Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

"Kan vaskes bort"

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-11, 19:11   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

"Kan vaskes bort"

Pappa hjemme med vannkoppsykt barn=>pappa lar barn tegne med tusj=barn tegner på alt som er innen rekkevidde=>blå, vaskbar tusj lar seg ikke fjerne fra fine ullbodyer av farge lilla.

En vaskemaskin senere, litt Biotexspray og gallesåpe senere, har mamma konfiskert tusjene, men flekkene lar seg ikke fjerne.

Så: Er det noen som har noen LURE tips til hvordan man fjerner tusjflekker fra en lilla og en rosa ullbody, samt en rød strømpebukse? Gallesåpe er forsøkt, og Biotex flekkfjerningsspray som ellers funker. Zalo? Kan de kokes? Det er superwashull, ikke ubehandlet Nøstebarnull.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:15   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Ull kan kokes, så lenge den ikke blir rørt på under kokingen og avkjølingen etterpå. Har jeg nemlig ett på TV. Jeg tviler på at det vil løse problemene med flekkene, da. En trøst er det at klærne varmer like godt med litt improvisert kunst på seg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:18   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Det dumme er at noen her er litt perfeksjonistiske, og da tror jeg de dekorerte klærne ikke blir brukt etterpå. Jada.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:19   #4
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Koking av ullklær fjerner ikke tranflekker i hvertfall.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:20   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Det dumme er at noen her er litt perfeksjonistiske, og da tror jeg de dekorerte klærne ikke blir brukt etterpå. Jada.

Gi dem til fretex, da, kanskje de kommer til noen som ikke er like prefeksjonistiske. Alternativt kan du la deg inspirere av den unge kunstneren, og inkorporere tusj-drodlingene i et mer forseggjort design med tekstil-tusj?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:22   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Du kan fint farge ullklærene!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:26   #7
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

De er så mørke i fargen fra før, at de bortimot må farges i svart for å skjule de mørkeblå tusjflekkene.

Frøkna selv ser heller ikke ut. Ikke nok med at hun er full av vannkopper, men hun er også blå av tusj, og det funket ikke med såpe eller babyolje for å få det vekk. Og jeg, som sjekket at det stod at fargen kunne vaskes vekk før jeg kjøpte dem.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:26   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Mitt stalltips er å venne seg til ullbodyer med permenente flekker først som sist.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:45   #9
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Det er nok berre å venne seg til det. Her i huset er lillesøster stadig dekorert med ein eller anna farge, sjølv om ho for det meste tegner rett på huden. Farge på hud forsvinner litt etter litt, farge på klær blander seg fint inn blandt andre flekker.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 20:26   #10
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Gallesåpe må bestandig tas på først før du gjør noe som helst annet. Da har jeg aldri opplevd at noe ikke har gått bort ennå. Nå har du allerede marskinvasket og brukt andre ting før du brukte gallesåpe og da er flekken "fiksert" og vanskelig. Prøv å gni godt inn med gallesåpe og la den ligge et par timer før du skyller og gnir ny runde og lar ligge et par timer. Funker ikke det så er det ikke mye håp tror jeg.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 22:38   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Store norske leksikon sier følgende:

Vaskbare stoffer: Gni med et rent materiale som er fuktet i sprit, eller dypp i sprit som er varmet i vannbad, tilsetning av såpe øker virkningen. Vanlig vask til slutt. Stoffer som tåler bleking: Bruk blekevann (klorblekemiddel), skyll eller vask til slutt, eller bruk fargefjerner, følg bruksanvisningen.Hvit ull, silke, viskose: Fukt med 3 % hydrogenperoksid, tørk i solen. Noen dråper salmiakk øker virkningen. Skyll. Må tørke helt før stryking.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 00:45   #12
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Brukte du flytende gallesåpe? Elisabeth har nok rett i at det muligens er alt for seint siden du allerede har vasket, men til en annen gang. Den flytende gallesåpen jeg har lenket til fungerer helt fantastisk. Til alt! Min jente har også hatt noen raptus med tusj, og jeg vasket både klær og henne med såpen. Fungerer mye bedre enn det faste såpestykket som jeg vel aldri har fått helt til å fungere.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 11:29   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du kan fint farge ullklærene!

Med vanlig tøyfarge og -salt kjøpt på dagligvare?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 11:41   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Med vanlig tøyfarge og -salt kjøpt på dagligvare?

Det er en egen type som er beregnet på ull, tror jeg. Fra Herdin. Men det finnes kanskje andre typer også.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 12:33   #15
innka
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 8
innka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

pappaer, altså!

innka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 12:48   #16
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Håper du tok bilde av ugjerningen. Det glemte nemlig jeg da pappaen her var ute for en kort "hei og halloen" til naboen. Sto rett utenfor i 2 minutt og 36 sekund.
Nye flatskjermen og diverse møbler var tegnet på med merkepennen min som JEG hadde glemt å rydde vekk. Jeg var ikke hjemme men gjett hvem som fikk skylden?

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 13:56   #17
MoV
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 107
MoV har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

I dette hjemmet er det flekker av all slags slag på klær, møbler, vegger etc. Det er ikke til å komme unna når man er unger, mener nå jeg. Har gitt opp klær. Kan ikke henge seg opp i å få vekk umulige flekker som ikke går av i vanlig vask. Har andre ting å gjøre. Gidder ikke lenge med harde anstrengelser for å ha det "flekk-fritt". "Rare" ting på de lyse vegger er bl.a. å finne her. Fikk nye sofaer for ikke så lenge siden. Ikke akkuart av den dyreste sorten. Det kan en si en er glad for... Får heller få det "finere" når ungene er blitt større. Og klær vokser de fort ut av og da skal de ikke brukes mer (av dem i alle fall)

MoV er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 14:12   #18
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Jeg tror muligens jeg har fått bort de fleste flekkene, men ikke uten beinhard innsats, gallesåpe og Jif kjøkkenspray (jada). Jeg tenkte som så at den fjerner maling, og derfor fjerner den sikkert også tusj på klær. Jeg må fortsatt inspisere resultatet som ligger hjemme i vaskemaskinen.

Da er det verre med jenta, som er blåprikkete og -stripete så det holder. Det ser nesten verre ut enn vannkoppene hun også er halvveis dekket av.

Pappaen her er av den åndsfraværende typen, og første gang hun fikk fargeblyanter mellom hendene, gikk hun rett bort og tegnet på trappegrinden. Så nå er tusjene konfiskert.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 14:27   #19
MoV
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 107
MoV har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

[quote=Nera;2688720]

....Da er det verre med jenta, som er blåprikkete og -stripete så det holder. Det ser nesten verre ut enn vannkoppene hun også er halvveis dekket av.

MoV er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 19:07   #20
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan vaskes bort"

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Da er det verre med jenta, som er blåprikkete og -stripete så det holder. Det ser nesten verre ut enn vannkoppene hun også er halvveis dekket av.

Har du prøvd å vaske henne med flytende gallesåpe? Det tar tusjflekkene, altså! Jeg satte jenta mi i badekaret og brukte svamp og flytende gallesåpe. Funket som snus!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no