Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Ditt beste kjøkkentips?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-10, 09:28   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Ditt beste kjøkkentips?

Vi skal sette inn nytt kjøkken i huset vi nettopp har kjøpt, og jeg tenker på dette kjøkkenet støtt og stadig. Det er ganske lite, og vi er derfor ganske låst mtp plassering av hvitevarer. Noen Smarte Personer har anbefalt å ha skuffer istedenfor skap under benken, og det har vi gått for. Men er det andre lure ting dere kan tipse meg om?

  Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:32   #2
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Vi har bestilt kjøkkenkvern, da slipper vi den ekle matsøpla.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:33   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Kjøkkenkvern? Hvordan fungerer den?

  Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:39   #4
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Enig med Smash. En utrolig praktisk innretning. Vi hadde det der vi bodde før og jeg savner den. Det er en kvern som sitter i avløpet til kjøkkenvasken som kverner opp det meste av matavfallet.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:40   #5
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Men hvor forsvinner avfallet?

  Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:43   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Men man slipper jo ikke matavfallet av den grunn? Matavfallet blir bare kvernet?

Pass på praktisk plassering av ovn, vask og benkeplater i forhold til hverandre.
Er det sentralstøvsuger der dere skal? En venninne av meg har en slik fiffig avtrekk mot sentralstøvsugeren på kjøkkenet. Hun koster alle smuler dit, åpner luken og vips så støvsuges opp smulene uten at man trenger å drasse fram alt mulig.

Ikke ha masse spor og mønster i skapdørene. Umulig å holde rent.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:48   #7
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Ovn, vask og kjøleskap må være som de er, og med det lille kjøkkenet er det ikke noe problem. Og dessverre ikke sentralstøvsuger. Blanke, glatte fronter!

  Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:49   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.505
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Matavfallet forsvinner i sluket.
Ikke alle steder det er tillatt, her i kommunen er det forbudt ihvertfall, de vil ikke ha matrester i avløpssystemet. Men mange har likevel.

Opphøyd oppvaskmaskin. Hadde det forrige gang. Fint å slippe å bøye seg.


Sist redigert av -ea- : 26-10-10 kl 14:04.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:49   #9
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Men hvor forsvinner avfallet?

I avløpet.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:51   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.505
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Ellers er mitt beste tips å ha nok stikkontakter!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:51   #11
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

XXL-skuffer med 70 cm benkeplate i stedet for 60. KVIK og Norema har, i alle fall.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:55   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.505
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Hvis du kjøper innredning fra Ikea, og velger takhøye skap: Husk å bestille ekstra hyller til skapene. Jeg tenkte ikke på det, og har dermed ikke noe mer plass i de takhøye skapene enn i de andre (har begge deler her). Etter å ha gruffet et år, har jeg nå fått tak i flere hyller fra en annen kjøkkenbutikk (bor to dagsreiser fra ikea).

Ellers fant jeg ut at Ikea har større utvalg i skaptyper/størrelser enn Kvik. I alle fall var det slik for ett år siden da jeg kjøpte kjøkken.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 09:57   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Matavfallskvern er genialt, se her. Den blir koblet til avløpet under vasken og forsvinner ut i det kommunale avløpssystemet.
Men, og det er et stort men, de aller fleste kommuner har faktisk forbud mot disse, nettopp pga avløpssystemene som ikke er dimensjonert for dette og fordi de er redde for rotter i avløpene.
Undersøk i din kommune, flere kommune har "forsøksområder" eller områder hvor dette er lagt inn i dimensjonering og hvor det er lov.
Skal du ha, velg en ordentlig en, en som kan ta et kotelettben og en rosestil. Det blir dyrt å ringe til rørleggeren hver gang det tetter seg ...

Tenk på hvordan dere jobber på kjøkkenet.
Hva gjør jeg hvor? Står vasken og oppvaskmaskinen på riktig sted(du kan flytte på oppvaskmaskinen - ikke så enkelt å flytte vasken).

