Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sommerferie

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-08, 11:04   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sommerferie

Vi har så smått begynt å tenke på sommerferie. Vi har to barn som går på diett. En med melk, egg og fisk, eller skal jeg kanskje heller si uten. Den andre uten melk, egg, fisk, gluten og soya. Begge har astma. Pga at ingen av oss voksne er helt stødige i utenforlandsk, så kvir jeg meg litt med tanke på å reise til utlandet. Ja, jeg snakker engelsk, og bittebittelitt tysk, men jeg er redd at jeg ikke skal klare å forklare matproblematikken. I fjor var vi 2-3 uker på mine foreldres hytte i fjellet, det regnet stort sett hver dag, og vi brukte ullundertøy. Vi var to dager i Kristiansand også, men i år ønsker vi oss litt varme, men ikke for varmt. (Rødhårete bleikinger hele gjengen.) Vi ønsker oss litt opplevelser og litt avslapping. Barna vil være 3,5 og nesten 2 år når ferien skal avholdes.

Økonomi? Vel, jeg er student, så det er ingen problemer.

Innspill mottas med takk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 12:59   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Vi har kost oss veldig i Danmark. Særlig litt tidlig i sesongen, før alle turistene kommer. Ingen problemer med språk eller diett heller. Dessuten er det ikke uoverkommelig dyrt.

Den gangen vi var i Italia, hadde jeg en melding på mobilen, på italiensk, som beskrev hva Lillebror ikke tålte. Det gikk veldig fint.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 13:02   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie

Danmark.
Djurs sommarland er perfekt for småttisene. Vi storkoste oss når vi var der i fjor sommer, og ser ikke bort fra at vi pakker teltet og drar en tur i år også.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 14:30   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Meen hva med aller røykerne i Danmark? *angstfull*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 14:55   #5
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerferie

Vi har reist mye med barna hvorav to med allergi. Spania, Frankrike og Italia. Stort sett ikke noe problem men jeg må jo legge til at vi pleier å ha med ganske mye mat sånn i tilfelle. Eller kan det være greit å få noen til å hjelpe deg med en liste over det barna ikke tåler på det språket som brukes i landet dere besøker.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 14:57   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Det frister utrolig med en utenlandstur til et litt varmere sted. Og om ingen har hatt dårlige erfaringer så kan det jo være at vi også kan unngå det. *plutselig åpner det seg et vindu*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 17:51   #7
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sommerferie

Forutsatt at dere velger et land med rimelig grei standard på helsevesenet, så vil jeg si at dere bør dra dit dere har lyst til å dra! Forbered dere godt, pakk ned masse trygg mat for sikkerhets skyld, og les ferietipsene på NAAF sine sider. Der finner du matvareparlører også.
Det er selvfølgelig en balansegang dere selv må finne ut av: Man bør jo kunne reise selv om man er allergisk, men man har jo ingen glede av turen dersom man er utrygg og hele tiden går med hjertet i halsen...

God tur, uansett hva dere velger!

  Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 18:23   #8
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie

Vi har en 3-åring med de samme matvareallergier som din ene (egg, melk, fisk + nøtter). Vi har feriert i Danmark med stort hell. Vi leide et hus ikke langt unna Djurs sommarland, og det var storveis. Det ble mye til at vi spiste hjemme, og man må organisere mat til allergikeren når man skal noe sted, men det gikk helt fint. Men vi hadde ikke varme og sol altså, det var overskyet, 16-18 grader og innimellom regn, nesten hele 14-dagers perioden...

I høst skal vi dra til syden. Poliklinikken for barn på sykehuset her har noen små hefter med oversatt setningen "jeg er allergisk mot ditt og datt, og vil bli syk om jeg spiser matvaren$" på mange forskjellige språk. Da kan man bla opp til rett språk og rett allergi, og vise til kelneren. Men når en ser hvor uvitende de er i Norge på cafe og restauranter, så vet jeg ikke om jeg skal stole helt på dette. Vi ender vel opp med å bestille noe vi vet er helt safe, som vanlig.

Gutten vår reagerer anafylaktisk på hvit fisk, så det er ganske skummelt å skulle dra til et land man ikke kan språket, med et helt annet helsevesen. Derfor har vi valgt et Sunving-senter med skandinavisk-talende ansatte.
Vi er spente, men satser på at det går bra.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 19:09   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Her var det mange gode tips.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 19:16   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie

Vil gjerne abonnere. Har samme problematikken, men for min del gjelder det meg selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 14:15   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Italia er veldig greit sånn sett, for der bestiller man en og en rett. Bestiller du kylling, får du kylling. Vil du ha kylling og grønnsaker, må du bestille to retter.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 14:17   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Ah, kanskje Italia kan vurderes da. Har litt lyst på sommer og sol.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 14:30   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.809
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Meen hva med aller røykerne i Danmark? *angstfull*

Vet du, det er blitt mye, mye bedre mht røyking i Danmark nå. Tror også at røykeloven har trådt i kraft der i landet med. Vi var tre uker i Danmark med barna i fjor - vi var ikke plaget av røyk i det heletatt!

Jeg også slår et slag for Danmark. Det er et flott land å feriere med barn i. Korte avstander og mye moro, og et noenlunde fornuftig språk.

Ellers takker jeg for en glimrende ide med å ha en melding på mobilen skrevet på språket i det landet man besøker, som forklarer problematikken rundt barnet. :adopteres:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 14:50   #14
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Jeg benytter anledningen til å føle meg skikkelig smart, og nevner selvsagt ikke at årsaken til at jeg hadde det på mobilen var at jeg glemte lappen hjemme og måtte få pappa til å ettersende instruksen på sms.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 23:00   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Da har vi bestemt oss for DK, og regner med å besøke Fårup sommerland bl.a.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 17:22   #16
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie

Hvis dere er på de kanter, anbefaler vi Aqua i Silkeborg. Helt topp for ungene, både ute og inne, og god mat i buffeten. Otermating klokken 11 om formiddagen.

http://www.ferskvandscentret.dk/aqua/velkommen/

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no