Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Norgesferie med amerikanere

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-15, 09:34   #81
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Jeg ELSKER at dere er så entusiastiske over de ulike rutene! Det gjør meg overbevist om at vi får en fin-fin ferie uansett hvilken rute vi ender opp med. Jeg venter fremdeles på en oversikt over alt hva amerikanerne vil se i de ulike regionene, og får justere etter det.

I tillegg har jeg blitt skikkelig gira over å se disse stedene selv, som voksen turist. Som barn kjørte vi til Ålesund flere ganger i året, og pappa fortalte alltid historien om hun med hornet oppi dalen nord for Lillehammer som varslet at skottene (?) kom, vi var innom et steinbrudd hvor vi så på en eller annen spesiell stein (?), vi spiste alltid kjøttkaker på Dombås og vi kom alltid frem til Romsdalen i skumringen. Rundt en sving, og vips! var det store fjell foran oss. Jeg husker det alltid som fuktig og kalt, og den mektige stemningen når man så de sorte taggene på trollveggen stikke opp av tåka. Fra Åndalsnes ble jeg alltid bilsyk og lei når vi måtte tråkle oss ut og inn langs fjordene. Framme på hytta var det varmt, farmor og farfar hadde alltid fyrt godt opp, og vi drakk te av Figgjo Cadiz-serviset jeg nå har arvet, og spiste farmors hjemmelagede nypesyltetøy på tynne brødskiver.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 09:41   #82
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Det er så masse fint mange steder. Jeg syns Hardangervidda er fin, men Vøringsfossen har aldri gitt meg den store opplevelsen - jeg syns virkelig ikke man ser fossen så godt uten at det begynner å bli farlig, eller kanskje jeg utelukkende har stoppet på de feile stedene.

Hardanger er nydelig, og jeg hadde prioritert Rosendal foran Hardangervidda hvis jeg måtte velge. Selve Hardangervidda er spektakulær, men Hallingdal er definitivt ikke det, og selv om Numedalen er fin, så er det litt sjøsjuk veg opp til Geilo fra Kongsberg. Kan ikke se at det er så mye mer spennende enn Telemark for å være ærlig. Å kjøre fra Hardangerbrua til Voss og videre til Bergen er absolutt ingen høydare rent naturmessig, den eneste grunnen til at man gjør det er at veien er betydelig bedre enn alternativene. Hvis dere kjører Odda-Rosendal via tunellen, så går dere glipp av en veldig fin tur langs Hardangerfjorden. (Jeg hadde jo sikkert valgt tunellen, men jeg har jo sett det før.)

(Det aller fineste jeg vet, og det er langt utenfor deres rute, det er å komme ut på toppen av Aurlandsdalen - det må jo være en av Norges aller fineste steder/utsikter. Vi kjører av og til Hol-Aurland kun for å få den opplevelsen. Da vil man også kunne ta Stalheimskleiva på vei til Voss, det er også helt ubeskrivelig flott. Sånn, for å tipse til en annen gang liksom. ;-) )

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 09:54   #83
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Et alternativ til moskussafari på Dovre kan være ridetur. Hjerkinn fjellstuer vet jeg arrangerer det, hvis det skulle være aktuelt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:02   #84
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Ja, kanskje det? Sånne organiserte rideturer, tar de høyde for at man ikke er hestevant? For det er det vel bare en i følget som er.

En annen ting, hvilke andre opplevelser bør de få med seg? Ikke av severdigheter, men mer "norske" opplevelser, mat etc. Vi skal på en liten skogstur og grille pølser på bål, og de må få spise risengrynsgrøt og drikke gløgg. Fiske på hytta må vi også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:13   #85
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

På strekningen Dombås-Rena ville jeg kjørt via Hjerkinn-Folldal og derfra sørover langs Atnasjø og til Atna. Det er en mye finere vei enn å kjøre via Alvdal og RV3. Evt å kjøre mot Ringebu over fjellet fra Sollia i stedet for å kjøre mot Atna/Østerdalen.

Langs veien som går sør for Folldal sentrum mot Rondane får man se Rondane på en veldig fin måte, blant annet på Sohlbergplassen hvor motivet "Vinternatt i Rondane" er hentet fra. Kjører du til Ringebu får du også med en fantastisk tur over tregrensa og utsikten over Gudbrandsdalen på vei ned fra Venabygd. Den veien var noe av det våre amerikanere likte best av alt på sin rundtur i Norge.
Strekningen Ringebu-Oslo via E6 er jo også litt mer interessant enn Østerdalen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:15   #86
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Jeg synes du skal la dem få en smak av det moderne norske livet. Vanlig hverdagsmat som vi spiser er inspirert av et internasjonalt kjøkken, men både pizza og taco er jo noe annet her enn der. Den amerikanske lederen som bodde hjemme hos meg da jeg var reiseleder for utveksling var vilt begeistret for brødet vårt, helt vanlig kneipp og grovbrød. Hun spiste skiver med smør og sukker og klaget i ettertid på at hun la på seg av maten i Norge.

