Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tjukk L i allmenning

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Allmenninga:
Med tjukk L, og jeg er fra bøgda 5 6,58%
Med tjukk L, og jeg er fra by 1 1,32%
Med tynn L, og jeg er fra bøgda 24 31,58%
Med tynn L, og jeg er fra by 41 53,95%
Det varierer, og jeg er fra bøgda 0 0%
Det varierer, og jeg er fra by 0 0%
Sagflis 5 6,58%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-15, 15:00   #101
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Ja, jeg har definitivt inntrykk av at folk fra bygda vet mer om livet i byen enn omvendt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 15:03   #102
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, jeg har definitivt inntrykk av at folk fra bygda vet mer om livet i byen enn omvendt.

De innbiller seg det, i allefall.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 15:05   #103
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Er det nå jeg skal si at jeg lærte (the tough way) på FP at det ikke heter kuer, men kyr?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 15:07   #104
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De innbiller seg det, i allefall.

Var det ikke det du nettopp sa selv da? :forvirret:

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For det første, det er vanligere å være sentrumsorientert enn periferiorientert. Det er vanligere å flytte mot et sentrum for å f.eks. studere, enn å flytte ut på bygda for å lære om skogsbruk. Ergo er det nok vanligere å kunne ting om byliv, framfor mer eller mindre obskur begrepsbruk om næringer på Hedmarken. For det andre, det er da en hel drøssevis jeg kan om byen som du ikke kunne i oppveksten, uten at jeg syns at du ikke har fulgt med? Jeg kan jo andre ting om jakt, fiske og jordbruk selv om jeg ikke har hørt akkurat dette ordet bli brukt på nøyaktig det feltet.

Jeg har bodd flere år i by enn på bygda, men mener fortsatt det stemmer, det du sier, at det er vanligere å kunne ting om byliv enn om livet på bygda.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 15:13   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg bare tulla.

Jo, jeg tror det er vanligere å kunne vanlige ting om byliv, enn om bygdeliv. Både fordi det nok er skrevet mer (populær-) litteratur om byliv enn om livet i skogsnæringen, byliv er (dessverre) mer i nyhetsbildet og fordi veldig mange fler fra bygda flytter til byen for å studere, enn andre veien.

Samtidig så blir jeg ikke sjokka over at folk fra bygda ikke vet en hel del om å vokse opp i byen, slik som noen få har utrykket at de syns det er rart at byfolk ikke vet om ting fra bygda.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 15:17   #106
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg bare tulla.

Jo, jeg tror det er vanligere å kunne vanlige ting om byliv, enn om bygdeliv. Både fordi det nok er skrevet mer (populær-) litteratur om byliv enn om livet i skogsnæringen, byliv er (dessverre) mer i nyhetsbildet og fordi veldig mange fler fra bygda flytter til byen for å studere, enn andre veien.

Nei, det er selvsagt fordi byfolk er dummere.

Ja, jeg tenker også at det er ganske naturlig. Ganske høyt Oslo-fokus i media f.eks.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 16:02   #107
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg sier allmenning med tynn, mørk l, bor i nabokommunen til Luftslottet, og har i grunnen ikke gitt sånn lagsdrift i bygda mi en tanke før nå. Jeg bruker aldri det ordet, men det kan godt hende andre her gjør det. Vi snakker helst om "saga" og "mølla" og hvem som egentlig driver det eller pleide å drive det har jeg vel aldri tenkt over. Masse tjukke l-er, men dialekta her er nokså avslepen etter hvert.

Nordlending og fredagspils med ulikt tonem her og.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 16:07   #108
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Her ble temperaturen høy. En ting er sikkert, allmenninger fenger på den ene eller andre måten.

Først, jeg mener ikke at de som ikke vet hva allmenninger er er dumme. Det har jeg aldri sagt. Så, det jeg ble overrasket over var at noe som er et vanlig norsk ord var SÅ ukjent for mange som jeg anser som oppegående og samfunnsengasjerte voksne kvinner. Jeg er ikke naiv, som Input mener, jeg vet samfunnet generelt er lite interessert i primærnæringene, men jeg ble skremt av at et begrep som allmenning var helt ukjent. Både fordi jeg husker vi lærte om det på skolen og fordi den mest kjente plassen i Norges nest største by heter Torgallmenningen. En dyp innsikt i hva allmenninger er og hvordan de driftes har jeg aldri uttrykt noen forventning om.

Det er mange her i tråden som vet mye mer om dette enn meg. Mitt personlige forhold til allmenningen er primært at jeg ser et navn når jeg går skitur. Det er ikke slik at hvis man ikke har vokst opp innenfor ring 2 så har man tråkket sine barnesko på en bondegård og tatt med dyra på beite og hogget noen trær på vei hjem. Det finnes flere byer i Norge og de fleste nordmenn bor i bynære områder.

