Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-07, 21:28   #1
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Jeg skal bake en marsipankake til et 40 års lag til helgen. Blir mange mennesker, så den må bli større en vanlig.

Trenger oppskrift som jeg vet andre har fått til, har nemlig funnet noen på nettet, men har jo ikke prøvd dem før. Må være til en langpanne.

Skal også ha marsipan over, hvordan i hule skal jeg klare å rulle den fint? Bruker å kjøpe ferdig rullet marsipan til vanlige sukkerbunn i rundform.

Hjelp mottaes med stor takk!

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 21:59   #2
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Kan du ikke bare lage 2 vanlige da?
Om du har lykktes med det før tenker jeg. Litt kjedelig å ikke lykkes når mann har press på seg. Uansett: lykke til

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 11:48   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Langpannesukkerbrød:

12 store egg
300 g sukker
piskes til eggedosis.

300 g hvetemel
3 ts bakepulver

siktes i.

Has i smurt langpanne/evt bakepapir og stekes 45-60 min på 170 C. La sukkerbrødet hvile litt, gjerne noen timer, før du fyller det.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 12:17   #4
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Når jeg kjevler ut marsipanlokk pleier jeg å gjøre det i mellom to bæreposer, altså jeg river opp og bretter ut posene og legger marsipanen i mellom. Og så bruker jeg litt potetmel for at det ikke skal sette seg fast.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 13:05   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Når jeg kjevler ut marsipanlokk pleier jeg å gjøre det i mellom to bæreposer, altså jeg river opp og bretter ut posene og legger marsipanen i mellom. Og så bruker jeg litt potetmel for at det ikke skal sette seg fast.

En kamerat av meg gjorde også dette, men brukte rimi-poser. Med det flotte resultat: Marsipanen tok farge av trykket, så det ble fin rimi-dekor på kaka.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 13:21   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Kan du ikke bare lage 2 vanlige da?
Om du har lykktes med det før tenker jeg. Litt kjedelig å ikke lykkes når mann har press på seg. Uansett: lykke til

To stk, med bro mellom.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 13:22   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Bakepapir farger ikke av.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 14:15   #8
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Bruker tupperware-underlag til å kjevle ut marsipan på, farger ikke av.. og er bare perfekt

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003

Sist redigert av livit : 01-09-07 kl 16:22.
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 14:42   #9
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Bruker tupperware-underlag til å kjevle ut marsipan på, kjevler ikke av.. og er bare perfekt

Dette gjorde jeg også.

Tusen takk for svar alle sammen!

Ble noe alla din oppskrift Madam Mim, doblet en vanlig en. Marsipanen er rullet ut og pynten er laget. Kaka ser så langt bra ut. Blir spennende å se sluttresultatet.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 14:43   #10
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Forresten så stekte jeg i tre runder, fant ut at det å dele en så stor kake var en vrien om ikke umulig jobb. Ble veldig bra det.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 14:49   #11
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

En kamerat av meg gjorde også dette, men brukte rimi-poser. Med det flotte resultat: Marsipanen tok farge av trykket, så det ble fin rimi-dekor på kaka.

hahahaha nice..

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 16:01   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal bake stor kake!

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Forresten så stekte jeg i tre runder, fant ut at det å dele en så stor kake var en vrien om ikke umulig jobb. Ble veldig bra det.

I tre tynne lag? Smart! Jeg gjør det ( i to lag) med den kjempefine Nigella-sjokoladekaken jeg baker innimellom.

Nigellas Old Fashioned Chocolate Cake

200g plain flour
200g caster sugar
1 tsp baking powder
1/2 tsp bicarb
40g cocoa
175g butter, softened
2 large eggs
2 tsp vanilla extract
150ml sour cream

- preheat oven to 180C. Grease and line (or flour) two 20cm round cake tins
- bung the ingredients all together in the mixing bowl or food processor and process until combined
- spatula into the tins and spread out - the mix is very thick
- bake for 25-35 minutes.
- turn out and cool.

The icing
75g butter
175g best quality dark chocolate
300g icing sugar
1 tbl golden syrup
125ml sour cream
1 tsp vanilla extract (droppet)

- melt the butter and chocolate together, cool slightly
- add the golden syrup, then the sour cream and vanilla
- mix into the sieved icing sugar, beat until combined and no lumps
- use 1/3 to sandwich cakes together, 1/3 for the top and 1/3 for the sides

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no