Når det gjelder hvilken vei man velger over fjellet så går det litt ut på ett. Tror jeg vil slå et slag for Haukeli og Oddadalen om jeg skal uttale meg. Kjenner ikke veien nordover mot Ålesund så godt, så jeg vet jo ikke helt hva dere får sett der som er likt eller annerledes.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:18   #87
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Her er en oversikt over Rondanevegen og de flotte tilbudene som finnes der:

http://www.rondanevegen.no/no/

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:22   #88
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Noe av det mine amerikanske gjester ble imponert over var norske søtsaker. Dvs. god bakst, kaker og faktisk også sjokolade og godteri. Jeg kan jo forstå det etter å ha vært i en del selskaper rundt omkring i USA. Det finnes mye godt i norske bakerier og det finnes mye godt norsk godteri.

De syntes det var i overkant eksotisk å spise hvalburger på Ravnkloa i Trondheim. Det føltes som å smugrøyke kunne den ene fortelle.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:25   #89
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.023
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Jeg har ikke rukket å lese hele tråden, men Geiranger er et must for turistene. Hvis du velger Romsdal, er en kjøretur opp og ned Trollstigen veldig artig for utlendinger. Og fjellene rundt Trollveggen er veldig dramatiske. Jeg husker at jeg syntes de var fryktelig spennende da jeg kom til Norge. Og er dere "heldige" får dere kanskje se den muligens raste gården til kusinen min (hun bor under Mannen).

På vei fra Nordfjord til Åndalsnes har vi noen ganger kjørt innom Norangsdalen. Den er verdt et besøk. Det er blant de trangeste dalene i Norge, og det gikk et ras der for 100 år siden som oversvømmet setra, og man kan se de småhusene under vann. Dette kan evt. tas som del av Stryn-Geirangerstrekningen.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:26   #90
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

På strekningen Dombås-Rena ville jeg kjørt via Hjerkinn-Folldal og derfra sørover langs Atnasjø og til Atna. Det er en mye finere vei enn å kjøre via Alvdal og RV3. Evt å kjøre mot Ringebu over fjellet fra Sollia i stedet for å kjøre mot Atna/Østerdalen.

Langs veien som går sør for Folldal sentrum mot Rondane får man se Rondane på en veldig fin måte, blant annet på Sohlbergplassen hvor motivet "Vinternatt i Rondane" er hentet fra. Kjører du til Ringebu får du også med en fantastisk tur over tregrensa og utsikten over Gudbrandsdalen på vei ned fra Venabygd. Den veien var noe av det våre amerikanere likte best av alt på sin rundtur i Norge.
Strekningen Ringebu-Oslo via E6 er jo også litt mer interessant enn Østerdalen.

Anbefales. Vi kjører alltid her når vi kjører Trondheim-Oslo. Det er den desidert fineste ruta, i tillegg er det veldig lite trafikk.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:30   #91
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Takk for mange gode tips! Er det noe verdt å se mellom Bergen og Stryn? Det er en virkelig lang vei hvor vi ikke har lagt inn noe.

Jeg har begynt å plotte inn en reiserute basert på tid, det skal holde hardt med 14 dager, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:32   #92
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, kanskje det? Sånne organiserte rideturer, tar de høyde for at man ikke er hestevant? For det er det vel bare en i følget som er.

En annen ting, hvilke andre opplevelser bør de få med seg? Ikke av severdigheter, men mer "norske" opplevelser, mat etc. Vi skal på en liten skogstur og grille pølser på bål, og de må få spise risengrynsgrøt og drikke gløgg. Fiske på hytta må vi også.

De har helt sikkert rideturer for de som ikke er hestevante.

Hva med et besøk på en seter for å få med seg litt seterliv og kanskje seterkost (f.eks. vafler med ekte seterrømme, eller rømmegrøt)? Det finnes sikkert noe som er aktuelt ett eller annet sted på ruta.

Jeg tenker også på Eikesdalen og Mardalsfossen, det er ikke så langt fra Romsdalen, men jeg tror kanskje det krever en liten omkjøring for å komme seg dit så det er kanskje ikke aktuelt. (Jeg har ikke vært der selv.).

