Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snu ryggen til barna

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-07, 20:52   #21
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Kan dere ikke koble ut airbag og ha et av barna i bakovervendt i forsetet da?

Det forskyver bare problemet vårt, det blir like trangt å sitte bak barnesetet som foran det. Og det må uansett to bakovervendte seter inn i bilen. Og to voksne. *sukk*

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:46   #22
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.669
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Kan dere ikke koble ut airbag og ha et av barna i bakovervendt i forsetet da?

Det vet jeg faktisk ikke om går. Nå er framsetet tatt helt fram, så det er veldig trangt allerede. Dessuten er jeg skeptisk til å koble ut airbag. Vel, den tid den sorg...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:03   #23
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

OK. Nei, det er ikke bra. Jeg trodde de var mer seriøse enn som så. Jeg har fått med meg at de anbefaler bakovervendt til 4 år, og at de også har laget en ren bakovervendt stol til 18 kg, fordi de ikke ønsker å forvirre med kombistoler. De taler med to tunger, med andre ord.

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Nemlig.
Alt handler om penger. Det er kombi/forovervendte som selger mest, derfor ser de nok mer penger i en slik reklame.

Ja Akta Graco med sin kombistol tok for mye av markedet så da måtte de komme med en kombistol. Men fortsatt står det at en ren bakovervendt stol er tryggest og at de ikke liker kombistoler på hjemmesiden deres. Litt selvmotsigende ja.

Opprinnelig lagt inn av HTS

BeSafe, som den ledende produsent i Norden, har som strategi at dagens og framtidens bilbarnestoler skal være så sikre som mulig. For å oppnå maksimal sikkerhet, skal barnet ditt sitte i en ren bakovervendt barnestol opp til 4 år. Se på siden om BeSafe iZi Kid. I Norge er det i de senere årene registrert en økende tendens til at kombistoler brukes helt fra 9 måneders alder. Dette er ikke en ønsket utvikling. Det er vårt ansvar og vår holdning at HTS skal bidra til at barn sitter så sikkert som mulig.

Ja dette stemmer jo godt overens med reklamekampanjene de har kjørt i det siste.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I praksis er det vel ikke så veldig stort problem at bakovervendte seter bare går til 18 kg? Det er vel de færreste som bytter sete fordi barnet har blitt for tungt? Når barnet snus forover (hvis det skjer etter fylte tre år), bør det jo uansett over i en beltestol, siden disse er bedre for de litt større barna som sitter fremovervendt.

Frøkna har langt fra passert 18 kg ennå, og hun ble 5 i juni. (Ja, jeg vet at det er forskjell, men mange unger er det vel ikke som bikker 18 kg før fylte fire år, eller?) Vår Acta Cosmic går til 25 kg, men jeg vil gjerne se det barnet som får plass i den stolen når det er 25 kg.

Jeg måtte kjøpe ny stol til storesøste fordi hun bikket 18kg. Kjenner flere som har barn som ble 18kg før fire år. Så så uvanlig kan det ikke være.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:20   #24
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Jeg måtte kjøpe ny stol til storesøste fordi hun bikket 18kg. Kjenner flere som har barn som ble 18kg før fire år. Så så uvanlig kan det ikke være.

Begge mine bikka 18 kg da de var 3 år 2 mnd. Jeg snudde dem da og bytta til beltestol, enda målet var å ha dem bakovervendt minst til de var 4. Var aldri komfortabel med det, men på det tidspunktet visste jeg ikke om noen seter som kunne brukes bakovervendt over 18 kg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:51   #25
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Det forskyver bare problemet vårt, det blir like trangt å sitte bak barnesetet som foran det. Og det må uansett to bakovervendte seter inn i bilen. Og to voksne. *sukk*

Jeg vil heller at ungene skal sitte trygt jeg da. Jeg sitter trangt i vårt forsete, jeg kunne gjerne sittet trangt bak også, om det gjorde barna sikrere.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:54   #26
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg vil heller at ungene skal sitte trygt jeg da. Jeg sitter trangt i vårt forsete, jeg kunne gjerne sittet trangt bak også, om det gjorde barna sikrere.

Det er jeg selvsagt enig i, men vi sitter ikke trangt, vi kommer ikke inn i setet..

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:09   #27
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Det er jeg selvsagt enig i, men vi sitter ikke trangt, vi kommer ikke inn i setet..

Kommer du ikke inn bak mannen når han kjører heller? Hvis barna sitter bak hverandre tenkte jeg på.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:17   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Dette visste jeg ikke:

Sitat:

Biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten for at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.
For barn som sitter forovervendt derimot, øker belastningen på nakken i en ny bil fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en testdukke i en forovervendt barnestol, viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:24   #29
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette visste jeg ikke:

Her kan du lese mer om forskjellen i belastning på nakken pga dette.

