Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Norgesferie med amerikanere

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-15, 17:22   #61
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det verdt den ganske store omveien? Noe man evt. kan gjøre underveis?

Og der er det hester også, er det ikke? Den yngste amerikaneren er veldig opptatt av hester, hunder og gårdsliv.

Noen virkelig spektakulære fosser og annet natur på veien? Eler hyggelige kafeer, B&Bs, museer, klatreparker, snøfonner eller annen aktivitet?

Det er hester, ja! Mulighet for ridetur på Savalen. Vi stiller med hund også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 17:44   #62
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Er det en mulighet å kjøre nedom Dalen og evnt overnatte på hotellet? Sånn hvis dere velger å skippe kanalturen, mener jeg? Dalen hotell har en fin historie, og en nydelig beliggenhet, som fascinerer de fleste amerikanere. Jeg kan muligens ordne med privat rundtur på hotellet (med alle spøkelseshistoriene) om mitt søskenbarn jobber der neste sesong også.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 18:09   #63
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Hvis du skal kjøre over Haukeli så kommer du til denne fossen på veien til Rosendal. Etter tunnellen fra Odda. Hvis den er bra nok så har du kjapt unnagjort den biten.



Fant nå ut at den heter Furebergfossen. Bildet er fra mars i fjor da vi var på vei til Kvinherad etter å ha stått 5,5 timer i kolonne på Haukeli hvor det var stiv kuling kvelden før. . Snakk om å få med seg maks av hva vinternorge har å by på.

Vi synes dette var veldig fasinerende også. Masse flott natur å se. Og ikke minst, smale veier. Dette er i dalen før Odda.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 18:38   #64
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Huhei, nå tittet jeg på den Via Ferrata-greia. Hiawata er for ung, amerikanerne for store og med høydeskrekk, og jeg tror nok jeg får høydeskrekk på ei hengebru 750 meter oppe i lufta også.

https://www.youtube.com/watch?t=129&v=kUzeqSNCRuE

Eg kjenne fleire skikkelig spreke fjellfolk som har syns den turen var tøff både fysisk og mentalt. Hadde aldri i verda lagt opp til noko slikt om eg ikkje visste dei elska fjell, klatring og høgder.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 20:50   #65
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Tja. Eg syns å kjøre gjennom Telemark er dritgørr, og foretrekk Hardangervidda, for Hallingdal er eit hakk mindre gørr. Og så er Hardangervidda mykje flottere enn haukelifjell, så eg hadde tatt den turen, med stopp på vøringsfossen, vidare ned til Hardanger og kjørt via norheimsund og med ferja fra løvfallstrand. Då får dei med seg litt "oh my god"-veier, og ein stopp i norheimsund der du kan ete lunsj på sandven Thon hotell midt i sentrum, er ein god ide. Når eg sjekka strekningene opp mot kvarandre i sommar, lurer eg på om det vart 45 minutt lenger via norheimsund/Hardangervidda enn via haukelifjell/Odda.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 20:55   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Er det en mulighet å kjøre nedom Dalen og evnt overnatte på hotellet? Sånn hvis dere velger å skippe kanalturen, mener jeg? Dalen hotell har en fin historie, og en nydelig beliggenhet, som fascinerer de fleste amerikanere. Jeg kan muligens ordne med privat rundtur på hotellet (med alle spøkelseshistoriene) om mitt søskenbarn jobber der neste sesong også.

Ja, om vi velger å ta kanalene, skal vi absolutt stoppe der. Kjempefint med privat omvising!

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hvis du skal kjøre over Haukeli så kommer du til denne fossen på veien til Rosendal. Etter tunnellen fra Odda. Hvis den er bra nok så har du kjapt unnagjort den biten.



Fant nå ut at den heter Furebergfossen. Bildet er fra mars i fjor da vi var på vei til Kvinherad etter å ha stått 5,5 timer i kolonne på Haukeli hvor det var stiv kuling kvelden før. . Snakk om å få med seg maks av hva vinternorge har å by på.

