Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp til ernæringsprosjekt!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 21:00   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hjelp til ernæringsprosjekt!

Jeg jobber som sykepleier ved et kommunalt bo- og servicesenter for eldre, og vi har nettopp fått en god slump penger av vår lokale høgskole til et ernæringsprosjekt vi har tenkt til å gjennomføre ved avdelingen min i tiden som kommer. Jeg tror det kommer til å bli kjempespennende, for at det er MYE å hente når det gjelder ernæringen til institusjonsboende eldre og pleietrengende er det ihvertfall ingen tvil om. Her råder nemlig de o' ihjelkokte grønnsakene, de firkantete reglene om måltidstidspunkter, det ferdigskivede kneipbrødet, den evinnelige ettermiddagskaffen m/ tilhørende formkake samt husholdningssaften som er det naturlige valget som drikke mellom måltidene.

Rammene for prosjektet er så smått definert, men ennå står vi veldig fritt til å velge fokusområder. Vi (personalet ved avdelingen) skal snart ha en innledende brainstorming rundt akkurat dette, og i denne forbindelse tenkte jeg å lufte temaet litt. Her er så mange folk med kompetanse og meninger rundt et sunt, næringsrikt kosthold, og jeg vil gjerne ha masse innspill!

Vil noen bidra?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:17   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Jeg er sykepleierstudent, og vi har akkurat hatt prosjekt om eldre og ernæring. Kjempespennende, og ikke minst utrolig viktig med mer fokus på akkurat det.
Vi valgte å se på det psykososiale rundt et måltid, og hvor mye det faktisk har å si.
Når man tenker på at måltidene ofte er det eneste de har å glede seg til iløpet av en dag, er det tragisk å se hva de ofte får servert.
2 halve brødskiver tørr kneipp, med jordbærsyltetøy på - for det ble jo skrevet på matkortet for 2 år siden at de likte det... (sånn er det mange steder!)

Vi var ute og observerte på 5 sykehjem, og hadde valgt oss ut middagsmåltidet, og hva som ble gjort rundt det for å gjøre det så "fristende" og apetittvekkende som mulig.
Vi så på estetikk, hvordan maten ble tilberedt, hvordan den ble servert, hvor de kunne få sitte og spise, om det var ro (og ikke 4 stressa personale som løp rundt og delte ut mat, mens den femte delte ut medisiner - samtidig som de sendte beskjeder til hverandre over hodet på beboerne)kort sagt hva som ble gjort for å gjøre situasjonen så innbydende som mulig.

Med tanke på at ca 40% av eldre i sykehjem er underernærte, har dere virkelig en mulighet til å gjøre noe bra her
Jeg kunne skrevet en hel avhandling om akkurat dette, for det er et tema som engasjerer meg veldig.
Må få høre hva dere bestemmer dere for!

  Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:42   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Vil noen bidra?

Ei venninne av meg som jobber i helsevesenet var med på en større studie vedr. Biola. De viste gode effekter på fordøyelsen og på allmenntilstanden hos de pasientene som fikk Biola jevnlig, så jeg ville i hvert fall anbefale at dere inkluderer det i det daglige tilbudet.

Studien er sikkert mulig å få tak i forresten.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:53   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ei venninne av meg som jobber i helsevesenet var med på en større studie vedr. Biola. De viste gode effekter på fordøyelsen og på allmenntilstanden hos de pasientene som fikk Biola jevnlig, så jeg ville i hvert fall anbefale at dere inkluderer det i det daglige tilbudet.

Studien er sikkert mulig å få tak i forresten.

Biola bruker vi mye av faktisk, det er mange av de eldre som foretrekker denne fremfor den sedvanlige søtmelken.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:54   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Og tenk at eldre ofte har dårlig matlyst, slik at de trenger "energitett" mat, med nok kalorier uten at det er stort volum.

En ting du uansett må ta i betraktning, er at mange eldre er vant til en annen matkultur, med poteter, brun saus osv..

Det høres virkelig spennende ut, MokkMokk! Det er flott at det er fokus på dette, og at du engasjerer deg!

En tanke - nå vet jeg ikke helt, men - er det mulig for noen av de eldre å delta i matlagning? I alle fall får mulighet til å servere/dekke bord og virkelig gjøre måltider til noe hyggelig.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:00   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Jeg leste i avisa at Haukeland Universitetssykehus har satt i gang en ernæringsstrategi for pasientene. Kanskje du kan finne ut av erfaringene deres? Jeg tror at noe av det viktigste var å gjøre maten delikat, servere snacks/mellommåltider, og alt måtte ikke nødvendigvis være så "sunt", men heller være fristende og spekket med kalorier.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:04   #7
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

En tanke - nå vet jeg ikke helt, men - er det mulig for noen av de eldre å delta i matlagning? I alle fall får mulighet til å servere/dekke bord og virkelig gjøre måltider til noe hyggelig.