Store dype skuffer er genialt.
Dyp oppvaskkum - du skal ha plass til bakebrett, store boller og ildfaste former. En avrenningskum/liten skyllekum er lurt å ha.
Såpedispenser i benken.
Plass til krydder i en skuff(IKEA har en genial skuff sånn at du slipper å lete gjennom alle).
Plass til brett/store fat.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:10   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Prøv for all del å tegne inn mest mulig lange uavbrutte benker, benkeplass = lykke i kjøkkenligningen. Skuffer har du allerede tenkt på ser jeg, ellers synes jeg det er kjempefint å ha kjøkkenmaskin på en sånn vippe-opp-hylle inni et skap. I kjøkkenet jeg hadde i Oslo hadde jeg det meste i skuffer. Krydder (liggende i skuff ved siden av komfyren), kniver, tallerkner, gryter, tørrvarer osv.

God søppelhåndtering er viktig å tenke inn, vi bruker noen fra IKEA som får plass inni kjøkkenskap eller kan stå på gulvet til plast og papir.

Tenk på plass til kluter, håndklær, folie/matpapir/brødposer, plastposer, stearinlys, steketakke, osv. Og har du plass til kjølebod? Vi har kjølebod her og det er det beste i hele verden.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:17   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.505
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

To kjøleskap. Jeg vet noen som tenkte på kjølehjørne, men det er stort og dyrt, så de fikk tips fra kjøkkenleverandøren om to innebygde kjøleskap i stedet. Det høres lurt, syns jeg.

Harriet: Kjøkkenmaskin-skap er genialt, men har man lite kjøkken så er det ikke sikkert man har råd til å spandere et helt 40 cm-skap til bare kjøkkenmaskinen.

Men ditt tips om lang benkeplass er et must!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:19   #16
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Vi er også i kjøkkentegnemodus om dagen, og jeg suger til meg tips her.

Foreløpig har vi bare tegnet inn skuffer, dype og brede (60 cm), og tenker å få plass til det meste der. Men hvor skal jeg plassere glass da? Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ha noe særlig overskap. Kanskje bare noen åpne hyller? Selv om jeg ser for meg at det blir ypperlig samlingsplass for støv og fett.

Mitt tips er induksjonsovn.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:22   #17
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Kan det være aktuelt å sette kjøleskapet et annet sted enn på kjøkkenet? Da jeg tegnet nytt kjøkkent i mitt hus for noen år siden, valgte jeg å sette kjøleskapet på et tilhørende vaskerom for å frigjøre mer rom for benkeplass og på den måten få den beste løsningen.

Mange mente at det måtte da være veldig tungvindt å ikke ha kjøleskapet på kjøkkenet, men jeg tør si at det ikke har vært noe problem i det hele tatt.

Kaster bare ut en tanke! Kanskje er det andre løsninger enn du ser sånn med en gang.

Lykke til!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:23   #18
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Vi skal ha masse, masse benkplass, uten avbrudd. Det er fantastisk! Og søppel har jeg tenkt på, skal ha skuffe med flere små dunker nedi. Kvern må jeg undersøke først, ser jeg. Drømmen er en kjølebod, men det er dessverre ikke plass til det.

Kjøkkenet ligner heldigvis ganske mye på det jeg har fra før, så jeg vet hva jeg liker og ikke liker. Men en ting er sikkert, skuffer ved siden av komfyren til krydder og sånt MÅ jeg ha. Det blir en liten øy også, der benkeplaten blir bredere på den ene siden sånn at ungene kan sitte der og gjøre lekser mens jeg/Alberto lager mat.

  Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:24   #19
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Kjøleskap et annet sted? Det kan faktisk være en mulighet.

  Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 10:28   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.688
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste kjøkkentips?

Enn kjølehjørne da? Det tar jo ikke så stor plass som en kjølebod - men man får jo god plass inni der og. (Vi har en nabo som har det - og vi har ikke store kjøkken vi altså)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no