Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diettens første dag. Lettere :urk:

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-09, 00:15   #121
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Jeg er helt overbevist om at mye kan knyttes tilbake til det ja, Polyanna. En tankegang går ut på at om man mangler enzymer eller hva det var i tarmen for å bearbeide deler av det man spiser, kan denne maten istedet gå til å holde liv i uheldige bakterier og hva-har-du. (Gjæroppvekst, også i underlivet f.eks). Disse kan så igjen påvirke både mage og andre deler av kroppen negativt. Litt sånn enkelt sagt.
Lavoksalat-diett brukes f.eks mot nyrestein, fordi disse oksalatene bidrar til krystallisering på en eller annen måte. Hvis man spiser kalsium så-og-så lenge før måltid med oksalat kan det motvirke den negative effekten av en eller annen grunn. Osv. (jeg er IKKE helt utlært hvertfall, den saken er klar!)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 09:19   #122
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Du er virkelig et unikum til å lage mat som ser delikat ut (og høres godt ut) med så begrensede råvarer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 09:37   #123
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Takk Teofelia

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 09:43   #124
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Så flott at dietter virker så bra.
Du er kjempeflink som gjennomfører et så omfattende opplegg, og til og med klarer å få maten til å se god og fristende ut.

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 11:49   #125
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Fantastisk! Dette er en tråd til å bli både glad, imoponert og rørt av. Lykke, lykke til videre! Jeg er sikker på at du har funnet veien nå, og hjelpes som det er fortjent! For dere begge!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 12:23   #126
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Amen

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Fantastisk! Dette er en tråd til å bli både glad, imoponert og rørt av. Lykke, lykke til videre! Jeg er sikker på at du har funnet veien nå, og hjelpes som det er fortjent! For dere begge!

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 12:46   #127
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Så utrolig bra at fremgangen fortsetter! Kan jeg spørre om hvorfor han ikke skal ha bakepulver, men natron istedet?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 12:51   #128
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Fordi natron er kun natriumbikarbonat (natriumhydrogenkarbonat) mens bakepulver også inneholder surhetsregulerende midler (natriumdifosfat, monokalsiumfosfat) og maisstivelse. Kutter tilsetningsstoffer/stivelse der jeg kan Og fordi det står det i beskrivelsen av SCD-dietten (selv om jeg tror at amerikansk bakepulver inneholder mye mer tilsetningsgreier enn norsk bakepulver altså)

(derfor velger jeg også f.eks kjøttvarer uten annet tilsatt enn vann og salt framfor de som har f.eks glukose og E-stoffer)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 13:48   #129
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Jeg er mektig imponert over deg m^2. Det er vel ikke bare sønnen din som er bittelitt lei av det begrensete kostholdet, du som lager til alt dette må jo være møkkalei også. Helt utrolig hva du tryller frem av de enkleste råvarer. Du har virkelig potenesiale og allerede mye stoff til å lage en kokebok for hyperallergikere eller for de som må følge spesialdietter som din sønn.
Du fremstår for meg som virkelig God Mor TM av året. Du ar faktisk helt utrolig og til stor inspirasjon. Lykke til videre på diettferden.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 14:09   #130
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du er virkelig et unikum til å lage mat som ser delikat ut (og høres godt ut) med så begrensede råvarer.

Jeg er så enig med Teo! Blir helt målløs.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 14:15   #131
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.810
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Wow! For en fantastisk jobb du gjør m^2!!

Polyanna: Man har jo definert en del alvorlige sykdommer som holdes i sjakk vha kosthold. Min niese har bla PKU og der er det strikt regime i forhold til mat. Jeg tror nok det er flere både kjente og ukjente sykdommer som nok kan reguleres vha kosthold enn det det er i dag. Men det må nok mye mer forskning til tenker jeg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 21:31   #132
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.645
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Hva slags pribiotika bruker han? Mine har brukt bifolac.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:56   #133
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Fantastisk! Dette er en tråd til å bli både glad, imoponert og rørt av. Lykke, lykke til videre! Jeg er sikker på at du har funnet veien nå, og hjelpes som det er fortjent! For dere begge!

Ja! Og ikke minst, inspirert! Jeg har lyst å gi barna mine mer proteiner, mindre karbohydrater og tilsetningsstoffer - generelt renere mat.
Bare fortsett med oppdateringer og bilder! Heia deg!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 13:08   #134
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Jeg heier sånn på dere, det er så fint at dere ser effekt.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 20:51   #135
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Det er fascinerende altså
Idag fikk lillegutt en matsort som jeg ikke hadde gjort noe spesielt med - selv om jeg burde der vi er nå i dietten. Han kan spise dette nå hvis det er skrelt og godt kokt og most. Jeg lot han få uten skall, men rå - tenkte at det gikk sikkert greit - han var sulten, vi var ute på tur og jeg hadde ikke anledning til å koke/skrelle akkurat da. Han så denne i kiosken mens vi tuslet rundt på rikden og hadde så veldig lyst på, og selv om han hadde annen mat i matpakke så tenkte jeg at det ligger jo fram i tid uansett at han skal få spise denne rå - dette er jo en matsort han allerede spiser (skrelt, kokt og most) uten plager, hvor stor skade kan det gjøre og

I løpet av etpar-tre timer hadde han rennende nese, var skikkelig hyperaktiv og irritabel, hadde mørke ringer under øynene, fått litt mer oppblåst mage, svettet, og var generelt litt "bortreist". Jeg synes det var rart, men knyttet det der og da ikke til akkurat den maten men tenkte kanskje han hadde en dårlig dag, er i ferd med å bli forkjølet, synes det var kjipt med sykehustime, hva-har-du.

Så kommer jeg hjem og leser litt mer om dietten og tilberedelse av mat, for jeg syntes jo det var litt merkelig at han brått ble så innmari urolig og uttafor, og fortsatte å være uttafor hele ettermiddagen egentlig. Og leser at han hadde ALLE symptomene på å ha fått i seg en matvare (på en form) som magen ikke var klar for akkurat nå

Tenk at det skal så lite til! Tenk at jeg lot han spise det
Men nå har jeg lært hvertfall - vi får ta det litt rolig med den rå frukten...


Sist redigert av m^2 : 29-09-09 kl 23:00.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 21:25   #136
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.917
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Oj! Dere må virkelig være superbevisste og observante - hele tiden. Men da vet dere litt mer nå. Dumt at det ble reaksjoner, men det må det vel bli av og til. og

Hvor gammel er gutten din?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 21:56   #137
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

lillegutt er 6 år
vi var inne på riksen idag til begynnende prøver før en refluksoperasjon siden han har kraftig refluks, så dietten er et forsøk på å se om disse mage-greiene kan bli bedre på annet vis enn operasjon... Kirurgen mente vi burde gjøre begge deler han da.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:58   #138
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Helt utrolig!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 00:23   #139
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Helt utrolig hva en liten frukt kan gjøre. Så dumt at han reagerte slik på det, men som du slev sier - nå vet du det.

Har han uttrykt noen følelser/meninger om dette som pågår med dietten?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 00:27   #140
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Så spennende å få så tydelige utslag! Er det slik at tarmen hans vil bygge seg opp på sikt og han skal skulle kunne spise disse tingene uten problemer etterhvert? Eller er det slik at noe for alltid må unngås og noe kan gjeninnføres?

Og til slutt: Vet du om en oversikt over hva det finnes oksalater i? Jeg har forsøkt å google, men finner egentlig ikke noe særlig om temaet ...

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no