Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Spiser så lite i barnehagen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-14, 00:49   #1
Mammatilsofie
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2014
Innlegg: 1
Mammatilsofie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Spiser så lite i barnehagen

Min ettåring har alltid vært vanskelig å få i mat. Må liksom motiveres i det vide og brede.. Etter to uker i barnehagen er hun merkbart tynnere. Spiser ofte bare en halv skive i løpet av hele dagen, samt litt frukt. Blir helt fortvilet av å se henne bli tynnere. Er ekstremt aktiv og farter rundt hele dagen. Så energien er heldigvis fortsatt tilstede. De har jo mange andre barn å ta seg av, så kan ikke akkurat forlange "dinner and a show", for å motivere til å spise.
Vil dette bedre seg tror dere? b

Mammatilsofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 00:53   #2
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.276
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(

Det er mye å se på i barnehagen og mye som skal gå seg til og læres. Det med maten faller på plass etter litt tid. På hjemmebane kan du jo sørge for å få i henne mer kaloritett mat: helmelk, en smørklatt i middagsmaten, avokado, smoothies med alt mulig (egg, avokado, mandler, grønt, frukt og bær) osv.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 06:26   #3
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(

De fleste småspiste barn spiser mer i barnehagen enn hjemme etterhvert, så det går seg nok helt sikkert til. Hun er bare ikke helt tryg der enda. To uker er så kort tid.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 07:57   #4
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(

Jeg ville gitt henne litt tid. Det er mye nytt og mye som ikke er på plass enda.
Men ta en prat med personalet og fortell om bekymringen din, de legger seg helt sikkert i "selen" for å få i henne litt mere mat om de ikke allerede jobber med saken.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 07:57   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(

Sannsynligvis er dette noe som vil gå seg til etterhvert, men det skader ikke å ta en rolig prat med barnehagen og lufte bekymringen din. Sjansen er stor for at de vil kunne berolige deg med at de har kontroll, men det er uansett en ting det er greit for dem å være bevisst på.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 08:09   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(

Ja snakk med de i barnehagen. Be de følge med, og alternativt tilby henne noe i tillegg. Mine har vært så nyskjerrige at de har knapt hatt tid til å spise i barnehagen.

Jeg ga ettåringen en porsjon babygrøt type 12 eller 15 mnd daglig så lenge det gikk. Det er energirikt. Yngste var på nederste vektkurve etter at hun begynte å gå.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 08:24   #7
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(

Vi sendte med Junior babygrøt i begynnelsen når han begynte i barnehagen - han var i utgangspunktet tynn og spinkel og småspist, så den første tiden puttet de i ham en skje i ny og ne under måltidene. Han var så opptatt av alt annet at det å ha tid til selv å styre skiven inn i munnen ble ikke prioritert, han var jo vant til at han alltids kunne få mat igjen når han var sulten. Når han etterhvert skjønte at det var faste måltider (og det gjaldt å spise når disse var) samt at det ikke var så mye annet spennende som skjedde da, så gikk det mye greiere.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 08:53   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen

Vi fikk sende med grøt med minste i starten, hun spiste lite brødmat og andre ting. Nå har det gått seg til, så her er det treåringen som tidvis går hele dagen på alt for lite mat. Ikke så stas det heller. Men ja, gi henne litt tilvenningstid, men snakk gjerne med personalet dersom ikke de tar det opp selv. Det har vi gode erfaringer med.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 08:54   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen

Jeg ville snakket med dem i barnehagen og i tillegg prøvd å veie opp hjemme. Hvor gammel er hun? Hvis hun er ganske ny i barnehagen, så går det seg ofte til. Hun er kanskje mer opptatt av de andre enn maten eller synes maten er rar eller fremmed? Kanskje er hun en treig spiser som trenger mer tid enn hun har til rådighet?

Jeg har hatt to trultne unger og en mager liten tass. I forhold til han lille tynne, så ble jeg enig med barnehagen om at han skulle få god tid rundt måltider, få litt ekstra fett i maten (en avokado her, litt ekstra smør og ost der osv) i starten. I tillegg pleide vi å bruke god tid på spising hjemme og lage næringsrike vafler (havregryn, egg, cottage cheese) eller grøt med eggeplomme i. Han er fremdeles en tynn liten fyr på snart fire år, men frisk og sterk. Vi har sendt med grøt eller avtalt spesielle typer pålegg i startfasen med alle tre.

Min erfaring er at barnehagepersonalet hører på det man har å si, så lenge man sier det på en ordentlig måte og holder fokuset på barnet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 10:23   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen

Hun forbrenner som bare det! Virker hun frisk og opplagt, hadde jeg ikke lagt for mye i det, ut over å gi næringsrik mat. Har barn som har variert VELDIG i appetittt i barnehagetiden. En periode følte jeg barnet bare såvidt slikket på brødskivene - hun må ha levd på luft. Matpakkene kom ihvertfall nesten urørt i retur. Senere kom det en periode hvor hun som 2-åring spiste mer enn jeg gjør. Da bekymret jeg meg for DET.

Jeg tror nok på at friske barn som har mat tilgjengelig sånn stort sett tar til seg det de trenger. Det er ihvertfall ikke så rart at mye høyere aktivitetsnivå over to uker gir en forbrenning som ennå ikke har gitt (nok?) utslag i appetitt. Når hun blir mer hjemmevant i barnehagen og alt ikke er nytt lenger, er det lettere å finne roen ved måltidene også. Så er det også sånn at barna endrer kroppsfasong etterhvert som de vokser til. Nå har jeg skolebarn med stankelbeinlemmer. De var adskillig mer runde og myke da de var yngre.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 10:28   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen

Dette vil antagelig gå seg til etterhvert, og så er det heller ikke unormalt at ettåringer blir slankere i fasongen etterhvert. De skal jo miste babykroppen. Så lenge hun er aktiv og ellers frisk, så tviler jeg på det er noen fare.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 11:54   #12
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen

Får de mat i barnehagen eller har hun med matboks?

Dersom hun spiser frokost hjemme kan du sende med matboks til frokosten i barnehagen også så spiser hun kanskje litt ekstra der.

I matboksen kan du putte oppi andre ting enn skive dersom hun spiser mer da.

Dersom hun ikke har spist opp matboksen så hør om barnehagen kan gi den til henne ved evt fruktmåltid på ettermiddagen.

Jeg vil også råde deg til å slutte med show til maten hjemme også. Vei henne og mål lengden (helsestasjon?), ofte endrer barna litt fasong i den alderen og blir tynner. Så lenge hun vokser i lengden kan du "slappe" av.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 20:34   #13
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen

Min 13mnd gamle jente har også nylig startet i barnehagen. Hun er ikke småspist til vanlig men hun nektet faktisk å spise i bhg de første dagene, de måtte ringe etter meg for å gi henne mat. Nå har hun heldigvis godtatt å bli matet av andre (hun spiser fortsatt grøt, vil ikke ha brød) men spiser mindre enn hun gjør hjemme. Jeg tror det handler om trygghet samt å bli vant til barnehage hverdagen og rutinene der. Snakk gjerne med de ansatte, i min barnehage er de veldig lydhøre overfor foreldrene og vil spille på lag. I mitt tilfelle trenger jeg hjelp til å få min snuppe til å spise mat i biter, derav brød. De ansatte er på saken.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 16:52   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser så lite i barnehagen

Ikke show, nei.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no