Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er din aller beste kake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-10, 16:55   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Jeg har nesten høstet stående applaus for R.O.O.M. sin gulrotkake.

Samme her, jeg serverer ofte den i selskaper og folk kreperer nesten av smakssjokk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:34   #42
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Det er flere, faktisk, men en av mine favoritter er hvit sjokolademoussekake (det er en Freia-oppskrift, men genial)

Kakebunn:
200g mandler
200g sukker
2 egg
1 ss kakao
revet skall av en appelsin

Sjokolademousse:
200 g hvit sjokolade
4 dl kremfløte
3 eggeplommer

Bunn: Finhakk mandlene i kjøkkenmaskin. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland inn mandlene, kakao og finrevet appelsinskall. Ha over i en smurt springform og stek bunnen på nederste rille i ca. 25 min på 175 grader. Avkjøl i formen.

Fyll: Smelt sjokoladen i vannbad. Bland eggeplommene med 1 dl av kremfløten og varm opp under omrøring til det tykner. Avkjøl noe og bland inn den smeltede sjokoladen. Pisk resten av kremfløten til krem, og vend den forsiktig inn i sjokoladeblandingen. Hell blandingen over den avkjølte mandelbunnen og la kaka stivne minst en time i kjøleskapet.

Veldig godt med f.eks. friske bringebær til.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:35   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Den hvite sjokolademoussekaken over her er fantastisk, jeg har laget den noen ganger. Hadde den bla. i dåpen til yngstemann, men da frøs jeg den ned og serverte den som iskake. Alle skrøt seg ihjel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:23   #44
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Takker for mange fantastiske oppskrifter! og tar i mot flere....! Gode kaker blir det aldri nok av.....

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:31   #45
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Sjokoladeostekake. Det vil si, den er såpass mektig at den gjerne ikke blir spist opp om ikke det er et veldig stort selskap. Men den får vanvittig med skryt både for utseende og smak.

Oppskrift?

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:33   #46
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Trippelsjokoladekaramellbrownies'ene mine. Klipper fra bloggen:

Dette er en idiotsikker oppskrift på vanvittig gode brownies. I min familie heter de “skumle”, fordi de er skummelt gode, og gjorde sin inntreden lenge før brownies var å få i alle kioskdisker og på alle kakebord. Denne bakte jeg og vennene mine i smug etter skoletid i niende klasse, og for å skjule beviset måtte vi spise opp absolutt alt sammen… Siden dengang har den blitt mer og mer dekadent. Opprinnelig var det bare hakkede nøtter på den. Nå er det hakket både brun og hvit kokesjokolade og smilsaus. Nøtter er valgfritt, og både hassenøtter og valnøtter er godt.

Pisk eggedosis av 4 egg og 360 gram sukker.
Ta i 200 gram smeltet og avkjølt smør.
Sikt i 100 gram mel, 2 ss vaniljesukker, 1 stor ss bakepulver og 6 ss kakao.
Ha røra i langpanne (med bakepapir). Dryss med grovhakket både mørk og lys og hvit kokesjokolade (en plate av hver) og hell smilsaus (Freia) utover (hva er et godt norsk ord for drizzle?), og nøtter hvis du vil. (Smilsaus kan erstattes av karamellsaus, smilsausen er vanskelig å få tak i for tida). Du kan selvfølgelig la være å ha tre typer sjokolade, men ikke dropp den hvite, for den karamelliserer seg og blir små gode seige klumper, mens den lyse og mørke smelter og blander seg med røra, så de har forskjellige funksjoner.

Stek i 30 minutter ved 180 grader. Den behøver ikke å være tørr på prøvepinne. Skjær den i biter før den er helt kald. I teorien holder den seg fint noen dager i en tett boks. I praksis har det veldig sjelden vært opplevd.

