Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 19:48   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Guttungen sa her for litt siden at han "skrivde," hvorav mannen sa "nei, du skrev," og jeg sa nesten i kor med ham, "nei, det heter skreiv," som vi sier her jeg kommer fra, og Guttungen vokser opp.

Og så sier min mann at det ikke er lov å skrive at jeg skreiv...

Joda, vi har fine diskusjoner i heimen en lørdagskveld.

Nuvel. Er det lov - på norsk bokmål - å skrive: "jeg skreiv" eller er det bare: "jeg skrev" som er korrekt?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:49   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Skråvvå!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:49   #3
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Det der lurer jeg også på.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:50   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Jeg har ikke giddet å sjekke, men jeg antar at man muligens kan skrive skreiv som sideform på bokmål.

Er du vokst opp med samnorsk, forresten?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:53   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.392
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Jeg sier skreiv, men skriver skrev. Det kunne ikke falt meg inn å skrive skreiv, faktisk. Men det er lov, lærte jeg nå. :sjekket:

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:55   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Jeg skrev.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:56   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

å skrive, skriver, skrev, har skrevet.

skreiv er jo dialekt vel?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:20   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Både skrev og skreiv er tillatt, i følge Bokmålsordboka.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:22   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Å skrive, skriver, skreiv, har skrivi.
:veit åssen Inagh låter - låter likt:

  Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:24   #10
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Det skal vel være to r-er i skrrivi, SF? :feil skal være rett:

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:31   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.072
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skriver "skrev", men sier "skreiv".
Det er verre med perf. formen.
Jeg synes "har skrive" (nyn) høres veldig mye bedre ut enn "har skrevet".

Jeg pleier demonstrere feilen "eg har skreve" fysisk framfor klassen, og da minker antall nynorskfeil i det ordet drastisk. Tror de anser det som overskuddsinformasjon, for det blir mange riktge svar etterpå

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:38   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Å skrive, skriver, skreiv, har skrivi.
:veit åssen Inagh låter - låter likt:

Opplest og vedtatt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:45   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Hvordan bøyes å skreve egentlig?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:47   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.392
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

å skreve, skrever, skreva el skrevet el skrevde, skreva el. skrevet el skrevd.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 00:25   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Å skrive, skriver, skreiv, har skrivi.
:veit åssen Inagh låter - låter likt:

Hi hi - akkurat slik ja.

Og nei, jeg har ikke vokst opp med samnorsk - bare bygdedialekt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 20:39   #16
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg pleier demonstrere feilen "eg har skreve" fysisk framfor klassen, og da minker antall nynorskfeil i det ordet drastisk. Tror de anser det som overskuddsinformasjon, for det blir mange riktge svar etterpå

"Eg har skreve" er akkurat det jeg ville sagt på min dialekt. Men jeg antar det du demonstrerte var "eg har skræva", som innebærer ting med beina? Å skriv og å skræv er to vidt forskjellige ting. (å skriv - skriv - skreiv - har skreve)

Ville ellers skrevet "skrev" i dette tilfellet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 21:28   #17
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

"Eg har skreve" er akkurat det jeg ville sagt på min dialekt. Men jeg antar det du demonstrerte var "eg har skræva", som innebærer ting med beina? Å skriv og å skræv er to vidt forskjellige ting. (å skriv - skriv - skreiv - har skreve)

Men her er det jo snakk om hva som er lov å skrive, og da er det Hondacrv påpeker helt riktig - bruker man har skreve som perfektumsform av å skrive på nynorsk, bruker man i praksis infinitivsforma av å skreve. Hva man sier er ikke nødvendigvis noen god rettesnor for hva man kan skrive.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 23:36   #18
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men her er det jo snakk om hva som er lov å skrive, og da er det Hondacrv påpeker helt riktig - bruker man har skreve som perfektumsform av å skrive på nynorsk, bruker man i praksis infinitivsforma av å skreve. Hva man sier er ikke nødvendigvis noen god rettesnor for hva man kan skrive.

Ja jeg forstod det, men påpekte bare at det for noen rent lydmessig vil være det nærmeste til dagligtalen. Siden dialekt også ble dratt frem i tråden.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 09:01   #19
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg pleier demonstrere feilen "eg har skreve" fysisk framfor klassen, og da minker antall nynorskfeil i det ordet drastisk. Tror de anser det som overskuddsinformasjon, for det blir mange riktge svar etterpå

Jeg tror alle norsklærere gjør det.
Jeg sier skreiv, og skriver vel både skrev og skreiv, avhengig av situasjon og mottaker.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 09:16   #20
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bøye "å skrive" korrekt

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg tror alle norsklærere gjør det.

Senest i går, faktisk, til de 14 elevene mine som skal ha eksamen i sidemål i morra. De humret godt, så gjenstår det å se om det gikk inn denne gangen. Ordet er jo ekstremt høyfrekvent i norskstiler også; jeg drømmer om å oppleve en eneste gang at ingen skriver "Diktet/novella **** er skreve av ****" i innledningen til en sidemålsstil.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no