Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vitaminer og sånt i det skjulte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-07, 20:59   #61
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Pingle. Din sunne fornuft sa også at du trengte å spise fett, men hva sa legene til deg? Bah!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 20:59   #62
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Man kan faktisk få i seg for mye vitaminer også.

Tja... jeg tar 4 ganger anbefalt dagsdose av magnesium, b-vitaminer, antioksidanter og omega 3. Det har kun positiv virkning for meg.
Men det er jo de vitaminene og mineralene jeg trenger, da, f.eks kalium har jeg altfor mye av, så det bør jeg absolutt ikke ta.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:03   #63
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Pingle. Din sunne fornuft sa også at du trengte å spise fett, men hva sa legene til deg? Bah!

Den sunne fornuften min sier fremdeles det samme om fett, og det sier jo legen min også. Aleris-legene følger jo SEF's anbefalinger, kan jo ikke høre på sånt. *pøh*

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:04   #64
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

*tror Isets fornuft har gått og gjemt seg godt*

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:05   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Pass kjeften din. :kvelertak:

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:07   #66
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Du vet jeg er smartere enn deg. *setter seg på Iset*

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:08   #67
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

*ser på*

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:14   #68
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg bare bruker min sunne fornuft, og nå forteller den meg at jeg heller vil gå og spise pizza og se på Criminal Minds enn å diskutere. :snøft:



Jeg har forresten kjøpt soyaprotein idag, og skal bake brødet ditt imorgen!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:18   #69
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Synes det hørtes merkelig ut å lure i mannen vitaminer. Hvis han ikke er umyndiggjort klarer han vel å bestemme dette selv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:25   #70
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.950
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg er enig med deg, har hørt/lest dette jeg også, dvs at næringsinnholdet pålangt nær er det samme nå som før, pga kunstgjødsling, utarming av jorda, profitt, etc.
Jeg gadd å søke; og fikk frem denne linken fra mat og helse:
http://www.matoghelse.no/hvor-ble-de...ne.310040.html
Der er det i alle fall noe dokumentert.

Det er jo Dag Viljen som ER bladet Mat og helse. Han er ikke særlig anerkjent utenom sin egen enge krets.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:27   #71
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.950
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hæ? Nei? Jeg sier at jeg tror noen kropper trenger mindre for å dekke behovet enn andre, at ikke alle mennesker er like. Slike som deg trenger tydeligvis ikke å spise sunt for å dekke behovet, men jeg tror dermed ikke det er det som er normalen.

Du tror seriøst at de fleste i Norge lider av mangel på diverse næringsstoffer?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 22:01   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Jeg tror "seriøst" akkurat det jeg skriver, at jeg ikke tror det er vanlig å kunne spise mindre sunt hele tiden og samtidig opprettholde en god vitamin- og mineralbalanse resten av livet. Jeg tror det er mange faktorer som spiller inne på vitamin- og mineralbalansen, ikke bare kostholdet alene.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 22:03   #73
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Men, HELE tiden? Selvsagt ikke. Men det sier du nå, det sa du ikke før.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 22:05   #74
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Trenger jeg virkelig forklare at man med et godt kosthold ikke har behov for piller? Må jeg virkelig det? Jøss.

Men hva er et "godt kosthold"? Tror flertallet av Norges befolkning får for lite vitaminer, mineraler og IKKE MINST fettsyrer gjennom kosten.


Opprinnelig lagt inn av Vårin, her.

Når dere lager mat etter oppskrifter, informerer dere da familien om ingrediensene til enhver tid?

Mange oppskrifter på smoothie sier at man skal ha oppi fettsyrer. Dette er kosttilskudd. Jeg ville aldri ha tenkt på at dette må jeg informere om til den som skal drikke. Lurer jeg den personen da?

Så om jeg har oppi en ekstra ingrediens i smoothien til mannen min (ble tipset om flytende vitaminer, at jeg ikke tenkte på det selv....) blir det en helt annen sak?

Smoothie med fettsyrer er helt topp!
Lag det til han, spør om han liker det - og fortell hva som er i.

Min mann tar heller ikke kosttilskudd - men det er fordi han ikke gidder!
Om jeg gir det til han, eller putter det i f.eks smoothie, så blir han superglad. Han er jo ikke prinsippielt i mot kosttilskudd - han bare orker ikke å styre med det.

Spør han om han vil at du tar ansvar for dette. Kanskje han blir glad?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Har du noen seriøse kilder til dette? Annet enn Dag Viljen, mener jeg?

Folk som spiser normalt sunn mat og har et variert kosthold i Norge i dag lider neppe av noen form for mangel på næringsstoffer.

Ingenting galt med Dag Viljen!
Om man leser Mat og Helse så vil man komme over mye seriøst dokumentert.

Er så lei av at man skal være så SKEPTISKE til ny kunnskap hele tiden! VERDEN GÅR FRAMOVER! Thank God.

Nå er det BEVIST at mangler i kosten/manglende evne til å nyttiggjøre seg vitaminer og mineraler er noe av grunnen til autisme.
For to år siden lo folk seg skakke av dette. Nå er det leger ved R.hospitalet som nyttiggjør seg denne kunnskapen i behandlingen.

Dette med kost og næringsstoffer kommer til å være det store framover. Trust me!

Opprinnelig lagt inn av petra, her.

Når du lager matpakken til han kan du ikke legge vitaminene oppå toppen og se om han tar dem til slutt!?

God idé!
Kjøp barne-tyggetabletter på helsekost!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 22:16   #75
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.512
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Jeg fikk brev fra legen i dag.Der sto det at stoffskifte mitt var for lavt og jeg manglet B-vitamin. Jeg fikk resept på noe syregreier som jeg skulle spise før jeg evt. måtte ta sprøyter med b-vitaminer.

Pga. denne diskusjonen kjøpte jeg et stort glass omega3 piller til 167 kroner, og er overbevist om at nå får iallefall skrotten min det den trenger.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 22:17   #76
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Du har lurt han før, og han reagerer alltid med latter?

Rene psykologen, du.

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 07:32   #77
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.238
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Jeg forstår ikke hvordan man kan bli i bedre form og lettere til sinns av å spise kosttilskudd og vitaminer.
De to gangene jeg har gjort forsøk på å spise vitaminer har jeg endt opp med hodet i doskåla og spydd som en gris.

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 07:34   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg forstår ikke hvordan man kan bli i bedre form og lettere til sinns av å spise kosttilskudd og vitaminer.
De to gangene jeg har gjort forsøk på å spise vitaminer har jeg endt opp med hodet i doskåla og spydd som en gris.

Da har du nok ikke tålt en eller flere ingredienser, det er jo ikke vanlig å spy etter å ta normale (norske doser er lave) doser vitaminer og mineraler? Hva var det du tok? Jeg merket veldig god bedring da jeg begynte med multivitaminene, fikk mer energi. Har tatt dem siden, og jeg tror de har vært med på å holde meg noenlunde oppegående i de årene jeg levde på junkfood og ble fetere og fetere. Uten vitaminene tror jeg jeg hadde blitt skikkelig syk. :angst:

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 07:40   #79
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.238
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Iset: ene gangen tok jeg Sink, et innfall for jeg hadde lest at de fleste kvinner har for lite sink i kroppen.

Andre gangen tok jeg en vanlig, norsk multivitaminpille. Husker dessverre ikke merket.

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 07:46   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Rart.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no