Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar du barna med i valglokalet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tar du barna med i valglokalet?
Ja, jeg synes det er viktig at barna får se demokrati i praksis. 115 69,28%
Ja, men bare fordi jeg ikke har barnepass. 24 14,46%
Nei, det har jeg aldri tenkt på. 18 10,84%
Nei, jeg har det travelt nok om jeg ikke skulle ta med barn også. 7 4,22%
Sofademokrat / dustepåll. 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-11, 12:17   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.528
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar du barna med i valglokalet?

Jeg tror jeg nesten alltid har hatt med barn når jeg har gått for å stemme, og jeg tror det er i en slags pedagogisk hensikt. At de skal se hvordan samfunnet fungerer, eller noe sånt.

Derfor liker jeg å stemme på selveste dagen, helst mandag altså. Men til nød søndag dersom jeg ser mandag blir for travel (som forrige gang da jeg skulle jobbe til etter midnatt). Det er noe smått høytidelig med å gå der og bli funnet i manntallet og "få lov til" å stemme, å stå i kø for å komme inn i boksen.

Ser i enkelte andre tråder noen kommentarer som kan tyde på at jeg ikke er den eneste som tenker slik.

Poll kommer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:18   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Vi har hatt med ungene. Mest pga at noe annet er upraktisk. Men klart, vi tar jo runden med hva dette er, og hvordan det foregår.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:20   #3
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, jeg tar han med. Både fordi det passer slik av praktiske grunner, men også for å vise ham hvordan dette fungerer og at det er en viktig ting å gjøre.

__________________
2005 og 2010
Apple er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:20   #4
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.392
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jupp, ungene er med - vi skal stemme i dag. 11-åringen synes det er veldig spennende med valg og gleder seg.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:21   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Når det har passet tar jeg dem med. I morgen regner jeg med at tenåringen blir med da hun skal stemme ved kirkevalget. Og mini da. De to andre er på trening. De gangene ungene har vært med har vi tatt god tid og forklart.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:23   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.035
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Nei, stemmer uten unger.
Dvs, har vel hatt de med når de var små små.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:25   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.528
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, han største har jeg sluttet å ha med, siden han har hatt stemmerett de tre siste valgene og har bil og barn å ta med selv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:26   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jepp, utelukkende av pedagogiske grunner!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:27   #9
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, men har egentlig ikke tenkt på hvorfor. Jeg har bare tatt det som en selvfølge. Ser ingen grunn til at hun ikke skal være med. Har forklart henne hva vi gjør i lokalet.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:30   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.839
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Vi har alltid tatt med barna, nettopp for å snakke litt omkring dette med å engasjere seg og generelt om demokrati.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:31   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg har tenkt ta med eldste i morgen og forklare litt. Resten av gjengen får være hjemme, for hvis ikke får jeg aldri stemt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:32   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Har alltid vært med mine foreldre, og fører tradisjonen videre

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:38   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Vesla blir med, ja. Nå er det mest av praktiske årsaker denne gangen da, hun er 11 uker. Seinere vil vi nok også ta henne med, av samme grunner som flere av dere nevner.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:43   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, absolutt - det er et poeng for meg at de skal være med. Derfor, og fordi jeg selv liker det høytidelige i å stemme på gammelmåten, har jeg valgt å ikke stemme elektronisk i år, selv om kommunen mine er med i forsøk. Herremannen og jeg skal snart gå og stemme. Frøkna er hos farmor i dag og skulle være med henne.

Vi går også ut og spiser etter at jeg har stemt. Det skal vi gjøre i morgen, selv om jeg stemmer i dag - både fordi jeg er blakk i dag (lønningsdag i morgen) og fordi det er selve valgdagen.

Jeg husker fra egen barndom at det var stor stas å være med i valglokalet. Nå var stefaren min aktiv politiker på fylkesnivå i mange år, så det var litt ekstra oppstyr, med aviser som tok bilder av han mens han hold stemmeseddelen sin i åpninga og sånt, men selv etter at han ga seg har det vært stas.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:44   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.937
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Nei. Jeg forhåndsstemmer og tar ikke med barn. Men jeg snakker om valg og forklarer og de er veldig klar over at både faren og jeg stemmer og at det er viktig å delta.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:46   #16
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, både av praktiske og pedagogiske grunner. Jeg stemte det øverste alternativet.

Akkurat i år får ikke sønnen min vært med. Han er så liten at det strengt tatt ikke gjør noe, men det føles litt som brudd på tradisjonen likevel. Jeg har alltid dratt i følge med mine foreldre, og i forfjor var hele familien min på plass samtidig. I år er ikke valglokalet vårt åpent på søndag, som det alltid har vært, og siden jeg er veldig høygravid og bekkenløs blir det lettere for meg å dra aleine i morgen mens ungen er i barnehagen. Pendlermannen min får stemme på vei hjem fra toget, så får jeg skaffe meg litt hjelp med ungen så lenge - det kommer sikkert til å være kø.

Den yngste skal få være med i år, da, ellers får ikke jeg stemt, heller. Pjotten debuterte vel i valglokalet som blindpassasjer, han også, så kanskje det er det som er tradisjonen.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 11-09-11 kl 12:53.
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:50   #17
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ikke inn, de nekter siden de heller vil leke i skolegården. Men de er med, og vi snakker my om valget.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:55   #18
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Har alltid med alle barna, i år kan eldstemann, 16-åringen vår, selv stemme ved kommunevalget, det blir ekstra stas.
Praktisk opplæring i demokrati, vi går sammen alle 6 frem og tilbake til valglokalene, spiser god mat til middag, kake eller annet godt og kjenner på at det er en spesiell og litt høytidelig dag. Valg er viktig!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:58   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.700
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg pleide være med mine foreldre, og jeg fører tradisjonen videre. Dog er de så små at det er begrenset forståelse enda. (Og innen de blir gammel nok til å skjønne er det muligens spredd seg dette med nett-stemming?)

Men de er nå med mest av praktiske grunner da i år. Har ingen annen plass å gjøre av dem, både jeg og mannen skal jo stemme, og det er mer praktisk at vi gjør det sammen enn at vi drar en og en mens den andre passer barna. Vi klarer nok fint å stemme selv om de er med. Knerten var med sist også, men da var han jo bare et år gammel.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 13:05   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, vi har alltid med ungene.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no