:22   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Skoene i skoeskene sine, så det ikke blir støv. Bunadene inni bunadpose.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:02   #28
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

De pakker jeg inn i klingfilm, så slipper jeg å pusse de også.

Det har jeg tenkt på mange ganger.
Og mamma har lært meg at det er tanken som teller.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:06   #29
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.406
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Sølvet mitt ligger i bunadstinen min, nedpakket i plast. Bunaden henger i naturposen sin, og skoene ligger i skoesken.
De pakker jeg inn i klingfilm, så slipper jeg å pusse de også.

Det var lurt - mannen har to vester og en jakke med dobbelspente sølvknapper.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:19   #30
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Søljene ligger faktisk på badet, men det er da bare en drøy uke siden 17. mai.
Jeg vurderer å legge dem i en eske, snart.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:36   #31
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

De ligger i vinduskarmen i gangen, vestene ligger slengt på soverommet, nikkersene i en pose under trappen, skjortene er vasket og lagt bort :engel: og skoene er lagt tilbake i haugen med pensko fra str 18 til 35.
Mao full kontroll!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 12:17   #32
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.860
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Søljene, øredobbene og beltet mitt ligger også i sånne zip-poser, alt i en stor tett pose. Har ikke pusset de siden jeg overtok arvegodset fra mamma.
Har ikke hatt skjorten i plastpose men rullet inn i et gammelt stort oppvaskhåndkle.
Alt ligger inni bunadsposen som henger i boden.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 13:00   #33
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

De ligger i små plastposer oppi smykkeskrinet mitt, sånn at jeg skulle ha oversikt over smykkene etter flytting. Og nå er hele skrinet borte, jeg har ikke sett det siden november! Mannen påstår det står i en eske som ikke er pakket ut ennå, sist observert i kjellerstua/roterommet, så jeg får kanskje lete etter den. Det er bare jeg som har bunadssølv, og det er veldig lite sølv på bunaden min, så en egen plastboks blir muligens litt overkill. Takk for lurt oppbevaringstips likevel! :noterer til siden:

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:06   #34
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.891
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Sølvet ligger i små tette plastbokser. Bunadene henger pent i tøyposer i et skap og skjortene er vasket og lagt i en annen tøypose i en kommodeskuff. Skjorter skal ikke pakkes i plast. Da gulner de fort, sa Husflidsdamen forleden.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:09   #35
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Mine og ungene sine søljer ligger i zip-lock poser i bunadsveska.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:26   #36
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Foreløpig har jeg ikke pakket dem vekk, for bunadssesongen er ikke over før i slutten av mai i år. Men det var et veldig godt tips! (Jeg har vanligvis bare oppbevart søljene i esken til beltet. Men nå skal jeg legge dem i ziplock-poser.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 19:29   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Lurt sted er for meg nedi bunadsveska. Som henger i en pose på hengeren til bunaden. Og sølvet er i små ziplocker ja, jeg pusser ikke sølv frivillig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:52   #38
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Sølvet ligger i små ziplocker her også, men jeg har ikke rukket å plassere det på det lure stedet enda. For 3-4 siden leverte jeg det inn til gullsmed for å få det pusset, jeg gadd ikke selv. Selv om søljene ikke var veldig ille var det som å få nytt sølv, veldig blankt og fint. Da hadde jeg hatt det i nærmere 25 år.

Da mannen fikk bunad av meg for få få år siden, bestemte jeg viselig at han skulle ha tinnknapper på bunaden.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:55   #39
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Jeg har ikke brukt bunaden min siden jeg sydde den ut altfor mye i 2002, så jeg håper sølvet ligger i en pose i bunadsveska.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:56   #40
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.882
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søljene fra 17. mai

Skjorta har jeg ikke fått vasket enda, litt opptatt med å lese eksamen. Søljene er på fast sted, ikke i plastpose enda. Etter eksamen....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no