Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-19, 22:44   #21
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo stor individuell variasjon i hvor formell en "vanlig" konfirmasjon eller ekteskapsinngåelse er også, så jeg ser ikke helt forskjellen på om det har vært en seremoni eller ikke.

Selvsagt, men jeg tror vel at det er ganske vanlig at når man inviteres til konfirmasjoner og bryllup/ekteskapsinngåelser, er det oftest noen relativt vanlige ritualer og elementer tilstede. Både i forhold til bekledning og gave - variasjoner til tross. Ergo tenker jeg at det er MER naturlig å lure litt på hvordan man skal kle seg til en FEST (i en eller annen form), enn om man blir invitert i en konfirmasjonsmiddag.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 22:50   #22
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, det er jo det de har invitert til da. Har seremonien i seg selv noe å si for bunadbruk eller størrelse på gave?

Nei, men seremonien sier jo noe om hva slags fest det er. En konfirmasjonsfest uten noen konfirmasjonsrituale er jo litt rart, og for andre markeringer av overgangen til voksen eller en ekstra stor bursdagsmarkering for 15-åringene finnes det kanskje ikke nok erfaring til å vite hva som er gjengs bekledning eller gavestørrelse. Jeg synes det er helt OK å lure, og veldig greit å spørre.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 22:53   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Ja, det er selvsagt helt i orden å spørre. For meg er det ikke seremonien i seg selv som avgjør antrekket eller gaven. Det er det type fest som gjør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:25   #24
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det er selvsagt helt i orden å spørre. For meg er det ikke seremonien i seg selv som avgjør antrekket eller gaven. Det er det type fest som gjør.

Men hva hvis det ikke fremkommer tydelig på invitasjonen hva slags fest det er? Tenker du at man rett og slett kaller det "Konfirmasjonsfest" for å gi gjestene forståelse av nivå? Helt ærlig, så hadde ikke akkurat DET vært innlysende for meg, altså. Være seg bursdagsfest, overgangsfest eller en fest bare fordi man fortjener det

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:32   #25
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde kjørt samme stil og gave som til en vanlig konfirmasjon. Hvorfor skal det være annerledes?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Fordi det ikke er en konfirmasjon? Tenker det kommer litt an på hva man inviterer til, hvilket nivå man legger seg på?

Enig med millact. Jeg hadde ikke tatt på meg bunad, og jeg hadde heller ikke visst hva jeg skulle skrevet på kortet. Gratulerer med festen? Gratulerer med markeringen? (Av hva?) Gratulerer med feiringen? (Hva feires?)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:46   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men hva hvis det ikke fremkommer tydelig på invitasjonen hva slags fest det er? Tenker du at man rett og slett kaller det "Konfirmasjonsfest" for å gi gjestene forståelse av nivå? Helt ærlig, så hadde ikke akkurat DET vært innlysende for meg, altså. Være seg bursdagsfest, overgangsfest eller en fest bare fordi man fortjener det

Det står jo i overskriften: «Invitert i konfirmasjon». Hvis invitasjonen lyder slik, så ville jeg jo, helt uten meninger om seremoni eller ikke, antatt at de ville ha det som en konfirmasjon. Og handlet deretter.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:47   #27
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Enig med millact. Jeg hadde ikke tatt på meg bunad, og jeg hadde heller ikke visst hva jeg skulle skrevet på kortet. Gratulerer med festen? Gratulerer med markeringen? (Av hva?) Gratulerer med feiringen? (Hva feires?)

Veldig enig. Dette skjønner jeg ikke. Konfirmajson er konfirmajson og da følger man konfirmasjonsopplegget enten til kirka eller til humanetisk forbund. Vil man ikke konfirmere seg så er det helt fint, men da synes jeg faktisk ikke man kan forvente en markering tilsvarende det en konfirmant får. Skjønner det kan være hyggelig med en storslagen bursdagsfest eller at ungdommen får f.eks en opplevelse eller en litt ekstraordinær 15 års gave, men jeg synes faktisk at ungdommen skal ha vært gjennom det en konfirmajson er for å ha en konfirmajsonsmarkering. Men det var litt avsporing fra spørsmålet. Jeg hadde spurt de som inviterer hva de ser for seg både av antrekk og gave.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:49   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Enig med millact. Jeg hadde ikke tatt på meg bunad, og jeg hadde heller ikke visst hva jeg skulle skrevet på kortet. Gratulerer med festen? Gratulerer med markeringen? (Av hva?) Gratulerer med feiringen? (Hva feires?)

Vi ble invitert i en 15-årsdag i februar. Nå kunne vi ikke gå, men i invitasjonen stod det at ungdommen ikke ville konfirmeres, men at foreldrene gjerne ville markere 15-årsdagen hans i stedet, og vi ga (selvsagt) samme gave som hans konfirmerte bror fikk tre år tidligere. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg skrev på kortet, men jeg hadde iallfall ingen problemer med å formulere en gratulasjon.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:51   #29
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det står jo i overskriften: «Invitert i konfirmasjon». Hvis invitasjonen lyder slik, så ville jeg jo, helt uten meninger om seremoni eller ikke, antatt at de ville ha det som en konfirmasjon. Og handlet deretter.

Gitt at konfirmasjon _uten_ noen konfirmasjons-seremoni betyr det samme for alle. Og det gjør det jo tydeligvis ikke, derav innlegget til HI.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:53   #30
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde kjørt samme stil og gave som til en vanlig konfirmasjon. Hvorfor skal det være annerledes?

Det hadde jeg også gjort. Jeg hadde følt meg veldig utilpass om jeg hadde behandlet det annerledes enn ordinær konfirmasjon.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:55   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Gitt at konfirmasjon _uten_ noen konfirmasjons-seremoni betyr det samme for alle. Og det gjør det jo tydeligvis ikke, derav innlegget til HI.

