Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må det være kjøtt i en middagsrett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-07, 09:24   #41
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Bønner er forresten nyydelig. Linser også. Kikerter er noe av det beste jeg vet, og både jeg og min datter kan sitte og snackse på krydrede salte kikerter.

Hvordan lager du det??? Oppskrift eller rettningslinjer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 09:31   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg bare har lunkne kikerter i en skål (bruker ofte boks, men skyller dem godt da). Så har jeg over et godt dryss med Chili Explotion, Trocomare (helsekost) og det der kyllingkrydderet i samme serie som Chili Explotion (gjennomsiktige glass med kvern på toppen). Så rører jeg godt rundt. Snadder!!
Bruk det krydderet du liker. Kyllingkrydderet (Chicken-et-eller-annet) er knallgodt, selges bla. på Obs.

Linsepure går det også endel av her i huset. Vesla liker ikke poteter eller potetmos, men hun elsker denne. Ser på en måte ut som rød potetmos, så jeg tipper det er populært hos mange barn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 09:33   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Nei, det må ikke være kjøtt i en middagsrett men det bør være proteiner. En grønnsaklasagne er det jo mye proteiner i, og jeg synes ikke de hadde grunn til å klage.

  Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 09:36   #44
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg synes grønnsakslasagne høres helt nydelig ut, og med de riktige grønsakene så er det sikkert nok proteiner også.

Jeg har forøvrig fått skikkelig sansen for å ha røde linser i tomatsauser, de gir god fylde og smaker ikke så veldig linsete, for å si det sånn.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 09:39   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Er det så mye proteiner i grønnsaker da? Hvilke grønnsaker? Men med hvit saus med helmelk og nok ost på så er det jo såklart endel proteiner. Samme om man putter røde linser i sausen, det er skikkelig digg, som Adrienne sier. Jeg gjør det samme.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 10:16   #46
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg synes ikke det MÅ være kjøtt i en middagsrett for at det skal kunne kalles middag.
Jeg har en god gammel oppskrift på blomkålgrateng, så er helt uten kjøtt. Den er kjempegod dynes både barna og jeg mens gemalen mener det må være kjøtt i den. Jeg lager noe kjøtt til han ved siden av.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 10:23   #47
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

I følge min far skal det også være kjøtt i all slags mat, bortsett fra fisk, grøt og pannekaker og sånne ting det ikke er kjøtt i. Øh. Ja. Han fikk bakoversveis da de kom på middag og fikk vegetarpizza. Han skjønte ikke hvor kjøttdeigen var.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 10:27   #48
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg er nå litt enig i både at en middagsrett må inneholde kjøtt (eller fisk) og at middagsmat skal være et varmt måltid.

Unntak finnes. Jeg godtar pannekaker og ertesuppe som middag, men "ordentlig" middag syns jeg ikke det er.

Middagen skal inneholde primært næringsstoffer som vi får lite av i de andre måltidene. Siden de fleste måltidene i løpet av dagen inneholder mye karbohydrater, syns jeg at middagen skal inneholde mer protein. Jeg syns også det er viktig med grønnsaker til middagen.

Grønnsakslasagne og vegetarpizza er juks!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 11:33   #49
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Hvorfor i all verden skal en middag måtte inneholde kjøtt eller fisk? Broren min og jeg er vokst opp på så å si rent vegetarisk kosthold (faren min er vegetarianer, mamma er kvasi-vegetarianer, kjøtt eller fisk var en sjeldenhet på middagsbordet). Jeg er 172 cm han er nærmere 190 cm, så jeg vil påstå at vi fikk i oss mer enn nok proteiner.

Pappa ser helst at vi ikke serverer kjøtt når han er på middagsbesøk, men han klager ikke hvis det står kjøtt på bordet (han ser bare litt lidende ut, og mumler noe om disse stakkars dyrene).

Det er forresten veldig godt med salatbønner i vegetarlasagne. Og pizza er det overhodet ikke nødvendig å ha kjøtt på - en av mine favoritter er pizza med mozarella og aubergine.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 11:44   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

vegetarpizza er juks!

Det er vel heller omvendt. Original italiensk pizza skal helst ikke inneholde kjøtt. Men det er jo godt da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:08   #51
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

Tenker du virkelig slik gjennom alle måltider du lager?

Hva var problemet?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:13   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kjøtt må det ikke være nei, men jeg synes det som regel bør være proteiner av ett eller annet slag i middagene. Helst i alle måltider da. Men en grønnsakslasagne går jo fint av og til. Høres godt ut.

Helt enig. Og jeg foretrekker at middagen er et varmt måltid, slev om jeg setter pris på en god salat. Det har bare noe med MINE praferanser å gjøre. Jeg skulle nok bodd i Østen og spist varmmat til alle måltider..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:14   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg godtar pannekaker og ertesuppe som middag, men "ordentlig" middag syns jeg ikke det er.


Ertesuppe er middag for meg, men pannekaker har jeg store problemer med å godta som middag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:29   #54
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ertesuppe er middag for meg, men pannekaker har jeg store problemer med å godta som middag.

Fleskepannekaker også?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:32   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Pannekaker kan være finfin middag det, om de er grove og man serverer feks. masse bacon til. Men jeg liker ikke så godt pannekaker selv, og 4-åringen (merkelig nok) kan ikke fordra det, så vi har aldri det til middag.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:58   #56
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel heller omvendt. Original italiensk pizza skal helst ikke inneholde kjøtt. Men det er jo godt da.

Det er vel strengt tatt ingen som bryr seg om originalen lengre, da. Pizzaen må ha en del nøkkel-ingredienser for å kunne kalles pizza. Det må være en bunn av noe mel-greier. Tomatsaus er et absolutt krav. Det må være noe kjøtt (alt fra skinke og pepperoni til bacon og biffkjøtt er tillatt). Det må være noe grønnsaker, og det MÅ være ost.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:59   #57
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ertesuppe er middag for meg, men pannekaker har jeg store problemer med å godta som middag.

Jeg godtar pannekaker og ertesuppe hvis det serveres samtidig. Bare suppe er ikke middag for meg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 13:20   #58
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Fleskepannekaker også?

Nja, det er jo godt, men jeg føler liksom ikke at jeg har spist middag den dagen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 13:27   #59
Shannon
Fullverdig medlem
 
Shannon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 79
Shannon er litt kul
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Etter en stund slipper man å tenke, det blir en vane. Jeg gjør det automatisk nå, selv om vi selvsagt av og til skeier ut med søppelmat der sunnhetstanken er totalt fraværende.

Jeg spurte da ikke deg.

Jeg tenker også på at maten skal være sunn.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 13:29   #60
Shannon
Fullverdig medlem
 
Shannon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 79
Shannon er litt kul
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hva var problemet?

Har ikke sagt det er noe problem jeg. Bare lurer på om du daglig måler og beregner riktig mengde protein osv.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no