Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Systemnøkkel

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-20, 20:42   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Systemnøkkel

Barna har begynt å øve seg på å gå hjem fra skolen, og låse seg inn selv. Men det er ikke alltid at de husker/klarer å ta nøkkelen ut av låsen. Det er lett for forbipasserende å se om nøkkelen står i døra, og det er en systemnøkkel som gir tilgang til 2-4 etasje og garasjen. Jeg er egentlig ikke særlig paranoid av meg, og tenker at det skal jo ganske mye til for at noen med onde hensikter skal gå forbi en dag nøkkelen tilfeldigvis står i døra. Men om nøkkelen skulle bli borte må alle låsene den åpner byttes? Burde jeg hatt kodelås, og kan en kodelås tas med når man eventuelt flytter?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-20, 21:56   #2
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Systemnøkkel

Om du bor i borettslag, så skal det veldig mye til om du får lov å bytte ut låsen på døra (er min erfaring). Og ja, om systemnøkkelen blir borte, og det er enkelt å finne ut hvilke dører den går til, så må du i alle fall si fra til borettslaget/sameiet. De avgjør om låsene må byttes.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-20, 22:41   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Systemnøkkel

Jeg spurte styret om jeg evt kunne bytte til kodelås, og fikk ok.
Skal du ha nye nøkler må du ha med godkjenning fra fra boligbyggelaget.

star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-20, 22:53   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Dette er et sameie altså. Burde jo ha skrevet det.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-20, 23:15   #5
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Hos oss har det fungert bra med nøkkel i slik "skikort-greie" som er festet i sekken. Yngstemann her var en svime som gjerne kunne ha nøkkel i en jakkelomme, og glemme jakka på skolen osv. Da sitter nøkkelen fast i sekken, og må bli med inn. Kan det være noe?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-20, 23:22   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hos oss har det fungert bra med nøkkel i slik "skikort-greie" som er festet i sekken. Yngstemann her var en svime som gjerne kunne ha nøkkel i en jakkelomme, og glemme jakka på skolen osv. Da sitter nøkkelen fast i sekken, og må bli med inn. Kan det være noe?

De har Beckmann sekker med dings til å henge nøkkelen på, men den kan jo løsnes så det hjelper jo ikke. Og hadde nøkkelen hengt fast i sekken hadde jeg vel kommet hjem til en sekk hengende på ytterdøra.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-20, 23:38   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Systemnøkkel

Her henger nøkkelen fast i sekken, og det er selvfølgelig mindre sjanse for at hele sekken henger igjen utenpå døra enn bare nøkkelen. Så det er jo ikke noe å lure på.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 01:25   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Systemnøkkel

Er problemet at nøkkelen sitter fast i låsen?
I så tilfelle kan kanskje låsolje hjelpe? evt få en låssmed til å se på den.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-20, 18:59   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Er problemet at nøkkelen sitter fast i låsen?
I så tilfelle kan kanskje låsolje hjelpe? evt få en låssmed til å se på den.

Nei, det er bare litt vanskelig for barna å få den ut av og til fordi de ikke vet helt hvor langt de må vri den. Men det kan virke som om de har skjønt det nå. Men nå må jeg lære de å låse døra hvis de går ut igjen før jeg kommer hjem.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 09:42   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Nei, det er bare litt vanskelig for barna å få den ut av og til fordi de ikke vet helt hvor langt de må vri den. Men det kan virke som om de har skjønt det nå. Men nå må jeg lære de å låse døra hvis de går ut igjen før jeg kommer hjem.

Sånn er livet. Jeg kan enda komme hjem til åpen dør, mine unger er 11 og 14.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 09:52   #11
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Sånn er livet. Jeg kan enda komme hjem til åpen dør, mine unger er 11 og 14.

Jeg også, enda det siste jeg sa før jeg gikk ut døra var at de må huske å låse.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 12:22   #12
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Sånn er livet. Jeg kan enda komme hjem til åpen dør, mine unger er 11 og 14.

Eller 15 åringen kan komme hjem etter meg og spør meg hvorfor nøkkelen står i på utsiden....

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 12:50   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Systemnøkkel

Kodelås løste låseutfordringene for den i familien (meg) som slett mest med det. Eneste problemet nå er at jeg titt og ofte glemmer nøkkelen til jobb, siden jeg ikke trenger nøkkelknippet for å låse hjemme.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 13:11   #14
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Eller 15 åringen kan komme hjem etter meg og spør meg hvorfor nøkkelen står i på utsiden....

Det skjer for så vidt her også, Dvs jeg oppdager på tur ut om morran at jeg enten har glemt nøklene i døra eller glemt å låse. Jeg låser med nøkkel også innenfra.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 18:41   #15
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kodelås løste låseutfordringene for den i familien (meg) som slett mest med det. Eneste problemet nå er at jeg titt og ofte glemmer nøkkelen til jobb, siden jeg ikke trenger nøkkelknippet for å låse hjemme.

Du får overtale jobben til å installere kodelås. Det eneste fornuftige å gjøre.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 18:45   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Du får overtale jobben til å installere kodelås. Det eneste fornuftige å gjøre.

Det pleier heldigvis være andre som har nøkler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-20, 19:21   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Systemnøkkel

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Eller 15 åringen kan komme hjem etter meg og spør meg hvorfor nøkkelen står i på utsiden....

Det har jeg og gjort. Men da bodde vi dånn at det ikke var veldig synlig for folk som gikk forbi.
Jeg har også klart å låse meg ute, og måtte ringe låsesmed. Det er egentlig ganske upraktisk med det der smekklås opplegget de har i England.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 01:22   #18
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Systemnøkkel

Vi installerte kodelås da eldstegutten begynte å gå hjem alene fra skolen i tredje klasse. Det har fungert veldig bra. Låsen er i tillegg knyttet til alarmsystemet vårt, og vi kan se i en app når barna har gått på skolen og når de kom hjem. Om du bor i sameie burde det ikke vært noe problem? Da vi bodde i sameie bestemte vi slikt selv. I borettslag må du vel høre med styret? Kodelås kan demonteres og tas med ved flytting, men da må du ta vare på, og sette inn den gamle låsen igjen.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no