TT har oppdatert sidene sine med infor fra Sverige.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 12:14   #30
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Kommer du ikke inn bak mannen når han kjører heller? Hvis barna sitter bak hverandre tenkte jeg på.

Jo, det gjør jeg. Men det er ikke plass til to barneseter av den typen vi har nå, bak hverandre.
Derfor jeg er på utkikk etter en bedre og litt mer brukervennlig modell..

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 12:30   #31
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.


I praksis er det vel ikke så veldig stort problem at bakovervendte seter bare går til 18 kg? Det er vel de færreste som bytter sete fordi barnet har blitt for tungt? Når barnet snus forover (hvis det skjer etter fylte tre år), bør det jo uansett over i en beltestol, siden disse er bedre for de litt større barna som sitter fremovervendt.

Frøkna har langt fra passert 18 kg ennå, og hun ble 5 i juni. (Ja, jeg vet at det er forskjell, men mange unger er det vel ikke som bikker 18 kg før fylte fire år, eller?) Vår Acta Cosmic går til 25 kg, men jeg vil gjerne se det barnet som får plass i den stolen når det er 25 kg.

Jeg snakket om bakovervendte seter som går til 25 kg.
Mange vil ikke (har ikke råd) til å kjøpe enda ett nytt sete om barnet deres skulle veie over 18 kg før det har vokst ut i lengden.
Vi har kjøpt ett sete som kun går til 18, men jeg må kjøpe ett som går til 25 på ett eller annet tidspunkt, ettersom jeg skal ha han bakover etter 4 år.
At du ikke kan se for deg et barn på 25 kg i en cosmic spiller jo liten rolle da, hva om barnet veier 19? Da måtte de uansett hatt ett sete som går til 25.


Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har pr tiden ikke plass til to bakovervendte bilseter i bilen - rett og slett fordi mannen ikke får plass. Noen seter som tar mindre plass enn andre? (lang mann, volvo v40)

Man må nesten ta med bilen i butikken og teste. Hva med å spørre om noen har samme bil og barn bakovervendt?
Ellers så ville jeg fått sjekket ut ang. utkobling av airbag. Dere har ikke nøkkelutkobling?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Det forskyver bare problemet vårt, det blir like trangt å sitte bak barnesetet som foran det. Og det må uansett to bakovervendte seter inn i bilen. Og to voksne. *sukk*

Samme som over. Koble ut airbag, så kan de som Stikka sier, sitte bak hverandre.


Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det vet jeg faktisk ikke om går. Nå er framsetet tatt helt fram, så det er veldig trangt allerede. Dessuten er jeg skeptisk til å koble ut airbag. Vel, den tid den sorg...

Det man ikke vet får man teste ut. Man kan fort bli overrasket over hva man får til om man bare vil nok.

Ang. airbag:

Sitat:

Det har i lengre tid foregått en diskusjon om den tekniske sikkerheten ved deaktiverte kollisjonsputer.

På bakgrunn av dette er foreldre blitt anbefalt å montere sine bakovervendte bilbarnestoler i bilens baksete.
Imidlertid er denne plassen begrenset i forhold til framsetet og gir både vanskeligere montering og dårligere komfort for barnet.

Dette medfører at foreldre snur barnestolen i framovervendt posisjon alt for tidlig
i forhold til sikkerhetsrisiko ved framovervendt sittestilling..

I Sverige har man hatt samme tendensen.
Som en konsekvens har svenske myndigheter denne uken bekreftet at deaktiverte kollisjonsputer ikke innebærer en fare,
i tilegg sier man at barnets sikkerhet i bakovervendte bilbarnestoler er like høy i baksetet som i forsetet. Dette under forutsetning av at kollisjonspute er deaktivert.

I følge pressemelding fra NTF, Sveriges Trygg Trafikk, støtter både Volvo, VW, Audi, Opel, Peugeot, Vägverket, Folksam og NTF denne holdningen.

HTS BeSafe kan bekrefte at montering og bruk av bakovervendte bilbarnstoler ofte kan by på større utfordringer i bilens baksete.
I framsetet har man betydelig mer plass og montering er enklere.
Kontakten mellom barn og foreldre er også betydelig bedre enn ved montering i baksetet.
Dette kan også ha en sikkerhetsgevinst.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette visste jeg ikke:

Klippet litt fra TT, som Stikka linket til.
Det er mange som tror at bare de har nyere bil er ungene tryggere.