Vi synes dette var veldig fasinerende også. Masse flott natur å se. Og ikke minst, smale veier. Dette er i dalen før Odda.

Jeg får ikke opp noen bilder?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Tja. Eg syns å kjøre gjennom Telemark er dritgørr, og foretrekk Hardangervidda, for Hallingdal er eit hakk mindre gørr. Og så er Hardangervidda mykje flottere enn haukelifjell, så eg hadde tatt den turen, med stopp på vøringsfossen, vidare ned til Hardanger og kjørt via norheimsund og med ferja fra løvfallstrand. Då får dei med seg litt "oh my god"-veier, og ein stopp i norheimsund der du kan ete lunsj på sandven Thon hotell midt i sentrum, er ein god ide. Når eg sjekka strekningene opp mot kvarandre i sommar, lurer eg på om det vart 45 minutt lenger via norheimsund/Hardangervidda enn via haukelifjell/Odda.

Skal ha det i bakhodet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 21:21   #67
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg kjenne fleire skikkelig spreke fjellfolk som har syns den turen var tøff både fysisk og mentalt. Hadde aldri i verda lagt opp til noko slikt om eg ikkje visste dei elska fjell, klatring og høgder.

Tsk. Østlendinger. Min giktiske mor på seksti og min revmatiske tante tuslet opp dit i våres. Det eneste de klaget over var at det var så mye venting.

Men jeg er skjønt enig i at det ikke er noe å legge opp til for folk som aldri har satt sine bein på en stein før, altså. Da er kanskje nærliggende Briksdalsbreen eller Bødalsbreen bedre alternativer. Til Briksdalsbreen kan man kjøre golfbil nesten hele veien. Den har blitt ganske liten i det siste, men det er en fin tur likevel:

(det er fra i sommer)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Briksdalen.jpg (140,2 KB, 185 visninger)
__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 21:29   #68
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Tsk. Østlendinger. Min giktiske mor på seksti og min revmatiske tante tuslet opp dit i våres. Det eneste de klaget over var at det var så mye venting.

Men jeg er skjønt enig i at det ikke er noe å legge opp til for folk som aldri har satt sine bein på en stein før, altså. Da er kanskje nærliggende Briksdalsbreen eller Bødalsbreen bedre alternativer. Til Briksdalsbreen kan man kjøre golfbil nesten hele veien. Den har blitt ganske liten i det siste, men det er en fin tur likevel:

(det er fra i sommer)

Vel vel, eg bor midt i Sunnmørsalpane og har ein stor omgangskrets som går på Slogen/Saksa/Skårasalen osv like ofte som eg går på kafé 😉

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 21:29   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Tenker vi på samme tur, shute? Den videoen jeg så innebar klatring i sele og greier. I såfall har du sprek mor.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 21:57   #70
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Ja, det er bare en Via Ferrata der. Men i følge gamle mor var klatringen lite avansert, "og vi var jo bundet fast til og med!" - men det var kjedelig og til dels slitsomt å henge og vente nedenfor fordi man gikk i ganske stort lag. Hun er virkelig ikke særlig sprek, altså, men overhodet ikke redd for høyder og slikt, da.

Men enig i at det ikke er noe for amerikanerne dine, som sagt.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 22:14   #71
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

De amerikanerne vi har hatt på besøk har aldri vært redde for avstander, hverken når de er her i Norge eller i USA(kjører Nashville - Palm Beach i Florida fredag til søndag for å besøke gamle tanter).