Det kunne selvsagt vært flott, men slik situasjonen er idag er det nok ikke gjennomførbart. Stort sett er de gamle så dårlige både fysisk og mentalt at de ikke kan bidra med stort. Presset på sykehjemsplasser er så massivt for tiden at det kun er de sykeste av de syke som får plass. De som er relativt oppegående rent fysisk er gjerne dønn demente. Og omvendt. Eventuelt begge deler. Og mange har gjerne en god dæsj tung psykatri på toppen, siden psykatritilbudet her til lands heller ikke er stort å skryte av.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:07   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Det kunne selvsagt vært flott, men slik situasjonen er idag er det nok ikke gjennomførbart. Stort sett er de gamle så dårlige både fysisk og mentalt at de ikke kan bidra med stort. Presset på sykehjemsplasser er så massivt for tiden at det kun er de sykeste av de syke som får plass. De som er relativt oppegående rent fysisk er gjerne dønn demente. Og omvendt. Eventuelt begge deler. Og mange har gjerne en god dæsj tung psykatri på toppen, siden psykatritilbudet her til lands heller ikke er stort å skryte av.

Jeg var redd for det. Det er dessverre gjengs i hele sektoren, har jeg forstått. Men, hadde dere hatt mulighet til å invitere en pensjonistgruppe (av det oppegående slaget)? Jeg mener jeg leste noe om at Rotary driver en kafe på Radiumhospitalet (?). Bare for å skape litt mer hygge ved måltidene, om enn bare for de minst demente.

Måltider er vel så viktig som hva slags mat som blir servert.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:33   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg leste i avisa at Haukeland Universitetssykehus har satt i gang en ernæringsstrategi for pasientene. Kanskje du kan finne ut av erfaringene deres? Jeg tror at noe av det viktigste var å gjøre maten delikat, servere snacks/mellommåltider, og alt måtte ikke nødvendigvis være så "sunt", men heller være fristende og spekket med kalorier.

Haukeland er først ute med en ernæringsstrategi.

Hvis dere tar kontakt med Fagbladet, evt. hører med noen av hjelpepleierne om de får det bladet, så har de tatt opp en god del rundt dette med maten til de eldre på forskjellige institusjoner.
(De legger noen av artiklene på nett, men ikke alt. Hvis ingen hos dere har det, så kan jeg sjekke på jobben hva vi har liggende av gamle utgaver.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:34   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Takk Lille Ru, jeg greide ikke å finne noen link i farten, og gubben maste om at jeg måtte komme og hjelpe han med å bære ned et par klesskap...

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:35   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Takk Lille Ru, jeg greide ikke å finne noen link i farten, og gubben maste om at jeg måtte komme og hjelpe han med å bære ned et par klesskap...



Jeg leste den senest i formiddag.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 08:27   #12
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Jeg ville nå seriøst tatt med en ernæringsfysiolog på laget. Konsultert en i hvertfall.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 14:40   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

på Mumriel her, ernæringsfysiolog høres lurt ut.
Og dette prosjektet var virkelig bra, sykehus/institusjonsmat bør bli bedre.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 19:48   #14
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Haukeland er først ute med en ernæringsstrategi.

Hvis dere tar kontakt med Fagbladet, evt. hører med noen av hjelpepleierne om de får det bladet, så har de tatt opp en god del rundt dette med maten til de eldre på forskjellige institusjoner.
(De legger noen av artiklene på nett, men ikke alt. Hvis ingen hos dere har det, så kan jeg sjekke på jobben hva vi har liggende av gamle utgaver.)

Takk for innspill, jeg skal definitivt undersøke litt. Det hadde vært flott om du så etter om du har noe av nytte, det blir jeg veldig glad for!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 19:51   #15
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Jeg ville nå seriøst tatt med en ernæringsfysiolog på laget. Konsultert en i hvertfall.

Vi kan selvsagt høre om noen kan gi oss noen tips, men jeg tror ikke pengene rekker til å lønne en til å ha med på laget, dessverre. Tilskuddet er i hovedsak tenkt til å dekke opp for vikarbruk som blir nødvendig for at vi faste skal kunne bruke tid på dette. Og det må jo også nevnes at litt av hensikten med prosjektet er å involvere sykepleierstudenter (fra den aktuelle høgskolen) vi får i praksis utover høsten.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 22:56   #16
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til ernæringsprosjekt!

Noen har vel ett eller annet de kan bidra med. Dekke noen tallerkner, brette servietter, være håndtlanger osv.
Jeg jobber selv på en slags institusjon og er vant med å jobbe med "hendene på ryggen". Utrolig hvor lite en kan hjelpe til med for å få følelsen av og ha hjulpet masse.

Når det gjelder ernæring er jeg veldig for å få middagen til middagstider og ikke kl.13-13.30. PÅ den måten kan man få lurt inn et formiddagsmåltid ( brød, frukt eller annet).
Ettermiddagskaffen er viktig. Den generasjonen som befinner seg på institusjon nå er vant med det. Kaken som kommer ved siden av er vel greit? Behøver ikke være store stykket.

Skulle gjerne ha skrevet mer, men jeg hører senga roper.
Lykke til med prosjektet. Ernæring er spennende tema.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no