Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Alle sjuskers tråd

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-08, 22:25   #21
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Jeg hadde store planer om et nytt og bedre liv i 2008 - rydde mer, vaske mer, ta bedre vare på tingene våre osv., men så leste jeg Christine Kohts kronikk "På stell" i A-magasinet på fredag, og det ga meg litt perspektiv på saken. Finnes dessverre ikke på nett.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 22:40   #22
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Det har aldri vært så rent hjemme hos meg som da jeg skulle lese til en døll statistikkeksamen hjemme. "Kanskje på tide med litt etterutdanning, for nå må jeg bare få orden på huset, altså!"

Rettebunker funker nesten på samme måte. Så jobb som lærer kan være en idé?

Ellers er faste ryddetider hvor hele familien rydder samtidig noe som har funket av og til her. Lørdag formiddag, og så gjør vi noe hyggelig sammen når vi er ferdige. Vi har innsett at vi rekker pent lite i løpet av uka, så da må det blir gjort en del i helgen.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 23:41   #23
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Det der brette-sammen-tøy-mens-man-ser-tv fungerer IKKE her i huset. Det blir bare liggende i sofaen i evigheter ... :sjuske:

Fast rydde/vaske-dag har fungert her, men det varer desverre ikke så lenge. Kanskje vi må innføre det igjen ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 12:06   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Nå ser det virkelig helt bomba ut her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 12:34   #25
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Bomba her og. Men det er fordi vi har fått ny seng, og ikke har fått rotet oss til å bære den gamle ned i boden.. Så derfor står den, og madrassen i gangen.....

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 12:58   #26
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Mitt beste tips er å alltid rydde opp etter seg med en gang man er ferdig med det man holder på med. Og selvfølgelig å lære ungene å rydde hver kveld før de legger seg.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 13:02   #27
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

www.inspirasjononline.com/forum, der er det masse tips, uten at jeg kan si det har hjulpet meg nevnverdig.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 13:02   #28
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg forsøkte meg på "flylady" (eller hva det enn het) da jeg gikk hjemme i permisjon sist gang. Det funket ikke. Jeg ble bare aggresiv av alle masemailene.

Det beste tipset er helt klart å be folk på besøk.


Hvordan kvitter jeg med de helsikkes mailene?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 13:03   #29
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Jeg er lite original, ser jeg. Mine beste tips er hentet fra de periodene det fungerer her:

  • Jevnlig besøk
  • Oppfordre venner til uanmeldte/kortvarslet besøk (dvs leve i redsel)
  • Faste plasser til alt, helst i skap eller pene beholdere/esker etc
  • En enkel og tom kiste ved sofaen til å slenge sisteliten rot oppi ved uanmeldt besøk (får kun brukes til nødsfall og må ryddes i med en gang)
  • Aldri gå tomhendt i trapper
  • Kjøkkenbenk og vask relativt strøkent (smitter negativt og positivt på resten av huset)
Ellers gidder jeg ikke brette tøy til TVen. Jeg later heller som om jeg ikke klarer å rydde ting alene (dvs skryter treåringen med på alt der det går an). Det er ikke så mye hjelp i alt, men det skaper gode vaner. Faktisk er det også mindre kjedelig for meg enn å gjøre alt så fort som mulig alene.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 13:04   #30
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Mitt beste tips er å alltid rydde opp etter seg med en gang man er ferdig med det man holder på med. Og selvfølgelig å lære ungene å rydde hver kveld før de legger seg.

Dersom man klarer det er man ikke sjuske.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 14:39   #31
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Jeg har vasket ned vaskerommet i dag! Det trengtes! Det er flaut å si det, er nok ett år siden sist! Ufattelig mye rot der, men nå kan vi gå der igjen!! Gleder meg til sambo kommer hjem og ser, jeg skal jammen ta bilder der så vi vet hvordan det kan se ut! Og så virker faktisk rommet mye større nå!

Resultat: 2 poser klær og diverse til innsamling
2 poser plastsøppel
3 poser tomflasker
2 poser med rett og slett søppel! og mange ting som nå må få en annen fast plass en gulvet på vaskerommet....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 14:43   #32
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Haha, i forrige uke malte jeg den ene veggen på soverommet (fra beige til sjokoladebrun), og sambo gikk inn - og ut igjen - uten å ha lagt merke til det.



Litt oppgitt var jeg da.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 14:46   #33
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Haha, i forrige uke malte jeg den ene veggen på soverommet (fra beige til sjokoladebrun), og sambo gikk inn - og ut igjen - uten å ha lagt merke til det.



Litt oppgitt var jeg da.

Ha! Merker han ikke at det rommet nå går ann å gå inn på så skal han jammen få flytte ut en ukes tid!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 14:55   #34
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Dersom man klarer det er man ikke sjuske.

Huff, jeg trodde jeg var sjuske. Må si jeg føler meg som det i tråden om hvor ofte man skifter på sengen. Kan jeg få lov til å kalle meg sjuske på enkelte områder, og flinkpike på andre ?

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 14:58   #35
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Ha! Merker han ikke at det rommet nå går ann å gå inn på så skal han jammen få flytte ut en ukes tid!

Heh. Var nesten litt fristende. Hehe.. Neida. Men han så det VELDIG godt da jeg gjorde ham oppmerksom på det, da.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 21:54   #36
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Pinlig nok glemte jeg det aller aller beste sjusketipset. Dette gav meg et nytt liv. Dårlig samvittighet ble redusert dramatisk, det samme med ergelse. Det sikrer også helt ryddig hus i minst 4 dager hver måned.




Vaskehjelp hver 14nde dag..

(Jeg rydder huset "perfekt dagen før, og er ekstra flink til å rydde de første dagene etterpå også.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 10:00   #37
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Jeg er lite original, ser jeg. Mine beste tips er hentet fra de periodene det fungerer her:

  • Jevnlig besøk
  • Oppfordre venner til uanmeldte/kortvarslet besøk (dvs leve i redsel)
  • Faste plasser til alt, helst i skap eller pene beholdere/esker etc
  • En enkel og tom kiste ved sofaen til å slenge sisteliten rot oppi ved uanmeldt besøk (får kun brukes til nødsfall og må ryddes i med en gang)
  • Aldri gå tomhendt i trapper
  • Kjøkkenbenk og vask relativt strøkent (smitter negativt og positivt på resten av huset)


+ Vaskedamen er min reddende engel. Jeg er fryktelig glad i henne når hun har vært "på besøk".

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 10:04   #38
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.847
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Jeg er så sjuskete at jeg til og med blir nedslått av slike tråder som denne, da jeg innser at jeg er mye verre enn de andre som anser seg som sjusker. :bekjenner og haker av for "Ikke abonner":

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 14:11   #39
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er så sjuskete at jeg til og med blir nedslått av slike tråder som denne, da jeg innser at jeg er mye verre enn de andre som anser seg som sjusker. :bekjenner og haker av for "Ikke abonner":

Ikke verre enn meg, Elinblu...

Rydde opp med engang man er ferdig med noe? Brette tøy foran TV'n? Bokser som man putter ting oppi?

Kjenner meg ikke igjen i noe, jeg...

Men panikkrydde i en halvtime før jeg får besøk, DET kan jeg!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:50   #40
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alle sjuskers tråd

Næææh, Elinblu.. Tror ikke du er verre enn sånn det er her. Jeg jobber etter skippertakmetoden, og 2 timer etter er det like rotete igjen. Men jeg også er flink på panikkrydding før besøk! :knis:

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no