Nei, ok, men hvis det faktisk er valgt et sånt ord i invitasjonen, så må man vel anta at det er slik vertskapet ser på det? Helt uavhengig av hva HI og andre mener om det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-19, 23:56   #32
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi ble invitert i en 15-årsdag i februar. Nå kunne vi ikke gå, men i invitasjonen stod det at ungdommen ikke ville konfirmeres, men at foreldrene gjerne ville markere 15-årsdagen hans i stedet, og vi ga (selvsagt) samme gave som hans konfirmerte bror fikk tre år tidligere. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg skrev på kortet, men jeg hadde iallfall ingen problemer med å formulere en gratulasjon.

Men det er noe annet, det er jo en bursdagsfest. Jeg går ikke i bunad i bursdager, men jeg hadde kledd meg pent og skrevet gratulerer med dagen på kortet. Gaven hadde nok vært større enn en vanlig bursdagsgave, sikkert på konfirmasjonsgavenivå.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:01   #33
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Veldig enig. Dette skjønner jeg ikke. Konfirmajson er konfirmajson og da følger man konfirmasjonsopplegget enten til kirka eller til humanetisk forbund. Vil man ikke konfirmere seg så er det helt fint, men da synes jeg faktisk ikke man kan forvente en markering tilsvarende det en konfirmant får. Skjønner det kan være hyggelig med en storslagen bursdagsfest eller at ungdommen får f.eks en opplevelse eller en litt ekstraordinær 15 års gave, men jeg synes faktisk at ungdommen skal ha vært gjennom det en konfirmajson er for å ha en konfirmajsonsmarkering. Men det var litt avsporing fra spørsmålet. Jeg hadde spurt de som inviterer hva de ser for seg både av antrekk og gave.

Jeg hadde skrevet "Til lykke med dagen og fremtiden", eller noe i den dur.

Jeg synes heller ikke det konfirmasjonsopplegget er så stort og krevende at gjennomføring av det alene kvalifiserer til en gedigen feiring tilsvarende en for doktordisputas, bare med mye større gaver. Familien ønsker å gjøre stas på ungdommen sin, med en dag hvor bare denne er i fokus, markere at denne nå blir regnet med mer på linje med en voksen, og må begynne å ta store og viktige beslutninger om eget liv, og starter med å velge å ikke følge strømmen som konfirmerer seg. Barndommen er mer eller mindre tilbakelagt, nå starter en ny fase. Det er så utrolig mange flotte ungdommer der ute, som så visst fortjener å bli feiret, selv om de ikke finner ett eller annet livssynskurs som passer for dem der de bor.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-05-19 kl 00:07.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:05   #34
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Selvsagt er det mange fine ungdommer der ute, det er mange fine gamle også. Men jeg mener altså at det er rart å invitere til en konfirmasjon når ingen konfirmeres. På samme måte som jeg ville syntes det var rart om samboere inviterte til bryllupsfest uten bryllup.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:08   #35
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Selvsagt er det mange fine ungdommer der ute, det er mange fine gamle også. Men jeg mener altså at det er rart å invitere til en konfirmasjon når ingen konfirmeres. På samme måte som jeg ville syntes det var rart om samboere inviterte til bryllupsfest uten bryllup.

Det er ordvalget som, for meg, blir feil.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:12   #36
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Selvsagt er det mange fine ungdommer der ute, det er mange fine gamle også. Men jeg mener altså at det er rart å invitere til en konfirmasjon når ingen konfirmeres. På samme måte som jeg ville syntes det var rart om samboere inviterte til bryllupsfest uten bryllup.

Ja, det synes jeg også. Og jeg er ikke enig med My i at konfirmajsonsforberedelsene er småtteri, min konfirmant (i fjor) var i alle fall på mange og lange samlinger og de hadde småjobber de måtte gjøre også. Jeg hadde garantert gitt mine unger en stor opplevelse, en fest eller en spesiell gave for å markere 15 års dagen hvis de ikke ville konfirmere seg, men jeg hadde aldri forventa at famile og venner skulle gi gaver tilsvarende konfirmajsonsgaver.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:14   #37
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Å konfirmeres kan ikke sammenlignes med et bryllup. Ingenting endres ved en konfirmasjon. Det er ingen forskjell på før og etter. Man tar ikke noe standpunkt eller avlegger noe løfte. Man går på et kurs, i rekken av en hel del andre kurs og skolegang man tar gjennom livet, med en litt mer høytidelig avslutning bare. Sånn sett er det ingen stor grunn til de andre konfirmasjonsfeiringene heller, etter min mening, hvis det bare er det som skal være grunnen til feiringa. Men likevel mener jeg at man kanskje særlig i denne alderen, med endringer, usikkerhet, press fra alle kanter etc, trenger en dag hvor man virkelig får høre hvor unik og verdifull man er, og se at man blir satt så stor pris på av mange rundt. At man får med seg et kurs på veien, hvor man lærer mye nyttig er selvsagt en bra ting, men det passer ikke for alle.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-05-19 kl 00:20.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:20   #38
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Vel, da feires i alle fall avslutningen, eller overgangsritualet, om det er slik du ser det.
Hva er det som feires uten? Hvorfor skal man gi gave?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:21   #39
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vel, da feires i alle fall avslutningen, eller overgangsritualet, om det er slik du ser det.
Hva er det som feires uten? Hvorfor skal man gi gave?

Det jeg skrev i de to innleggene over.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 00:27   #40
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Bør man da feires når man går fra ungdom til voksen? Fra voksen til middelaldrende?

Jeg synes folk må få gjøre som de vil og feire alt de orker. Men å kalle feiringen og festen for noe det ikke er blir helt feil.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no