Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 15:21   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi snakket vel i hovedsak om mettet fett?

Eskimoer er vel ett eksempel.

http://www.nfhm.org/artikler/eskimo.pdf

Nå har jeg skummet kjapt igjen denne artikkelen, og har fått forståelsen av at det er sammensetningen av metter og umettet fett, samt hvilke typer mettet fett som inngår i kostholdet, som er av betydning, eventuelt i tillegg til lavt inntak av karbohydroater. De har blandt annet et høyt inntak av omega 3. Man kan ikke bare uten videre henvise til inuittenes kosthold og så hevde at animalsk fett er bra. Det er ikke det samme som å si at H-melk er bra.

At transfett ikke er bra og værre en mettet fett vet jeg selvfølgelig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 15:25   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Kombinasjonen av raske karbohydrater og mettet fett er ikke bra. Det er det som skaper problemer, og det er også som regel dette folk tenker på når de snakker om fet mat. Altså pizza, hamburgere, pommes frites osv. Dette er overhodet ikke sunt (man kan lage sunnere alternativer, det vet jeg jo). Men mettet fett i seg selv er bare bra for helsa, så lenge man kutter ned på karbohydratene, spesielt de raske. Loff med meiersmør, skinke og ost på er ikke særlig sunt, men ta bort loffskiva og tilsett noe paprika eller tomat og du har et bra lite måltid.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 17:38   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Her i huset har vi levd etter filosofien "Lettprodukter er fysj, variert kosthold er bra". Dvs. at vi unngår produkter hvor fett eller sukker er erstattet med et eller annet, vi har meierismør eller ingenting under pålegget, vi spiser rikelig med grønnsaker og frukt osv. Og så bruker vi lite produkter med salt i og tilsetter heller selv. Av samme grunn holder vi oss stort sett unna blandingskrydder som urtesalt, sitronsalt, posemat osv. Der er det mye salt der!

Jeg er overbevist om at variert kosthold og "la bilen stå mest mulig" er sunnt. Men vi er ikke treningsnarkomane eller noe slikt, men erstatter bilen med sykler og beina ofte nok. Det er jo enkelt å si når man bor en kilometer fra butikken.

Trodde egentlig at det er lenge siden animalsk fett ble delvis friskmeldt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:07   #24
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Her drikker hun ikke melk, men ellers går det i meierismør, og kaldpressede oljer.

Spesielt margaringer er jeg veldig veldig skeptisk på. Lettmargariner er enda værre.

Nemlig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 19:08   #25
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Trodde mettet fett var skikkelig fy fy jeg. Steker alltid mat i olivenolje eller soft flora margarin. Noen som kan forklare meg hvorfor det ikke er bra? Og hva er forskjellen på smør og margarin? På skivene bruker vi soft light flora, er vel ikke bra det heller da?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 19:22   #26
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Jeg signerer bina, jeg. :lat:

Også synes jeg det er viktig å minne foreldre på at mosjon for ungene er utrolig viktig. :ser for meg foreldre som heller fete melkeprodukter innpå ungene i den tro at det er sunt, og barna eser ut som ballonger:

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 19:38   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Trodde mettet fett var skikkelig fy fy jeg. Steker alltid mat i olivenolje eller soft flora margarin. Noen som kan forklare meg hvorfor det ikke er bra? Og hva er forskjellen på smør og margarin? På skivene bruker vi soft light flora, er vel ikke bra det heller da?

Det står litt i linkene over, men kort fortalt er meierismør et naturprodukt laget av fløte, mens margarin er mer "bearbeidet" og laget av oppvarmede planteoljer. Jeg unngår helst varmepressede planteoljer, da de ikke er særlig sunne. Her og her står litt mer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no