Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-24, 10:11   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.870
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Vi bor i et hus fra midten av 60-tallet, og det trenger oppgradering. Vi skal gjøre mest inne, men også skifte vinduer og dører.

Jeg skjønner at dette ikke er noe jeg kan få et "riktig" svar på.

Hvis du kunne velge hvilken som helst dør til ditt hus, hva ville du valg? Eller spurt på en annen måte, hva er en fin ytterdør?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 10:14   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.196
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Jeg fikk ny ytterdør i 2021, og ville ha noe fargerikt, så jeg landet på Sol i oransje fra Gilje. De har mange fine dører synes jeg.
https://gilje.no/doerer/ytterdoerer/sol/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 10:15   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Jeg syns det er fint å velge en dør som kler huset.

Her er litt inspo:
https://www.bovalls.no/stilguide/stilguide-1960-tallet/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 10:19   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.870
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Jeg er enig i at det bør kle huset. Nå er det en gammen eikedør med fire vertikale vinduer. Jeg synes egentlig den er fin, men den er gammel og slitt, og har sikkert vært der siden 1965. Jeg merker at jeg hele tiden trekkes mot eikedører. Men de er veldig dyre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 10:30   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.819
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

En dør som kler huset og fargen på huset blir gjerne fin. Vi velger hvitt neste gang. De fleste her har hvite dører. Jeg ønsker meg egentlig ikke vindu i dør, synes ikke jeg trenger at man kan se hverken ut eller inn.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 10:31   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.851
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Kan du restaurere den dere har? Det kan hende det er rimeligere enn ny dør, og når du liker den, og den passer og autentisk, kan det være veien å gå.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 10:32   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.870
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Vi trenger vindu i døra, ellers blir det ikke noe lys fra den siden. Kortsidene av huset har ikke vindu, bare verandadør eller inngangsdør. Det er generelt ganske mørkt i huset vårt.

Jeg ønsker meg ikke hvit dør tror jeg, men det blir nok heller ikke en knallfarge.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 10:33   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.870
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Kan du restaurere den dere har? Det kan hende det er rimeligere enn ny dør, og når du liker den, og den passer og autentisk, kan det være veien å gå.

Det har jeg ikke tenkt på. Kan sjekke opp det også. Takk for tips.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 22:28   #9
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Vi endte med eik til vårt 1967-hus da den originale takket for seg. Handlet hos Tore Ligaard. Regner med at den varer like lenge som den forrige. Minst.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-24, 12:14   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.829
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Jeg liker dører med vindu i for å slippe inn lys. Gjerne frostet for å unngå innsyn. Ellers synes jeg enkelt er best.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-24, 12:17   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.486
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Er det mulig å lage vindusfelt over døra? Slipper inn lys, uten at de utenfor ser inn.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-24, 12:31   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ytterdør i hus, hva synes DU er fint?

Hvis det ikke er noe feil med døra kan det hende den kan feks pusses og lakkeres på nytt (eller hvordan den er behandlet). Om man gjør det selv eller sender den avgårde. Ville tro et byggvarehus kan svare? Eller om dere kontakter en dørfabrikk? Man kan sette på en erstatningsdør i mellomtiden da.

Det er dessuten kjempe bærekraftig og jeg ville synes det var en verdi i en original restaurert dør om jeg skulle kjøpe hus.

https://www.gamletrehus.no/butikk/ar...on-gamle-dorer

https://www.walloe.no/restaurering/k...SAAEgL1rPD_BwE


Finnes flere leverandører. Sjekk gjerne lokalt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no