Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Fine du / vakre du

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-23, 21:45   #1
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 769
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Fine du / vakre du

....jeg blir litt sånn når jeg leser at folk skriver dette.
Er dette en motegreier, eller er det faktisk sånn at dette blir riktig grammatisk?

Beklager hvis det har vært en tråd om dette før. Henvis gjerne til den.

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:08   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Enig med deg. Det er en viss type damer som skriver dette, tror jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:13   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Motegreier.

"Det gledes". "Ei litta" (foran ord som ikke nødvendigvis er hunkjønn).

Slike uttrykk har vel kommet og gått til alle tider. Plutselig dør de ut, og erstattes av andre, grammatikalsk uriktige, mer eller mindre irriterende moteuttrykk. Man kan irritere seg eller la det være.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:16   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Hva mener du men riktig grammatisk? Det er jo ikke en fullstendig setning.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:17   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva mener du men riktig grammatisk? Det er jo ikke en fullstendig setning.

At det skal være "deg", ikke "du", antar jeg. "Enig med du" er det også noen som sier. Eller har det dødd ut nå?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:39   #6
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 769
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Opprinnelig lagt inn av My, her.

At det skal være "deg", ikke "du", antar jeg. "Enig med du" er det også noen som sier. Eller har det dødd ut nå?

Jepp…det jeg mente.

«Gratulerer med dagen vakre du!»

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:46   #7
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.727
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Du er mer personlig enn deg kanskje?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:48   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Jeg synes også det høres feil ut og føler de er litt yngre enn meg som bruker dette. Er det 30-40-åringenes svar på det som tenåringsjentenes (i hvert fall tidligere sa): Vakreste osv. Svar: duuu dah? (jeg blir 49 i år).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:50   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Det kan kanskje være noe med at det blir litt nært, søtt og koselig med et litt "barnslig" språk?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-06-23 kl 23:06.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-23, 22:52   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det kan kanskje være noe med at det blir litt nært, søtt og nusselig med et litt "barnslig" språk?

Ja, det tror jeg. Det gjør det tilsynelatende mer personlig.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 05:51   #11
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Fine du. Godt i glasset. Det gledes. Hate på (hun). POV. Basically.

Jeg knurrer inni meg, men klarer å ikke dvele for lenge ved irritasjonen.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 06:17   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Godt i glasset.

Rødt eller hvitt i glasset.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 09:09   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Jeg skriver av og til "Takk snille du.".

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 09:44   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Fine du. Godt i glasset. Det gledes. Hate på (hun). POV. Basically.

Jeg knurrer inni meg, men klarer å ikke dvele for lenge ved irritasjonen.

hjertens enig.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 09:52   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Uansett om det er litt rart så har jeg blitt veldig glad når noen har sagt det til meg. Det har nok vært "damer" på min egen alder. En mannlig venn av oss, kan nok ha sagt det også. Han smører på med den typen ord.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 10:20   #16
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Fine du. Godt i glasset. Det gledes. Hate på (hun). POV. Basically.

Hva er poenget med den der POV-greia, egentlig? Og når kan det brukes / ikke brukes? :knirk:


Jeg sier som hun jenta jeg hørte i SATS-garderoben forleden: Jeg får irritasjon.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 10:39   #17
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Jeg tror at "fine du" kan være en dialekt-ting. Jeg er nordlending, og kan godt finne på å skrive "tusen takk, fine du" til venninnene mine. Har ikke tenkt at det skulle være noe feil/teit i det. (Mulig jeg bare er litt lite smart )

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 11:02   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Jeg vil ikke si det er «grammatisk feil»; det er jo mest vanlig å tiltale noen med «deg» i stedet for «du», men jeg synes det er litt søtt/personlig å skrive «kjære du» eller «fine du», nettopp fordi det ikke er det faste uttrykket. Og jeg kan også fint finne på å skrive ting som «tusen takk, snille du».

At man blir lei av sjargong, eller ikke føler det naturlig å bruke det selv, er jo helt rimelig. Litt av poenget med å kunne si ting på ulike måter er jo at folk velger det de synes passer best for seg selv. Jeg synes det er veldig morsomt å se hvor mange forskjellige måter folk uttrykker seg på skriftlig/på nett, både med slang (som jo alltid har eksistert), bevisste stavefeil, bruk av emojis og tegnsetting, og andre ting.

Noen uttrykk fungerer som memes (som POV eller #denfølelsen), og noen er veldig ungdomsspråk som jeg ofte ikke skjønner og i alle fall ikke bruker - og noen, som «rødt i glasset» eller «det gledes» opplever jeg som voksenslang av en type som jeg selv overhodet ikke ville finne på å bruke, men det er jo ikke noe «verre» at middelaldrende damer bruker sjargong enn at tenåringer gjør det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 11:51   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Denne bruken av du/deg er vel en slags vokativ (tiltaleform), på linje med Kari! Petter! Du! Du Petter! Du Kari! Men det er også et tilfelle av et adjektiv som modifiserer et personlig pronomen, som er ganske uvanlig, så det er også karakteriserende – hvis man sier «snille deg!» eller «snille du!», kan man parafrasere det som «du er snill» (jf. også «Snilling!», «Søtnosen!» osv.). Jeg tenker at vokativfunksjonen trekker mot subjektsform mens den komprimerte karakteriseringen trekker mot objektsform (når det blir objektsform i norsk er et fascinerende langt lerret å bleke).

TLDR: Det er urimelig å betegne «snille du» som ugrammatisk og «snille deg» som grammatisk, dette er ikke som «ei litta drink» og lignende, som er bevisst ugrammatisk (men kjempegøy, synes jeg).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 15-06-23 kl 11:58.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 12:08   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det kan kanskje være noe med at det blir litt nært, søtt og koselig med et litt "barnslig" språk?

(Antar at du også kjenner en slik inni deg når du ser slike uttrykk eller aner slike intensjoner. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no