Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Den svarte damen der"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-10, 21:57   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

"Den svarte damen der"

Altså...

Før bodde vi i et helhvitt område, der alle barna i barnehagen var hvite.

Nå bor vi i et område som er litt mer kulturelt blandet, og det er jo supert med tanke på barns sosiale kompetanse.

I dag var det en afrikansk mamma som stoppet for å beundre Lillesøster i barnehagen, og vi vekslet noen fraser. Junior sa etterpå "Hva sa den svarte damen der"? (Hun hadde ikke sorte klær)

...det er er et greit utsagn, ja? Jeg sa ihvertfall ingenting, ønsker ikke gjøre noe nummer ut av ulikheter, og selv er jeg jo hvit, og det må vel også være greit å si?

Vet jo at det bor mange her i enda mer kulturelt blandede områder, så - kom med erfaringer!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:00   #2
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Selv ville jeg trolig aldri akseptert at mitt barn omtalte noen som svart, men heller mørkhudet om det skulle beskrive utseendet. Om å omtale noen som svart (eller annen hudfarge) generelt sett er greit, vet jeg ikke.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:01   #3
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Var hun svart som i fargen svart? Vi bruker riktige fargebegreper hvis fargen skal beskrives. Som regel brun, hvis noen er brune. Men generelt mener jeg begrepet "mørk" er mer pk enn svart i forhold til barn. Ville aldri sagt svart om noen egentlig. Siden min bror er mørk mulatt, så har vi liksom fulgt ham i dette opp gjennom årene. Han er brun, jeg er kvit, og jeg tror også han beskriver seg selv som mørkhudet - som han jo er. Ser han en mørkhudet person på film så sier han: "han bruningen der, et.c". Ikke så skummelt å snakke om, og veldig greit å kunne forholde seg til noe veldig konkret som han.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:05   #4
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Det hadde ikke vært noe poeng i å forklare det for min 07-modell i alle fall. Kanskje hadde jeg bare svart "Mammaen til gutten/jenta sa at ...".

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:08   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Brun bruker mine barn, om de absolutt må beskrive hudfargen. Vi bor i den bydelen i Oslo med flest ikke-vestlige innvandrere, så det er like vanlig med brun som hvit.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:09   #6
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det hadde ikke vært noe poeng i å forklare det for min 07-modell i alle fall. Kanskje hadde jeg bare svart "Mammaen til gutten/jenta sa at ...".

La ikke merke til alderen på barnet først. Da hadde jeg nok svart "hun brune?", og på den måten fått svaret over på noe annet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:15   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Selv er jeg mest bekvem med mørkhudet, men det er litt mye forlangt av en på 3,5 synes jeg. Vi har tidligere snakket om at noen har brun hud. Hun var ganske mørk, men huden var (som hos de fleste) brun, ikke svart.

(I seg selv ser jeg ikke noe poeng å kommentere hudfarge nevneverdig)

Ok, "svart" er ikke pk. Greit å vite på sikt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:17   #8
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.


(I seg selv ser jeg ikke noe poeng å kommentere hudfarge nevneverdig)

.

Nei, men barn vil ofte være ganske konkrete. Det er jo ikke noe farlig det i seg selv. Men da skal rett være rett.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:19   #9
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

2.klassingen min svarte "brun" når jeg spurte hvordan xxx i klassen ser ut. Er ikke det greit da?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:21   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Jeg tenker at for småbarn må det være helt greit å beskrive mennesker slik de ser ut. Skolebarn kan man kanskje begynne å drille i politisk korrekthet i så måte.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:21   #11
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Jeg omtaler ikke meg selv som "hvit" heller. Jeg synes det har en slaveri/kolonitid-koloritt som jeg ikke ønsker å identifisere meg med i det hele tatt. Kanskje jeg er sær.

Hos oss har det gått i lys og mørk, uten at vi har irettesatt. Det har (til nå) kun handlet om å beskrive utseende. Hadde det kommet fordomsfulle utsagn, hadde jeg tatt en samtale rundt begrepene.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:23   #12
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Svart er vel kosher å si det. http://www.ayin.no/index.php?id=365375

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:26   #13
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Min 6-åring forklarer de som han som er brun i huden (to i klassen med samme navn). Helt greit synes jeg. Svart i huden hadde jeg også synes var greit om de var helt svart.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:27   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

I Afrika sier de (innfødte) hvertfall black og white, men jeg vet ikke hvordan det er på norsk.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:27   #15
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Svart er vel kosher å si det. http://www.ayin.no/index.php?id=365375

Nja, det er vel visse begreper som man argumentere for og imot, uten at man helt blir enig. Begrepet svart kan ha en negativ oppfatning og misbrukes. Derfor anser jeg det ikke som greit hos oss.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:28   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Jeg syns egentlig det er helt greit. Sønnen min omtaler pappen sin som svart og jeg pleier vel å si at han vel er mer brun, men han mener jo ikke noe galt med å si det, så jeg lager veldig lite oppstyr rundt det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:34   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Vi er svært så bleike i forhold til nabolaget, og mine sønner bruker å beskrive, hvis de trenger å ty til detaljbeskrivelser for at treigeMamma skal skjønne hvem de mener, å si "mørkere enn meg".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:40   #18
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Hvis det er en person han kjenner til, så går det vel an å bruke "afrikaneren", "etioperen" etc?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:59   #19
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Så lite barn, jeg hadde ikke laget noe mer ut av det. Man trenger ikke drille inn at det å være mørkere i huden er så spesielt at man må være særs forsiktig hvillke ord man bruker. Jeg antar at 3-åringen valgte ordet "svart" fordi det var det han oppfattet det som og da må det være greit. Snuppa her kaller de hun går på skole med som "brun", og det synes jeg ikke er noen grunn til å korrigere heller. Hvis man derimot oppfatter at de bruker tillærte ord på en negativ måte, så synes jeg det er grunn til å reagere (ref neger etc)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:04   #20
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den svarte damen der"

Herremannen brukte brun/brown lenge, men nå sier han til tider black i stedet for det er det de omtaler seg selv med.

Som regel snakker vi ikke så mye om hudfarge, men om han skal forklare hvem noen er osv så kan det jo være at han sier det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no