Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må det være kjøtt i en middagsrett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 20:49   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Nei jeg synes grønnsakslasagne er god middag jeg. Og jeg er enda ikke sulten

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:51   #22
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Når jeg lager mat, så pleier jeg å beregne ca 30g protein pr person. Det er ca 30g protein i ca 120g ost, 150g kjøtt og fisk, og 3-4 egg.

(Men jeg kunne teoretisk sett laget en tomatsuppe med grov pasta og ca 2 egg delt i båter pr pers, sånn bortsett i fra at vi ikke spiser akkurat det her i huset).
Og når poden får havregrøt, så koker vi på (hel) melk (litt proteiner), og tilsetter raspete walnøtter (litt mer proteiner og med sunt fett), og så rører vi en eggeplomme inn til slutt (litt mer proteiner og godt fett), pluss at han får en ss med olje i for fettsyrene sin del. (Her blir det ikke så mye protein som skissert ovenfor, men det er en god frokost lell, - derfor nevner jeg det).

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:51   #23
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det proteiner i sjokolade? :håpefull:

Jada, men ikke så mye som du håper. (Bare 8,1%.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:52   #24
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Nei jeg synes grønnsakslasagne er god middag jeg. Og jeg er enda ikke sulten

Du hadde jo ost på.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:52   #25
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg synes overhodet ikke det trenger å være hverken kjøtt eller fisk i en middag.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:53   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Ang. lasagne så er jeg enig i at den ikke trenger kjøtt for å mette.

Jeg serverte grønnsakslasagne til min far & stemor uten klager. De la heller ikke merke til at den ikke inneholdt kjøtt, tror jeg. Det er utrolig hva tomatsaus klarer å kamuflere.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:54   #27
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jada, men ikke så mye som du håper. (Bare 8,1%.)

Bare 8,1%? Høres utmerket ut, spør du meg. Hvis jeg følger Desembermammas forslag om 30g proteiner per middagsmåltid tilsvarer det 370 gram sjokolade. Piece of cake!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:56   #28
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Bare 8,1%? Høres utmerket ut, spør du meg. Hvis jeg følger Desembermammas forslag om 30g proteiner per middagsmåltid tilsvarer det 370 gram sjokolade. Piece of cake!

Hvis du lager kake, så får du jo enda mer. Og så må det jo være melkesjokolade for proteinene sin del sa. Velbekomme.

(Men når bludsukkeret synker igjen, så vil du bli ramsulten.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:57   #29
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg serverte grønnsakslasagne til min far & stemor uten klager. De la heller ikke merke til at den ikke inneholdt kjøtt, tror jeg. Det er utrolig hva tomatsaus klarer å kamuflere.

Jeg burde kanskje bare sagt "joda" da han spurte om det ikke var kjøtt i den!? I retur for den gangen de påsto at det var oksekjøtt i gryteretten, selv om zol (6 år) tydelig kjente at det var hvalkjøtt .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:03   #30
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nyrebønner er forøvrig tilnærmet identisk i farge, form og størrelse med rottenyrer. :infårmerer:

Så hvis man er i beit for nyrebønner, så kan rottenyrer brukes i stedet? Kjekt å vite!

(Eller er det lite proteiner i rottenyrer?)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:11   #31
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Masse proteiner i rottenyrer. Et aldeles glimrende substitutt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:21   #32
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg tror dette er en generasjonsgreie - tror aldri mamma serverer middag uten kjøtt av noe slag være seg fugl/fisk/rødt. Mine middager inneholder for det meste kjøtt, men lager i alle fall en dag i uken middag uten.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 23:02   #33
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Vi trenger ikke kjøtt eller fiskemiddager hver dag nei, men noe protein må vi ha for å ikke bli så fort sultne igjen.
Jeg er veldig glad i linser, bønner, kikerter og nøtter i salat som proteintilskudd og evt. litt ost.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 23:17   #34
Shannon
Fullverdig medlem
 
Shannon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 79
Shannon er litt kul
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

(Men jeg kunne teoretisk sett laget en tomatsuppe med grov pasta og ca 2 egg delt i båter pr pers, sånn bortsett i fra at vi ikke spiser akkurat det her i huset).
Og når poden får havregrøt, så koker vi på (hel) melk (litt proteiner), og tilsetter raspete walnøtter (litt mer proteiner og med sunt fett), og så rører vi en eggeplomme inn til slutt (litt mer proteiner og godt fett), pluss at han får en ss med olje i for fettsyrene sin del. (Her blir det ikke så mye protein som skissert ovenfor, men det er en god frokost lell, - derfor nevner jeg det).

Tenker du virkelig slik gjennom alle måltider du lager?

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 23:21   #35
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva synes dere? Er det noe en middagsrett inneholde?

Nei!
Variasjon er en fin ting.
Grønnsakslasagne høres deilig ut. Oppskrift?

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 23:21   #36
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg er ultragammeldags, og vil aller aller helst ha varm middag med kjøtt/fisk og potet.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 23:23   #37
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Om din stefar foretrekker kjøtt i middagen, så burde en anstendig dose høflighet forhindret han fra å klage høylytt over middagen han fikk servert som gjest i ditt hjem!
Makan!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 07:37   #38
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Jeg er jo enig i at det bør være en viss mengde proteiner i alle måltider, men aller viktigst i middag.

Kjøtt er jo ikke den eneste kilden til protein da.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 09:13   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

Tenker du virkelig slik gjennom alle måltider du lager?

Etter en stund slipper man å tenke, det blir en vane. Jeg gjør det automatisk nå, selv om vi selvsagt av og til skeier ut med søppelmat der sunnhetstanken er totalt fraværende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 09:13   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Bønner er forresten nyydelig. Linser også. Kikerter er noe av det beste jeg vet, og både jeg og min datter kan sitte og snackse på krydrede salte kikerter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no