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 22:23   #72
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

De er ikke redde for avstander, de har bare ikke noe begrep om det i Norge. De tenker at Norge er et bittelite land og man sikkerrt derfor kan rekke Lindesnes, Halden, Bodø, Bergen, Ålesund og litt snø på en uke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 23:09   #73
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Norgesferie med amerikanere

I Romsdal, hvis dere får muligheten kjøre inn i Todalen - der et det utrolig vakkert.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 23:26   #74
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Tja. Eg syns å kjøre gjennom Telemark er dritgørr, og foretrekk Hardangervidda, for Hallingdal er eit hakk mindre gørr. Og så er Hardangervidda mykje flottere enn haukelifjell, så eg hadde tatt den turen, med stopp på vøringsfossen, vidare ned til Hardanger og kjørt via norheimsund og med ferja fra løvfallstrand. Då får dei med seg litt "oh my god"-veier, og ein stopp i norheimsund der du kan ete lunsj på sandven Thon hotell midt i sentrum, er ein god ide. Når eg sjekka strekningene opp mot kvarandre i sommar, lurer eg på om det vart 45 minutt lenger via norheimsund/Hardangervidda enn via haukelifjell/Odda.

Enig i alt!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 00:10   #75
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Ikke lest hele tråden, med det er en fin klatrepark i valldalen i alle fall. Absolutt verdt ett besøk.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 08:43   #76
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Tja. Eg syns å kjøre gjennom Telemark er dritgørr, og foretrekk Hardangervidda, for Hallingdal er eit hakk mindre gørr. Og så er Hardangervidda mykje flottere enn haukelifjell, så eg hadde tatt den turen, med stopp på vøringsfossen, vidare ned til Hardanger og kjørt via norheimsund og med ferja fra løvfallstrand. Då får dei med seg litt "oh my god"-veier, og ein stopp i norheimsund der du kan ete lunsj på sandven Thon hotell midt i sentrum, er ein god ide. Når eg sjekka strekningene opp mot kvarandre i sommar, lurer eg på om det vart 45 minutt lenger via norheimsund/Hardangervidda enn via haukelifjell/Odda.

Nå tittet jeg på denne ruten, og om vi skal kjøre sånn, så må vi tilbake fra Rjukan til Kongsberg (halvannen time ekstra) for å deretter kjøre over Hardangervidda. Vi går glipp av Rosendal og Rørdal Stavkirke. Hva annet er på Hardangervidda som gjør det evt. verdt det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 09:07   #77
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Det er ingenting på vidda. That's the beauty of it!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 09:12   #78
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå tittet jeg på denne ruten, og om vi skal kjøre sånn, så må vi tilbake fra Rjukan til Kongsberg (halvannen time ekstra) for å deretter kjøre over Hardangervidda. Vi går glipp av Rosendal og Rørdal Stavkirke. Hva annet er på Hardangervidda som gjør det evt. verdt det?

Nei nei nei, viss det er situasjonen, må de heller lide dere gjennom Telemark, for rosendal er finaste plassen på jord!!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 09:15   #79
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Jeg er enig i at Rosendal er helt OK, men å "lide" seg gjennom Telemark var da voldsomt.

Å , kunne eg fara til Telemark
og leva ei sumarstund!
Der gror det ryllik på stovetak
og songar på folkemunn.
Til Telemark, dit stend mi Trå
til Gauksto-Fjell
og til Vinje-gjeld,
til Rjukan sval
og til Morgedal.
- til sumars so får me sjå!

Per Sivle.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 09:18   #80
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå tittet jeg på denne ruten, og om vi skal kjøre sånn, så må vi tilbake fra Rjukan til Kongsberg (halvannen time ekstra) for å deretter kjøre over Hardangervidda. Vi går glipp av Rosendal og Rørdal Stavkirke. Hva annet er på Hardangervidda som gjør det evt. verdt det?

Om dere kjører Hardangervidda og Hardangerbroa så kan dere kjøre innom Voss, de har klatrepark som er festlig for ungene. Og Tvindefossen.

Hardangervidda er virkelig mer spektakulær enn dalene i Telemark, det er jeg enig i. Dere kan stikke innom Vøringsfossen. Om dere ikke kjører til Voss, men tar Hardangervegen om Ålvik, Øystese og vil dere også få Steindalsfossen. Voss-Bergen består i stor grad av tunneler, men det er ganske vestlandspent mellom tunnelene.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no