Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-07, 11:47   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Er årsaken at det står kritikk i navnet? Glemmer dere å legge bildene der?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 09:29   #2
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Jeg bruker foto.no når jeg vil at bildene mine skal kritiseres. Har en følelse av at hvis jeg legger bildene mine inn her, får jeg bare tilbakemeldinger som f.eks. "Søte barn." "Nydelige bilder". osv. Folk her inne er ikke spesielt flinke til å kritisere selve bildene, ser det ut til.

Så nei, jeg er ikke redd for ordet kritikk.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 10:16   #3
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Jeg tror kanskje man burde hatt et tydeligere skille mellom hva som er rene skrytebilder og bilder man ønsker skal bli kritisert rent bildeteknisk - enten gjennom å endre litt på underforaene eller ved at den enkelte HI spesifiserer selv i sine tråder.

Selv er jeg veldig varsom med å strø om meg med kritikk her, da jeg ikke alltid vet om HI virkelig ønsker kritikk eller bare har lyst til å vise frem et bilde h*n syns er fint.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 10:24   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Interessant spørsmål. Jeg har nok oppfattet flere av bildetrådene litt sånn "se på disse bildene" framfor "dette ønsker jeg positive og negative tilbakemeldinger på". Da er det lett å trå i baret. Kanskje vi skulle hatt en klistret definisjon på hva bildekritikk skal brukes til, og hva vi mener med "kritikk". Kanskje en annen ordlyd hadde passet bedre? "Tilbakemeldinger på bilder" eller noe sånt? Da senkes kanskje terskelen for hvem som tør kritisere, og for at folk tør legge ut bilder. Ordet kritikk tror jeg en del opplever som negativt ladet.

Selv føler jeg meg ikke faglig kompetent til å kritisere et bilde, men nå er fotografering også mye snakk om smak og behag - så jeg tenker at vi alle i utgangspunktet kan si noe mer om hva man synes om et bilde annet enn "fint bilde og søte unger". Jeg vet at det finnes opptil flere ordentlig fotointeresserte her, og får vi denne delen av forumet ordentlig opp og gå - så kanskje flere vil komme til?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 10:27   #5
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Det heter bildekritikk fordi det skal være lov å også komme med kommentarer til fotografiet, og ikke bare motivet. Om en vil ha seg frabedt forslag om endret komposisjon, lyssetting, fokusering, osv så poster en skrytebilder under "ungene våre".

Kritikk kan være både positivt og negativt, alt fra "så nydelig", til "dårlig komposisjon".

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 10:45   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Jeg syns at skal man kritisere, så bør man gjøre det konstruktivt. Syns man komposisjonen var dårlig, bør det begrunnes, og evt. bør man da tilføye hva som evt. kan gjøre bildet bedre.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:18   #7
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg tror kanskje man burde hatt et tydeligere skille mellom hva som er rene skrytebilder og bilder man ønsker skal bli kritisert rent bildeteknisk - enten gjennom å endre litt på underforaene eller ved at den enkelte HI spesifiserer selv i sine tråder.

Selv er jeg veldig varsom med å strø om meg med kritikk her, da jeg ikke alltid vet om HI virkelig ønsker kritikk eller bare har lyst til å vise frem et bilde h*n syns er fint.

Jeg har oppfattet bilder som har blitt lagt inn som kun at de ønsker å dele med oss. Det bør jo gå klart fram dersom man ønsker å få de vurdert.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:24   #8
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har oppfattet bilder som har blitt lagt inn som kun at de ønsker å dele med oss. Det bør jo gå klart fram dersom man ønsker å få de vurdert.

Vil man bare dele bilder, bare for å vise frem liksom, så er det jo ikke så lurt å legge de på et underforum som heter bildekritikk da.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:35   #9
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Legger ikke så mye bilder her fordi jeg syntes det blir for "seriøst". Har jeg lyst til å vise frem et bilde så er det fordi jeg syntes det er fint. Jeg har IKKE peiling på fototekniske ting og er ikke så opptatt av sånt. Har følelsen av at "bildekritikk" er for de som er opptatt av å få nettopp det. Jeg har et veldig enkelt kamera og tror ikke jeg får tatt så fjonge bilder med det.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:35   #10
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Vil man bare dele bilder, bare for å vise frem liksom, så er det jo ikke så lurt å legge de på et underforum som heter bildekritikk da.

Det er sant. Jeg har ikke lagt merke til at det er et underforum som heter det. Så det nå

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:58   #11
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Legger ikke så mye bilder her fordi jeg syntes det blir for "seriøst". Har jeg lyst til å vise frem et bilde så er det fordi jeg syntes det er fint. Jeg har IKKE peiling på fototekniske ting og er ikke så opptatt av sånt. Har følelsen av at "bildekritikk" er for de som er opptatt av å få nettopp det. Jeg har et veldig enkelt kamera og tror ikke jeg får tatt så fjonge bilder med det.

Mørkerommet og bildekritikk er for brukere som ønsker å få peiling på fotografering. Om du bare vil vise fram, og vil ha deg frabedt konstruktiv kritikk og diskusjon om hvordan bildet er tatt så har vi flere underfora det kan passe under (feks ungene våre).

Det er ikke slik at det gis foto-teknisk kritikk til alle bilder som postes under bildekritikk, men det er åpent for det i alle tråder som postes der.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:32   #12
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Om du bare vil vise fram, og vil ha deg frabedt konstruktiv kritikk og diskusjon om hvordan bildet er tatt så har vi flere underfora det kan passe under (feks ungene våre).

Regner med at det må være bilde av barn da såfall.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:34   #13
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Regner med at det må være bilde av barn da såfall.

Jeg skrev "feks", interiørbilder poster du under interiørhjørnet, osv.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:39   #14
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg skrev "feks", interiørbilder poster du under interiørhjørnet, osv.

Men om det er bilde av en blomst da feks?

Kanskje vi kan ha "HPs botaniskehage" som et nytt underfora?

:vanskelig:

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:42   #15
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Kan man ikke like godt slenge inn et underforum til da, der man poster bilder primært for å vise frem og ikke for å motta kritikk? :løsningsorientert:

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:44   #16
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

*vil ha alle bilder på ett sted*

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:48   #17
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

*vil ha alle bilder på ett sted*

Men det får du jo ikke uansett, så lenge mange ikke ønsker kritikk og derfor vegrer seg for å poste i et "kritikkforum".

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:51   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Jeg tar gjerne kritikk, jeg. Så lenge den er konstruktiv og ikke typen; Heeeerrrrregguuuuud, du indoktrineeeerer ungeneeeee!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:55   #19
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 13:03   #20
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor brukes ikke bildekritikk mer?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Men om det er bilde av en blomst da feks?

Inneblomst kan gå under interiør, uteblomst kan passe under hjem og hobby/fritid. Om du er mer eller like stolt over å ha tatt bildet, enn du er av blomsten, så passer det under bildekritikk.

*løsningsorientert*

Jeg mener at temabilder der en bare ønsker å vise fram og få skryt av motivet, bare i egenskap av å være et motiv, hører hjemme under de aktuelle temaene. Om en i tillegg til å vise fram, og også ønsker å forbedre eller bekrefte sine egne fotografiske ferdigheter, eller vil vise fram noe som kan inspirere andre til å ta gode bilder, så passer det under bildekritikk. Har en ingen interesse for fotografering, så poster en ikke bilder under bildekritikk.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no