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 11:59   #93
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Takk for mange gode tips! Er det noe verdt å se mellom Bergen og Stryn? Det er en virkelig lang vei hvor vi ikke har lagt inn noe.

Jeg har begynt å plotte inn en reiserute basert på tid, det skal holde hardt med 14 dager, altså.

Mjæ. Det er jo en del pene strekk; over Masfjordsfjellene, en fin fergetur, opp Strynefjellet (men det er kanskje etterpå), men det er mest vanlig, kjedelig vei.

Et alternativ er å ta hurtigbåten til Nordfjord et sted, og sende sjåføren på egenhånd, men det blir langt og kjedelig for ham, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:08   #94
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Jeg heller til å si at du ikke går glipp av mye ved å hoppe over Telemark. Rjukan er et gudsforlatt sted og det skjer svært lite der. Vemork er helt OK, men det er slitent og veldig fort gjort. Mye kjøring for lite action liksom. Gaustadtoppen er verdt tiden og besøket, men ift. fjell- og fjord-bonanza på Vestlandet så får dere jo sett masse fjell og mye vakrere og villere natur.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:18   #95
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg heller til å si at du ikke går glipp av mye ved å hoppe over Telemark. Rjukan er et gudsforlatt sted og det skjer svært lite der. Vemork er helt OK, men det er slitent og veldig fort gjort. Mye kjøring for lite action liksom. Gaustadtoppen er verdt tiden og besøket, men ift. fjell- og fjord-bonanza på Vestlandet så får dere jo sett masse fjell og mye vakrere og villere natur.

Vi kan jo dra tidlig til Rjukan, ta banen opp på Gaustatoppen, og kjøre direkte videre til Rosendal. Det blir en litt lang dag, men det går. Da sparer vi inn en hel dag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:37   #96
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.023
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Veien fra Bergen til Stryn trenger ikke være så kjedelig. Hvis du kjører sånn at du tar Oppedal-Lavik-fergen, så kan du kjøre til Stryn via Byrkjelo - og ferge synes de sikkert er morsomt. Da passerer du Olden og Loen, og dere kan ta en avstikker til Briksdalsbreen på Olden.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:48   #97
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Veien fra Bergen til Stryn trenger ikke være så kjedelig. Hvis du kjører sånn at du tar Oppedal-Lavik-fergen, så kan du kjøre til Stryn via Byrkjelo - og ferge synes de sikkert er morsomt. Da passerer du Olden og Loen, og dere kan ta en avstikker til Briksdalsbreen på Olden.

I følge Davy Wathne er Norges beste bakeri på Byrkjelo, Bakar-Jon. Dei har også produkt frå mange lokale produsentar. Dersom de ynskjer middag eller lunsj laga av lokale råvarer, anbefalast ein avstikkar til Gloppen Hotell på Sandane.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:50   #98
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Jeg begynte å se på muligheten for å ta Hurtigruta mellom Bergen og Geiranger, men det ser ikke ut som de har ledige lugarer. Siden det er på natten må vi nesten ha lugar, og ikke bare plass på dekk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:56   #99
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi kan jo dra tidlig til Rjukan, ta banen opp på Gaustatoppen, og kjøre direkte videre til Rosendal. Det blir en litt lang dag, men det går. Da sparer vi inn en hel dag.

Ja, det var lurt, men husk å ta høyde for potensielt lange køer på banen opp og ned. Den går ofte, men i år har det visst vært helt vilt mye folk til tider.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 13:01   #100
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg begynte å se på muligheten for å ta Hurtigruta mellom Bergen og Geiranger, men det ser ikke ut som de har ledige lugarer. Siden det er på natten må vi nesten ha lugar, og ikke bare plass på dekk.

Du får ikke bestilt lugar for neste sommer enda, tror jeg. Det er derfor du ikke får opp noe. Nå selger de bare lugarer for de som skal være med mange dager eller hele strekket eller noe, tror jeg. Vi kjøpte billetter for bil og folk lang tid i forveien og kunne (muligens etter hvert - mai?) sette oss på venteliste for lugar. Lugar fikk vi reservert ca. én måned før avreise, tror jeg. Dette var også bare for én natt.

Jeg satset på at vi ville klare oss uten lugar (det er jo mange fine sitteplasser om bord), men det var så klart greit å få et sted å sove også. Jeg ville uansett bestilt på en av de nyere, mer stabile båtene, der det er god plass og lettere for en landkrabbe å overleve i litt bølger.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no