Allmenninger som begrep synes jeg er rart at man ikke kjenner til, og det er slett ikke et bygdefenomen for obskure næringer i Hedmark (hva er det som er obskur næring? Matproduksjon eller skogsdrift? Og hvorfor i Hedmark? Hva med allmenningene i resten av Norge?). Allmenninger er en innretning for å forvalte fellesskapets områder. Også i byområder. Jeg våger meg på den påstanden at de fleste i generasjonen over oss, også i Oslo, har hørt begrepet allmenning.

PS! Deler av Oslomarka er også deler av allmenninger.

Historisk interresant artikkel. http://www.dagsavisen.no/oslo/allema...-gods-1.382296

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.

Sist redigert av Java : 24-09-15 kl 16:13.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 16:12   #109
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Det er vel ingen i tråden som var helt ukjent med begrepet? Og det er ikke mer en fem som har knyttet varierende grad av usikkerhet til noen av ordets mange betydninger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 16:29   #110
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel ingen i tråden som var helt ukjent med begrepet? Og det er ikke mer en fem som har knyttet varierende grad av usikkerhet til noen av ordets mange betydninger.

Disse innleggene var de som var skrevet før jeg la inn mitt innlegg i går:

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, men – når BRUKER dere dette ordet da? Jeg vet knapt nok hva det er.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg bruker det ikke så ofte, men jeg bruker jo ordet allmen litt oftere og det er samme uttale. Jeg tror allmenning bare blir brukt i omtale av den store plassen i Bergen.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hmm ... bruker man det på trøndersk? Jeg har nemlig ALDRI hørt det brukt i den forbindelse.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Har aldri hørt det brukt annet enn i Bergen. Jeg ville sagt det med tynn l. Jeg er Trønder.

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Tynn l. Jeg er fra en liten by. Men jeg sier ikke allmenning om noe som helst, da, bare Torgallmenningen i Bergen. Det er helt utenkelig å skulle si det med tjukk l. Derimot kunne jeg kanskje sagt aLm om tresorten alm. Kanskje. Jeg ser i allefall for meg det.

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Takket være denne tråden har jeg forstått hvorfor det heter "Torgallmenningen".
Hva er egentlig tjukk L. Er det som i "Oschlo"? Det er kanskje tjukk S det?

Nei nå er jeg forvirret. Er det som å uttale dobbeltkonsonanten?


Det ga meg et inntrykk av at allmenningen var et ukjent ord/begrep. Jeg har nok misforstått. Resten av diskusjonen har jeg ikke deltatt i, så da hopper jeg ut igjen nå.

Jeg tar meg en bolle før jeg går ut i allmenningen og skyter litt vilt til middag, fisker fisken til i morgen og sender røyksignaler til nærmeste nabo for å fortelle at dyra hans har det bra på beite. Si fra om jeg skal blinke ut en juletre som kan sendes til Torgallmenningen i desember.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 17:10   #111
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Husk å barke et par trær også da!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 08:20   #112
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg hadde inntil nå bare et vagt begrep om betydningen av ordet allmenning. :datapunkt: Jeg så for meg et større område som tilhørte fellesskapet. Jeg er by-jente, dog fra en liten by. Så jeg bekrefter vel påstanden om at byfolket ikke vet noe om det som foregår utenfor sin egen rekkevidde...

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 08:36   #113
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg var ikke 100% sikker jeg heller, men har nå lest meg opp og har stålkontroll. Jeg er hverken by- eller bygdejente.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 08:41   #114
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg så for meg et større område som tilhørte fellesskapet.

Det er slik jeg ville ha definert det, jeg også, hadde noen spurt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 08:53   #115
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg var ikke 100% sikker jeg heller, men har nå lest meg opp og har stålkontroll. Jeg er hverken by- eller bygdejente.

Lucy in the sky with diamonds?

Et romvesen fra et sted med tangerine trees and marmalade sky?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 09:00   #116
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Lucy in the sky with diamonds?

Et romvesen fra et sted med tangerine trees and marmalade sky?

Ja, sånn føles det noen ganger.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 09:04   #117
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg hadde inntil nå bare et vagt begrep om betydningen av ordet allmenning. :datapunkt: Jeg så for meg et større område som tilhørte fellesskapet. Jeg er by-jente, dog fra en liten by. Så jeg bekrefter vel påstanden om at byfolket ikke vet noe om det som foregår utenfor sin egen rekkevidde...

Samme her. Jeg var sikkert syk eller hos tannlegen eller noe den timen de lærte den helt konkrete betydningen av ordet allmenning på barneskolen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no