Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gulrotbrød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-08, 21:44   #1
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Gulrotbrød

Jeg slumset til å finne opp de beste brødene jeg noengang har smakt i dag, og tenkte jeg i all ubeskjedenhet skulle dele oppskriften med dere.

Rajrajs supersaftige gulrotbrød:

2,5 kopper havregryn
2,5 kopper grovt mel (jeg brukte alle slumpene i skapet og det ble litt grovbakst fra Mølleren, litt sammalt hvete og litt siktet rugmel)
6 dl siktet hvetemel
5 dl grovt revet gulrot
1 pose tørrgjær
1 toppet teskje salt
6-7 dl vann, 40 grader (kommer litt an på hvor store kopper du bruker til melet. Jeg brukte små kaffekrus og 6 dl vann)

Bland det tørre. Ha i gulrot. Jeg vet ikke om det er viktig - tror det, mtp gjæren, at gulrøttene hadde romtemperatur (altså at de ikke var kjøleskapskalde). Ha i vann og kna sammen til det blir fast deig. Heves 1-2 timer. Bak ut og etterhev 30 minutter/til brødet når kanten av formen.
Jeg pensla de med melk og skorpen ble sprø og herlig. Stekes på 200 grader, cirka tre kvarter.

Nok til to brød i vanlig form, eller cirka 24 rundstykker (selv lagde jeg ett brød og 12 rundstykker).

Rundstykkene stekes forøvrig i 14 minutter på 225 grader.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 22:23   #2
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotbrød

Dette må jeg prøve meg på. Har funnet et veldig godt gulrotbrød på Meny, men deg hadde jo vært gøy å få det til på egenhånd.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 23:29   #3
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gulrotbrød

Åh, det hørtes fantastisk godt ut! Men du, kan du finne ut hvor mange dl 2,5 kopper er? Små kaffekrus sier meg ikke så mye.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 23:31   #4
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotbrød

En kopp er 2,5 dl.
http://www.europages.no/directory/pa...ertVolume.html

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 09:03   #5
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulrotbrød

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

En kopp er 2,5 dl.
http://www.europages.no/directory/pa...ertVolume.html

"A cup" er 2,5 dl. Mine kaffekrus er sikkert litt mindre - cirka 2 dl, vil jeg tro. Men det reguleres i så fall ved å ha i mer vann.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 09:09   #6
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Gulrotbrød

Så godt ut, kanskje jeg skal prøve det til gulrotsuppen jeg tenke å prøve i dag.

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 09:39   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotbrød

Takk. Jeg har sett etter oppskrift på godt gulrotbrød. Jeg baker i brødbakemaskin, så jeg må teste ut størrelsesforholdene litt.

Jeg har nemlig arvet et gammelt desilitermål fra min bestemor, og i den så er 1 kopp i underkant av 2 desiliter.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 11:37   #8
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotbrød

Forvirrende at det finnes forskjellige mål som heter kopp. Visste ikke at vi hadde et eget mål som heter det?

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 14:18   #9
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulrotbrød

Dette hørtes godt ut, må prøves.
Men, hva er en vanlig brødform da? Jeg har både 1,5 og 2 liter.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 19:25   #10
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulrotbrød

Min er på 1,5 liter.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 22:16   #11
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulrotbrød

Da skal jeg gå for 1,5.
Takk!

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 14:17   #12
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulrotbrød

Nå har jeg testet ut oppskriften, og det ble et kjempegodt brød og 13 rundstykker! Deigen ble skikkelig klissete, så jeg hadde nok mer hvetemel i enn det skulle være, men brødene ble ikke så tunge og kompakte som jeg hadde trodd. Nydelig!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 19:09   #13
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulrotbrød

Jeg har bakt de en gang til, da med mer grovt og mindre fint mel. De ble ikke like gode for, som Kanutte trodde, ganske tunge og dermed litt triste. Får heller slå meg til lags med et medium grovt brød og ha mer fint hvetemel igjen, så lenge det er så godt som det er. Revne gulrøtter veier jo opp på sunnhetsskalaen.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 13:52   #14
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Gulrotbrød

Skal det ikke være olje i disse?

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 20:19   #15
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulrotbrød

Jeg hadde ikke olje i, men det skader sikkert ikke.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 20:53   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotbrød

Dette må jeg prøve!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 08:37   #17
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gulrotbrød

Dette ble helt fantastisk! Takk, rajraj!

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 09:02   #18
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotbrød

Tusen takk for oppskrift! Dette skal prøves!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no