Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken olje steker du i?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 16:43   #21
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Jeg bruker raps, oliven (til italiensk) eller smør. Som oftest en blanding av raps og smør.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 18:14   #22
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.987
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Kommer an på. Bruker rapsolje til det meste steking pga. smakløsheten. Der jeg vil ha fram olivensmaken, f.eks. i middelhavsretter bruker jeg olivenolje. Solsikkeolje syns jeg stort sett gir best resultat til fritert mat. Kjøtt, pannekaker og sopp får margaring. Det er sjeldent jeg bruker meierismør til steking.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 18:19   #23
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Raps her også.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 18:30   #24
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Rapsolje er best i woken, men steker mest i Melange.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 19:09   #25
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er bare det at kaldpressede oljer ikke tåler særlig høy temperatur før de sunne egenskapene blir reversert.

Ja, men mener akkurat denne oljen har blitt "gjort noe med" slik at den skal skal tåle den høye temperaturen? Den er ihvertfall merket med "steking" og opptil 300 grader.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 23:13   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.196
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Jeg steker nesten aldri mat, og da oftest i smør. Woker i rapsolje eller olivenolje.

Jeg mente det var sånn at rapsolje tåler varme godt? I hvert fall den som er ment til steking.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 23:26   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.163
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Rapsolje (ikke kaldpresset, den bruker jeg bare til dressing) eller smør her også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 08:26   #28
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Ser Raps er en gjenganger her. Da skal den få komme inn i det sjuggerplømske hus igjen, og solsikken kan få seg en runde i frityren til far.
Takk for innspill

  Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 08:37   #29
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Bruker olivenolje når jeg ikke bruker smør. Bruker meierismør til å steke i da det spalter fettet (tror jeg det var) på en sunnere måte enn annet smør når det blir varmt ( kan ikke forklare det nærmere- det kan sikkert noen andre her inne)

  Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 14:41   #30
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Siden jeg har bodd noen år i Italia finnes det bare èn olje for meg..

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 14:43   #31
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.094
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Vi bruker også stort sett smør til steking. I annen matlaging, elsker jeg gode oljer.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 14:57   #32
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Jeg steker for det meste i vanlig stekesmør
Syntes det spruter veldig når jeg bruker oljer av forskjellige typer

Men, vi bruker grillen, året rundt, til det meste av steking, og da unngår man bruk av oljer/smør

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 15:19   #33
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Meierismør.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 16:50   #34
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Vanligvis raps
Oliven til italiensk mat (også når eg steiker, f.eks kjøttdeig til saus)
smør til kjøttstykker og fisk. Og sopp.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:17   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.196
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg steker for det meste i vanlig stekesmør
Syntes det spruter veldig når jeg bruker oljer av forskjellige typer

Men, vi bruker grillen, året rundt, til det meste av steking, og da unngår man bruk av oljer/smør

Hva er "stekesmør"?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:24   #36
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva er "stekesmør"?

Margarin som er ment for steking, men vi griller for det meste
Det er unntaksvis vi steker maten

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:53   #37
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Jeg steker forøvrig det aller meste av stekemat og middager ellers i komfyren (fiskeretter, kylling, potetretter, karbonader, hambis,...). Enten på rist eller i form. Da sparer jeg både stekefettet pluss at det lager seg selv. :makelig anlagt:

  Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:05   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Jeg bruker solsikkeolje. Den spruter ikke når jeg woker.

  Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:16   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.163
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Margarin som er ment for steking, men vi griller for det meste
Det er unntaksvis vi steker maten

Jeg bruker meierismør til biff og sopp og pannekaker og noen ganger speilegg, men vanligvis olje til f.eks. bruning av kjøttdeig og løk, karbonader/burgere, og til steking eller woking av grønnsaker og slikt (som jeg gjør ganske ofte).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:32   #40
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken olje steker du i?

Rapsolje eller kokosfett. Bruker også smør. Kommer ann på hva jeg steker og hvar jeg har lyst på. Da mener jeg smør, ikke margarin. Hvorfor bruker folk egentlig margarin?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no