Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-23, 22:00   #1
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Ja, jeg har altså kommet i det uføret å skulle finne hotell i Amsterdam til våren. Her kan man jo enkelt betale det hvite ut av øyet, eller reise litt frem og tilbake og komme rimeligere fra det. Det er snakk om fredag-mandag, og ene dagen går vel til denne tulipan-blomsterparken (reiser med min mor).

Hvordan tenker FP-menigheten i tilsvarende situasjoner?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-23, 22:03   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Vi erfarte det samme da vi var i Amsterdam. Vi bodde utenfor sentrum og vi erfarte at det er et godt kollektivsystem i byen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-23, 22:21   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi erfarte det samme da vi var i Amsterdam. Vi bodde utenfor sentrum og vi erfarte at det er et godt kollektivsystem i byen.

Del gjerne hotelltips…

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-23, 23:21   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Jeg bryr meg ikke så mye om fint eller fancy hotell, men jeg betaler gjerne for å bo i en del av byen som er hyggelig og der det er gangavstand til i hvert fall en del av de tingene vi skal gjøre. Så «dyrt for sentralt» for min/vår del. Jeg liker veldig godt å rusle rundt i byer og bli litt kjent, og vil heller gå en del enn å reise mye kollektivt.

Vi var akkurat i Amsterdam, og jeg er enig i at det er dyrt å bo der. Men det er også fryktelig koselig å kunne spasere til og fra langs kanalene til ulike tider av døgnet. (Vi bodde på Hotell Fita, som var kjempehyggelig og omtrent 3 minutter å gå fra Van Gogh-museet. Buss til og fra flyplassen stoppet mellom museet og hotellet.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-23, 23:33   #5
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Vi bodde sist ved den gamle olympiastadioen; Olympic hotel. Veldig god kollektiv dekning, og kan ikke huske vi brukte spesielt lang tid på å komme oss rundt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 00:37   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Det kommer an på hva jeg skal og hvem jeg er med. Er det med familien (som i med barn - selv om de riktignok ikke er små lenger) så er vi ikke så mye "ute på byen" sent om kvelden, da er det viktigst å ha en hyggelig liten leilighet e.l. hvor vi kan sitte sammen om kvelden og spille kort og kose oss. Da kan den godt ligge litt utenfor, også tar vi kollektiv inn i sentrum og tilbake. Er det med mannen, eller med venninner, så vil jeg helst bo sentralt, slik at vi kan rusle ute også sent om kvelden, og slippe å tenke på transport tilbake, og når siste bussen/banen går. Da jeg var i Barcelona med døtrene i høst fikk vi faktisk til begge deler. Sentral beliggenhet og praktisk og hyggelig leilighet.

Da jeg var i Amsterdam på interrail med mannen og ungene bodde vi faktisk i en småby utenfor selve byen (Monnickendam), og tok buss til Amsterdam sentrum og tilbake. Det tok bare en halvtime med buss til sentralstasjonen i Amsterdam fra der vi bodde, småbyen var veldig rolig og idyllisk, også med noen små restauranter, og vi overnattet i en veldig koselig båt (faktisk!). Da var det helt perfekt, vi ville uansett ikke gått rundt i Amsterdam sent om kvelden med ungene, og det var veldig behagelig å komme ut til et litt rolig sted på kvelden, etter alt ståket i storbyen. Badestrand var det også. Så var jeg der med jobben i vår, og bodde sentralt på hotell, som var veldig gunstig da. Gangavstand til alle hyggelige kvartaler, gater og kanaler, mange museer og restauranter (bodde på Hotel NH Amsterdam Leidseplein). Hotellet var i grunnen bra, men det var underordnet, vi skulle jo uansett ikke bruke særlig mye tid der (aner ikke hva det kostet, siden det var jobbtur). For noen (ca 10) år siden var jeg der med en venninnegjeng, til sammen var vi 6 personer, da bodde vi også sentralt, i en leid husbåt på en av kanalene (Da Costagracht). Det var også veldig perfekt til det formålet, vi hadde en hyggelig liten stue hvor vi kunne slenge oss ned i sofaen og være sammen, samtidig som det var gangavstand til alt. Som å være på hyttetur midt i byen. Også da var det viktig å bo sentralt, slik at vi hadde et sted det var lett å komme til for å ta en pause og fikse oss på ettermiddagen etter bytur, før vi skulle ut og spise på kvelden, og for å kunne rusle rundt på kvelden.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-12-23 kl 00:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 01:06   #7
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Jeg velger nok alltid dyrt og sentralt for korte opphold. Og forsøker å finne den helt perfekte beliggenheten. Setter stor pris på et fint hotell også. Velger heller færre netter. Fordi jeg setter så pris på å kunne ha koselige tilbud rett rundt hjørnet. I Amsterdam bor jeg aller helst i Jordan. Veldig sjarmerende - og irriterende dyrt.
Dette gjelder forresten helst når jeg reiser med mannen eller en venninne. Er vi hele familien må vi tenke mer økonomisk. Men jeg firer nok heller litt på standard enn på beliggenhet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 07:59   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Dyrt for sentralt i byer her, eller i det minste et sted hvor vi har gangavstand til spisesteder om kveldene. Ofte Airbnb i stedet for hoteller og da i lokale boligområder heller enn midt i sentrum. I Nederland kunne jeg dog godt funnet på å bo i f.eks. i Leiden sentrum istedenfor i Amsterdam. Leiden er en by med like mye sjarm som Amsterdam, masser av butikker og restauranter, men ikke horder av turister, og med veldig god forbindelse til Amsterdam som jeg ville dratt til bare en dag. Det er en studentby, men med mye gammel bebyggelse, kanaler, små gater, masse sykler etc. Jeg bør vel legge til at jeg var skuffet over Amsterdam sist jeg var der, særlig hordene med turister og marihuanastanken som lå over hele byen, selv i køer på museer på formiddagen. Har bodd i Nederland i fire år, da i den Haag

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 10:36   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Kommer an på byen. I Nederland er det korte avstander, og det er relativt kjapt og enkelt å komme seg ut og inn av Amsterdam. Der kunne jeg derfor bodd litt utenfor sentrum. Du skal dog ikke langt fra midt i sentrum til det er billigere, men samtidig gangavstand inn til det meste. Jeg synes gåavstand på inntil en halvtime er helt ok.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 20:34   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Vi bodde på et flott sted rett utenfor, to stopp på metroen. Store rom!

https://all.accor.com/hotel/B7W1/ind...ce=google+Maps

Veldig fornøyde med hotellet! Brukte metro mye de dagene vi var der. Den gikk jo hele tiden. Bestilte via booking.com.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 21:58   #11
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.243
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Vi brukte samme hotell som Millact sist vi bodde i Amsterdam. Nok restauranter i området til at man kan spise der. Vi var ikke i sentrum på den turen, vi valgte dette hotellet fordi det var i gangavstand til både leiligheten vår og kirken vi skulle bruke. Det er også fine hoteller med store rom ved Rai, 15 min med trikken til sentrum, som vi har brukt med stort hell andre ganger.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 08:32   #12
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Storby: betale dyrt for sentralt eller rimeligere og mer kollektivt?

Takk for mange gode innspill, folkens .

Jeg tror jeg kommer til å reservere på det hotellet Millact bodde på i sommer, og på det Karamell bodde på. Bra prisdiff på de, men da kan jeg og ho mor bli enige om hvor mye vi vil legge i hotell. (Begge hadde gratis avbestilling).

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no