Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvilken symaskin?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-08, 20:38   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hvilken symaskin?

Svigermor ble overlykkelig da jeg etter 10 år gikk med på at symaskin kanskje er noe man kan ha bruk for. Hun er quiltemester, og går ikke med på at jeg behøver den enkleste på markedet. Dermed ble det innsamling til bursdagspresang, og jeg har 5-6.000 kroner til rådighet.

Har noen anbefalinger? Har jeg rett i at jeg sannsynligvis bare kommer til å benytte rettframsøm, eller har svigermor rett i at jeg kommer til å få dilla og dermed trenger 40 pyntesømmer før jeg vet ordet av det?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 22:42   #2
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Du trenger MASSE pyntesømmer Helt sant. Man blir nemlig hekta!
Jeg sverger til Janome. Anbefaler www.sysiden.no De har super service.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 22:49   #3
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Takk for svar, Shamu. Fremdeles skeptisk til pyntesømmer, men...jeg må jo tro på syguruen.

Det er Janome jeg har kikket på, ikke minst fordi den lokale hobbysjappa fører dem og det blir en mulighet til å bidra til driften - vil ikke miste den butikken.

Har du Janome selv? Hvilken modell?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 22:51   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Pyntesømmer trenger du kanskje ikke (Jeg har sydd masse og har aldri savnet det.), men det kan være greit å ha litt mer enn de helt elementære praktiske sømmene. Jeg savner for eksempel å kunne sy elastiske sømmer med min maskin, siden det er praktisk å ha hvis man vil sy klær av stoffer med litt elastikk (ikke minst barnetøy).

Ellers er "usynlig oppleggingssøm" eller hva det nå heter, noe en praktisk symaskin bør ha.

Også bør den ha funksjon for knapphull, synes jeg.

Men så klart, hvis du hater å sy og er overbevist om at du aldri kommer til å sy noe mer enn opplegget på en ferdiggardin fra IKEA, så trenger du en maskin som kan sy rettsøm og sikksakk og that's it.

For øvrig tror jeg ikke du får allverdens pyntesømmer for 5–6000 kroner. Jeg aner ikke hva en god maskin koster i dag, men jeg betalte i alle fall 5000 kroner for min veldig solide, men ikke veldig fancy Bernina for 12 åre siden. (Det kan godt hende de er mye billigere i dag, altså.) Hvis valget står mellom "solid" og "mange pyntesømmer", hadde jeg for min del definitivt valgt solid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 22:51   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Jeg stod å lurte på det samme for noen måneder siden. Jeg skulle betale selv og kjøpte derfor en billig en på Jysk (for en tusenlapp).

Jeg har faktisk brukt den en del. Har sydd gardiner og noen kjoler til snuppa, og jeg har kjøpt stoff til flere ting som nok kommer til å bli laget. Jeg skjønner at maskinen ikke kan brukes til alt mulig rart, men foreløpig holder den til mitt bruk.

Både mamma og svigermor sier at Bernina er det man skal kjøpe hvis man skal bruke så mye penger som du skal. Jeg var å så på en som man kunne programmere til å sy bokstaver. Det så bare vanvittig stilig ut.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 23:00   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Pyntesømmer trenger du ikke, uansett hvor hektet du blir.
Men du trenger overlock , elastisk søm, kanpphullsfunksjon, kanskje "tungesting" dersom du vil aplikere. Alt dette får du på flere av Janome og Bernina sine modeller.
Min store Berninamaskin fyllte 21 år i mai, og har gått mange ganger rundt jorden. Den gangen kostet den over 20 000.- , men som alt annet elektrisk/elektronisk utstyr er det mye billigere i dag.
jeg har også en liten Janome-modell som jeg er fornøyd med. Den lille tassen syr i seks lag dongeri og møbelstoff lett som bare det.

Lykke til.
Spør om hjelp på den lokale butikken, men husk at det er forskjell på en quiltemaskin og en "vanlig" maskin.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 23:07   #7
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Jeg kan anbefale Janome Jubilee 85, den er super, har overlock-søm etc og en god del pyntesømmer. Sysiden.no har kampanje på den nå, mener jeg.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 23:07   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Jeg kjøpte akkurat symaskin, og ville ha blindsøm (til å legge opp med), elastisk søm, knapphull og noen enkle pyntesømmer. I tillegg så ville jeg ha en maskin som var superrobust, og som var kraftig (for å legge opp dongeribukser og slikt) og helmekanisk fordi jeg har tenkt å ha den i 30 år. Så jeg landet på Janome EasyJeans. Den er den mest solgte maskinen i verden og jeg synes også at det er en fordel, for da er det enklere å få tak i ekstradeler etc.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 23:11   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kjøpte akkurat symaskin, og ville ha blindsøm (til å legge opp med),

Ah, det var det het, ja.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 23:15   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Jeg har nettopp levert inn min gamle maskin på service og har oppdaget at de selger brukte, uavhentete symaskiner. Nå har jo du greit med penger, men tenkte det kunne være et tips til andre. (Hvis folk ikke en gang greier å hente maskinen sin er den neppe velbrukt.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 19:39   #11
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken symaskin?

Jeg har en Janome MC6600 Pro. Den er helt fantastisk og har alt man trenger av sømmer.
Jeg savner overhodet ikke noe.
Jeg syr mange mange timer hver dag, og har ikke hatt noe krøll med den i det hele tatt.

I dag har jeg kjøpt en Janome Cover Pro 1000CP og er litt sånn hyyyyper!
Det neste blir overlock, muligens Babylock Imagine. Må bare spare litt til.
Fikk så fantastisk pris på Coverlocken at jeg ikke kunne si nei.
Men altså... hadde jeg hatt din sum med penger hadde jeg kjøpt en Janome Easy Jeans tror jeg, og brukt resten av pengene på masse sytrås og ellers dill man trenger. Feks. stoff...

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no