Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

"Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Se resultatene: "Ett godt nytt år" el. "et godt nytt år"
Ett godt nytt år. 7 5,88%
Et godt nytt år. 112 94,12%
Deltakere: 119. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-10, 11:53   #21
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Sånn rent apropos:


(Kilde: youtube.com)

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:33   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Ett ser bare rart ut. Og er feil, som de andre sier. Jeg synes det er ganske urolig at mange ikke skjønner forskjellen på et og ett.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:02   #23
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Jeg synes det virker litt smålig å bare ønske noen ett godt nytt år av gangen, jeg da.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:03   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Litt sånn "jeg ønsker deg ett godt år og sju vonde, ja".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:14   #25
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Litt sånn "jeg ønsker deg ett godt år og sju vonde, ja".

..eller "jeg ønsker deg ett år..."

(Derfor tenker jeg også som Skilpadda, at det sikkert er en skrivefeil og ikke vondt ment. )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:22   #26
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes det virker litt smålig å bare ønske noen ett godt nytt år av gangen, jeg da.

Akkurat det tenkte jeg også.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:24   #27
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Frøken V, her.

For når jeg googler det, så kommer det opp nesten halvt om halvt om hvordan folk skriver det.

Jeg er norsklærer i videregående skole og kan herved informere deg om at grunnen neppe er at den halvparten som bruker ett har tatt et bevisst valg. Ut fra det jeg har lest i diverse norskstiler de siste 12 årene er nok grunnen heller at utrolig mange av Norges befolkning faktisk ikke vet at det er forskjell på et og ett.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:32   #28
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Det er jo ikke antallet som er viktig i denne sammenhengen, derfor skal man ikke skrive ETT.
"Jeg ønsker deg et GODT nyttår", ikke et vondt et.
Blir det samme om jeg sier: "Jeg ønsker meg en fin bil." Da er det FIN bil jeg vil ha.
Sier jeg at jeg ønsker meg én fin bil, så mener jeg at det er kun én fin bil jeg vil ha, ikke to.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:41   #29
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Jeg ønsker deg ett godt nytt år, og så to helvetes år."

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 14:25   #30
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Altså, skriver man ett godt nytt år kan man bytte ut ett med 1 og skrive vi ønsker deg 1 godt nytt år. Det ser jo ikke bra ut.
Akkurat som vi ønsker deg 1 god jul heller ikke ser særlig koselig ut.

Her er det artiklene vi bruker (en, ei, et) og ikke tallordene, og det er litt viktig å vite forskjellen.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:15   #31
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Ett godt nytt år høres veldig feil ut for meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:29   #32
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Kan man ikke bare skrive God Jul og Godt nytt år?

Hvor mange gode år man ønsker vedkommende er vel ikke så innmari viktig - for det kan jo endre seg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:33   #33
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Kan man ikke bare skrive God Jul og Godt nytt år?

Nei.


Ikke jul med stor J og Godt med stor G.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:36   #34
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Jeg ser at jeg bør slå fra meg tanken om å skifte nick til "man", det er så mange som legger seg borti hva man får lov til og ikke.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 16:13   #35
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei.


Ikke jul med stor J og Godt med stor G.

Fader så vanskelig dette med julekort plutselig ble!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 16:14   #36
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Man kan løse det enkelt ved å ikke sende julekort i det hele tatt.


Nei steike, jeg tror jeg må bytte nick likevel.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 17:22   #37
Philippa
Aktiv
 
Philippa sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 256
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"En" er artikkel, ikke tallord. Hvis man ville spesifisert at det var 1 god jul man ønsket, ikke f.eks. 2 eller 3, ville man skrevet "Jeg ønsker dere én god jul". Og når det er snakk om intetkjønnsordet "år", så er artikkelen "et", mens tallordet (1) er "ett". Det er ikke snakk om at man ønsker noen mer enn ett godt nytt år; man bruker ikke tallordene i det hele tatt.

På engelsk er det lettere å se forskjellen, siden tallord og artikkel er helt forskjellige. Man ønsker noen "a merry Christmas and a happy new year", ikke "one merry Christmas and one happy new year".

Åh, takk! Jeg hadde akkurat begynt å manne meg opp til å skrive et langt innlegg, men du skrev det mye bedre enn jeg kunne kommet på!
(og tror jeg skal vise dette til min bedrevitende lærersvoger som konsekvent ønsker meg èn god bursdag. Arrrgh!!)

Forøvrig ønsker jeg alle 1 god jul og 1 godt nytt år!

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 17:25   #38
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Philippa, her.

Åh, takk! Jeg hadde akkurat begynt å manne meg opp til å skrive et langt innlegg, men du skrev det mye bedre enn jeg kunne kommet på!
(og tror jeg skal vise dette til min bedrevitende lærersvoger som konsekvent ønsker meg èn god bursdag. Arrrgh!!)

Da burde det hvertfall være én god bursdag.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 17:34   #39
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Litt kjapp i avtrekkeren - stemte ett - men en liten runde blandt kortene mine viser at jeg skriver: God jul og godt nytt år. Hehe - :rema1000:

Etter å ha lest tråden synes jeg også at et ser bedre ut enn ett.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 18:57   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg ønsker deg ett godt nytt år, og så to helvetes år."

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no