Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må det være kjøtt i en middagsrett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 20:08   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Må det være kjøtt i en middagsrett?

Har foreldrene mine på besøk (igjen), og serverte min fantastiske (helt sant!) grønnsakslasagne. Stefaren min var tydelig misfornøyd med at det ikke fantes kjøtt i retten, og synes at det må være kjøtt, eller noe som ligner (soya), for at det skal være middag. Minner meg om onkelen min som mener at middag ikke er middag uten potet. Og venninnen min som mener en middag alltid er et varmt måltid.

Jeg ble litt sånn over at grønnsakslasagnen min ble slaktet, men kom i mitt stille sinn frem til at det kanskje er stor forskjell på generasjonene akkurat her? Eller er det jeg og mannen som er sære når vi mener vegetarretter er like sunne - og kanskje sunnere- enn retter med kjøtt og fisk?

Hva synes dere? Er det noe en middagsrett inneholde?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:09   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Kjøtt må det ikke være nei, men jeg synes det som regel bør være proteiner av ett eller annet slag i middagene. Helst i alle måltider da. Men en grønnsakslasagne går jo fint av og til. Høres godt ut.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:12   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Nei, det må det ikke.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:13   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Det einaste ein middagsrett MÅ innehalde for min del er grønnsaker. Vi har ofte middagar der kjøtet berre er smakstilsetting, eller heilt fråværande.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:15   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Nei, for all del.

(Har du forresten oppskrift på den lasagnen? )

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:18   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Eller er det jeg og mannen som er sære når vi mener vegetarretter er like sunne - og kanskje sunnere- enn retter med kjøtt og fisk?

For meg er det ikke så mye snakk om hva som er sunt, heller hva som er mettende nok til å passere som ordentlig middag. Jeg kan bli veldig fort sulten igjen, så derfor synes jeg ikke det monner helt uten kjøtt eller fisk sånn til daglig. På den annen side har vi ganske ofte supper uten kjøtt. Grønnsakslasagne høres godt ut! Jeg ville i alle fall ikke drømme om å klage på å få servert en grønnsaksrett. (Faren min, derimot, ville nok ikke spist den engang. Han er virkelig sær på den fronten. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:20   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.


(Har du forresten oppskrift på den lasagnen? )

Det er ingen oppskrift. Den blir forskjellig hver gang. Ta 1 boks hakkede tomater, og et par tre tomater skjært i biter og kok opp. Krydre med salt, pepper, sukker og friske urter.

Finn frem alt du har av grønnsaker i kjøleskapet. I dag brukte jeg squash, gulrot, kålrot, sopp, paprika og løk. Skjær sakene i små biter og stek dem hver for seg i olivenolje, før du har dem oppi tomatsausen.

La tomater og grønnsaker koke inn mens du lager en ikke-for-tjukk hvitsaus som du tilsetter diverse osterester.

Legg et lag grønnsaker i bunnen av en form. Legg fullkornslasagneplater over, og legg masse ostesaus oppå disse. Oppå ostesausen legger du mer grønnsaker, også enda et lag med plater, saus og grønnsaker. Gratiner med ost på toppen.

Restene lar seg fryse i perfekte lunsj-posjoner

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:22   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Så lenge maten er sunn og næringsrik, er det da absolutt ikke noe must at det er kjøtt i den.

Grønnsakslasagna er kjempegodt - grønnsakspizza likeså.

Hilsen lille meg som har delt hus et år med to vegetarianere og en gjerrigknark - så da var jeg nokså vegetarianer av meg jeg og.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:28   #9
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Tror det har litt med generasjoner å gjøre. Ikke alt jeg serverer til mine tradisjonstro svigerforeldre
Hørtes godt ut. Skal prøves.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:32   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Det må ikke være kjøtt, men det bør være proteiner av noe slag i retten for at det skal være mettende. Med godt med ost på toppen, så er det jo proteiner i måltidet.

Jeg har selv tidligere spist endel måltider med bare grønnsaker, men jeg ville ikke servert det til andre, nettopp fordi de fleste mennesker trenger noe mettende i måltidet, og noen mennesker blir faktisk også uvel av å ikke få proteiner i måltidet.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:33   #11
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Nei det må ikke være kjøtt i all mat.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:34   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Det må være proteiner i en rett for at du kan kalle det middag. En middagsrett uten proteiner overhodet vil ikke mette særlig lenge heller.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:34   #13
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Nei, det må det ikke. En middag kan være fullverdig uten kjøtt eller fisk.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:35   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Definer proteiner

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:38   #15
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Definer proteiner

Ost, kjøtt, egg, fisk er de beste kildene. Endel nøtter er også rike på proteiner.

Og linser er endel i også.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:40   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Så et par egg i hvitsausen fks?

Jeg klarer ikke linser og bønner.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:41   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Proteiner: Aminosyrer i kjede. Har mange oppgaver i naturen.

Muskler er proteiner. Bønner ol. er en gjerne undervurdert proteinkilde i norsk kosthold.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:42   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Der bekreftet zol min påstand.

Nyrebønner er forøvrig tilnærmet identisk i farge, form og størrelse med rottenyrer. :infårmerer:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:47   #19
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Når jeg lager mat, så pleier jeg å beregne ca 30g protein pr person. Det er ca 30g protein i ca 120g ost, 150g kjøtt og fisk, og 3-4 egg.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:49   #20
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må det være kjøtt i en middagsrett?

Er det proteiner i sjokolade? :håpefull:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no