Sitat:

Nakkekraften (belastningen) målt på testdukke tilsvarende tre år gammelt barn ved frontkollisjonstester.
Grenseverdien for skade ligger på om lag 1000 Newton.
(Kilde: Folksam, Sverige)


Forovervendt barnestol 90-tallsbil
1700 Newton

Forovervendt barnestol 80-tallsbil
950 Newton

Bakovervendt barnestol
250 Newton

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 14:40   #32
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.669
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Vi må koble ut airbag på verksted.

Vel, som sagt. Dette ligger over ett år fram i tid - kanskje har vi annen bil da også...*ønsketenking*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 21:10   #33
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Jo, det gjør jeg. Men det er ikke plass til to barneseter av den typen vi har nå, bak hverandre.
Derfor jeg er på utkikk etter en bedre og litt mer brukervennlig modell..

Men søster, har dere vært og prøvd andre seter da? Hvor store er barna da? Vekt og lengde

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 21:20   #34
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Men søster, har dere vært og prøvd andre seter da? Hvor store er barna da? Vekt og lengde

Nei, det var det jeg begynte med å spørre om. Vi skal kjøpe nye seter, men vet ikke hvilke vi skal begynne å prøve. Synes det var så vanskelig å få noe fornuft ut av de bilsete-testene vi fant på nett, men har i ettertid skjønt at de er omstridte siden de ikke skiller på bakover- og forovervendte seter (eller noe sånt?) Og har hatt lite hell med å spørre de som jobber i barneutstyrsbutikkene, som bare foreslår å "snu setet hvis det tar så mye plass baklengs"
Try er 98 cm og 15 kg, lillesøster blir født i neste uke, så vi har fortsatt litt tid på oss

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 11:16   #35
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Try er 98 cm og 15 kg, lillesøster blir født i neste uke, så vi har fortsatt litt tid på oss

Disse setene går opp til 25 kg(bakovervendt): Brio Zento, MaxiCosi Mobi, Britax Freeway, Britax Highway, Britax Secura, Akta Graco Cosmic (i forsetet), HTS Izi Kid (T-godkjent til 25kg).

Disse opplysningene har jeg ærlig og redelig stjålet fra et innlegg ekspert Stikka har skrevet Jeg kom ikke på flere enn tre selv.

Da har dere jo ganske mange valg i hvert fall, så da er det lurt og dra et sted og teste ut disse setene.

Til lillesøster kan dere jo f.eks. prøve Acta Graco DuoLogic. Det er et supert setet, går fra 0 - 18 kg, så det kan hun bruke en god stund. Jeg har min 2-åring i det setet og han kan bruke det lenge enda, men det kommer så klart litt an på vekt og lengde hvor lenge dere kan bruke det til datteren deres. Ser jo at storebror er ganske mye lengre enn min sønn.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 15-08-07 kl 11:31.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 11:18   #36
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

HTS Izi Kid (T-godkjent til 25kg).

Er iZi Kid opp til 25??

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 11:22   #37
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

På HTS sine sider står det: "Godkjent brukstid: 0-18 Kg"
T-godkjenning har vi ikke i Norge, så da er det kanskje Sverige det er snakk om her?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 11:23   #38
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Er iZi Kid opp til 25??

Ja den er T-godkjent til 25kg. Kun Kid ikke Combi. Dette er i Sverige. I Norge blir den ikke markedsført slik fordi T-godkjenningen er svensk og fordi nordmenn ikke bryr seg om å ha barna bakovervendt så lenge. Det sa HTS-mannen.

*HH*: Britaxt Two-Way også. Glemte jeg den i innlegget du "stjal" infoen fra?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 12:11   #39
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Ja den er T-godkjent til 25kg. Kun Kid ikke Combi. Dette er i Sverige. I Norge blir den ikke markedsført slik fordi T-godkjenningen er svensk og fordi nordmenn ikke bryr seg om å ha barna bakovervendt så lenge. Det sa HTS-mannen.

*HH*: Britaxt Two-Way også. Glemte jeg den i innlegget du "stjal" infoen fra?

Men er det da i orden å bruke setet opp til 25 i Norge?
Det står vel ikke i den norske bruksanvisningen, så man ville fått et problem ved en evt. forsikringssak?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 12:20   #40
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snu ryggen til barna

Dette er jo "gammelt-nytt" -men jeg må innrømme at jeg stadig vekk sjokkeres over div argumenter for å la barna sitte forovervendt, feks at det begynner å bli litt trangt til beina eller i tilfelle de blir bilsyke Jeg snakker her om barn på 1-2 år.

Det er ikke kjempegod plass til bena til storesøster, men hun lider ingen nød og er bare 2 år, så det er fullstendig uaktuelt å snu henne på lenge, lenge.

Jeg satt aldri bakovervendt og var veldig plaget av bilsyke, så tror man kan bli like bilsyke av å sitter forovervendt.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no