Du kan også øke oppskriften med 50% og få en høyere, mykere kake. Den kan bli litt deigete i midten, men det gjør absolutt ingenting. Men, da bør du ha en stor langpanne, ellers renner den litt over kanten.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:34   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Jeg er ikke Isola, men her er i alle fall en oppskrft på en sjokoladeostekake:

http://16967.vgb.no/2007/02/04/sjoko...med-oppskrift/

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:34   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Nigellas. Helt annerledes.
http://www.rema.no/folkekokkene/folk...rticle2547.ece

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:36   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

en tredje:

http://dinmat.aftenposten.no/Finn-op...ke/(tema)/1417

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:41   #50
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Her var det masse å prøve. Her er ostekake en favoritt, ja, og pavlova.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 23:00   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Oppskrift?

Jeg har ikke smakt Isola sin, men denne er helt FANTASTISK!

http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=727

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 23:54   #52
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Trippelsjokoladekaramellbrownies'ene mine. Klipper fra bloggen:

Denne har kommet høyt på lista hos oss - på jobben har flere erklært at det er de beste browniesene de noen gang har smakt.

Min favoritt er Nigellas sjokoladeostekake. Jeg er ikke spesielt glad i kake, men den er noe helt for seg selv. Nam!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 02:09   #53
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Godt dere tar ansvar, damer! Jeg har bare surfet med mobilen i dag, og skulle fikse det så fort jeg fikk kloa i pc'en.. Men det gjorde jeg visst aldri.
Det er den første Hyacint linker til. Kjeksbunnen er litt knapp ja, som det også nevnes der, men å doble blir for voldsomt i min springform. Jeg er fæl til å slumpe, så akkurat hvor mye jeg bruker vet jeg ikke, men ihvertfall mer enn det står. Og en ting til - dropp Bailey's! Det høres fryktelig godt ut, men det er ikke det. Eller, det er ihvertfall hundre ganger bedre uten. Jeg bruker Freia melkesjokolade og 70% kokesjokolade, og mer kremfløte. Hva skal jeg med den slanten som blir igjen, liksom. Mer krem er lik luftigere kake, og det er jo bare bra. Pynter med kakaodryss, noen physalis oppå og jordbær på kakefatet, rundt hele.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 22:01   #54
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Denne må finnes igjen

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 21:23   #55
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Her er et bursdag i huset i dag. Barn nr 2 er 14 år. Han fikk selv velge hvilken kake han helst ville ha, og det ble gulrotkake.

Jeg valgte å prøve den gulrotkaken som Hønni har lagt ut oppskrift på. Den ble veldig god! Tusen takk!

I tillegg har jeg nå hørt så mye pent om pavlova gjentatte ganger uten å smakt den noen gang. Det ønsket jeg å gjøre noe med. Den ble utrolig god!

Dette var hyggelige bekjentskaper og jeg tror jeg har fått min nye favoritt! Pavlova!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 22:17   #56
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.834
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Vann i munnen....
Abbonerer på denne tråden ja.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 11:01   #57
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Jeg prøvde meg på hvit sjokolademoussekake i går, men det gikk rett åt skogen for å si det mildt. For det første var ikke springforma mi tett, så moussen begynnte å renne ut straks jeg hadde det oppi. Jeg måtte skynde meg å sette den i frysen i håp om å få det til å stivne kjapt. Det fungerte sånn noenlunde, men det rant en del ut.
I dag tok jeg den ut og løsnet ringen rundt, og lot den stå en stund på benken. Men altså - den smelter jo.... Jeg trodde det skulle være mousse jeg? Har jeg ødelagt noe ettersom jeg frøs den? Jeg begynner å lure på om den i det hele tatt hadde stivnet om jeg hadde satt den bare i kjøleskapet?

__________________
Mamma til
Storebror -02, Mellomsøster -05 og Lillesøster mai-09
*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 16:06   #58
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Det skal vel ikke være flytende når du tar massen over i springformen? Det skal jo være eggedosis, som jeg ikke ser for meg blir så rennende at en springform ikke holder det?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 18:12   #59
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

*abonerer *

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:24   #60
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no