Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-21, 19:46   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Skjønner at man bruker slike tjenester om man ikke vet, men for oss er budenes arbeidsbetingelser kombinert med skvisen til restaurantene slik at vi velger det bort. Ungene har også fått forbud. Trengs det hjemkjørt bruker vi restaurantene med levering i egen regi eller vi henter. Så betyr det at vi ikke alltid får akkurat det vi har lyst på når vi har lyst på det, men like gjerne at da kan man like gjerne spise på restauranten. Det er ganske hyggelig.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 20:23   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Hvilke arbeidsbetingelser er det du vet om som gjør Foodora uaktuelt, Charlie?


De gangene jeg bruker Foodora er hverken «hente selv» eller «spise på restauranten» et alternativ. Brødskiver eller havregryn er gjerne alternativet, ikke noe gæærnt med det, men det er ikke sånn at man nødvendigvis har alternativene du nevner og bare velger latskapsalternativet lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 21:39   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Et av poengene med tariffavtale er vel gjerne at tips skal være bonus, ikke en lønnsregulator. Vi er fortsatt ganske langt unna amerikanske tilstander selv om man tipser i restaurant og til bud.

Er dog nysgjerrig på hvordan lønnsvilkårene faktisk er, men man må vel kunne håpe tat Fagforbundet ikke godtok for mye fjas.

Det er vel Fellesforbundet som har den tariffavtalen. Jada, spikker fliser jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 21:56   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Alle disse F-ene går i ball for meg. :lettforvirret:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 22:39   #25
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Når vi bestiller takeaway er det fordi vi har lyst, vi har alltid alternativer til havregryn. Ikke nødvendigvis mer enn suppeposer (stort sett tomatsuppe, skjønt en annen kan ha sneket seg inn. Akkurat nå har vi også gul ertesuppe. ) eller lapskaus på boks (vi har beredskapslager), men det er ikke TOMT.

Det tar vel typ 20 min minimum før maten er klar om vi bestiller her, på 20 min kan vi traske til fots til mer enn et sted som selger mat. Foodora/wolt er derfor ikke siste skanse før sult for oss. Andre kan ha en annen situasjon eller andre vurderinger, jeg deler bare våre.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 22:47   #26
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Alt man ikke har tenkt på men som man nå tenker på. Jeg har ikke brukt foodora ofte, maks et par ganger, og Wolt leverer ikke her jeg bor. Men jeg tror jeg skal bestille direkte og hente selv. Ikke det at vi gjør det så ofte. Det blir som regel pizzabakeren 100 meter fra huset eller noe jeg plukker med når jeg kjører fra jobb.

Skal i alle fall ikke bestille via app og hente selv!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 22:52   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Lærte noe nytt! Aldri brukt Fodora, Wolt har jeg aldri hørt om. Henter alltid maten selv.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 07:53   #28
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Foodora kan ta opp mot 30% av inntjeningen til små resturantene så jeg bruker de ikke. Ikke lenge siden det var oppslag om det i media her.. så enkelte tjener lite på å bruke men samtidig eierne at de ikke har noen valg fordi vist de ikke gjør det så kjøper kundene fra andre som bruker de.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 08:42   #29
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Fodora bruker jeg hvis de kjører hit, de har tross alt tariffavtale og det nærmeste man kommer ordna forhold i den bransjen*. Volt er ikke et alternativ, de nærmest slavedriver sine folk. Henter jeg/vi selv bestiller vi direkte fra matlagingsstedet.

*Fodoraappen brukes ikke, vi kontakter stedet direkte.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 10:16   #30
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.019
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Nå ser jeg at jeg ikke har gått glipp av noe. Jeg bruker ikke Foodora fordi utvalget de tilbyr her ute er såpass dårlig at stedene de leverer fra kan jeg hente fra selv - og gjør det allerede.

Det som er dumt er at jeg antar at de binder restaurantene til å lenke opp til siden deres når man ønsker å se på menyen. Jeg skulle kjøpe takeaway fra en lokal restaurant i helgen, og nesten uansett hva jeg prøvde, ble jeg sendt til Foodora. Til slutt valgte vi hva vi ville fra Foodora, og mannen dro til restauranten og bestilte der.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 10:40   #31
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Nå høres jeg ut som Foodoras største forkjemper her, og det er jeg ikke, men det er et par ting som klør i hjernen min lell.

Nå kjenner jeg ikke kalkylene for de forskjellige restaurantene, og 30 % er et ganske greit innhugg, men alternativene er så vidt jeg kan se enten:

- at restauranten selv har bemanning stor nok til å kunne håndtere utkjøring, med kostnadene det medfører i lønn og sosiale kostnader og usikker inntjening
- at restaurantene dropper utkjøringsmulighet og satser kun på inhouse servering, med kostnadene det medfølger å ha bord/servering, og da mister potensiell omsetning (dog redusert) de ville hatt på utkjøring, uten kostnadssiden ved bordbelegg
- at restauranten også mister markedsføringspotensialet de har ved å være tilgjengelig i Foodora-app, og må veie opp for det med eget markedsføringsbudsjett

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 11:09   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg er helt enig i at det er alternativene, og man kan selvsagt si at det er frivillig å være med, og da må man bare betale prisen. Men jeg kan jo fortsatt mene at Foodora ikke har en ok deal for restaurantene. Det blir jo det samme som med tariff/ikke tariff. Man kan jo bare si at alternativet er å ikke jobbe for Wolt, for sånn er dealen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 11:11   #33
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er helt enig i at det er alternativene, og man kan selvsagt si at det er frivillig å være med, og da må man bare betale prisen. Men jeg kan jo fortsatt mene at Foodora ikke har en ok deal for restaurantene. Det blir jo det samme som med tariff/ikke tariff. Man kan jo bare si at alternativet er å ikke jobbe for Wolt, for sånn er dealen.

Jaja, det kan godt hende at Foodora græbber for mye, jeg bare ville kommentere på at det er flersidig, det der med 30 % av kaka. I noen settinger vil det gi en restaurant 70 % av en kake de uten Foodora ikke ville fått.

Og så er det sikkert tusen variabler her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 11:18   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Ja, absolutt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-21, 11:46   #35
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.482
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Vil vi virkelig ha den samme tipskulturen som i USA, hvor de som jobber som servitører er avhengige av kundenes velvilje for å få en lønn å leve av?

Nei, det er vel nettopp derfor avtalen i Fellesforbundet med tanke på Foodora er en virkelig seier.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Skjønner at man bruker slike tjenester om man ikke vet, men for oss er budenes arbeidsbetingelser kombinert med skvisen til restaurantene slik at vi velger det bort.

JEg var kjent med budenes arbeidsbetingelser, MEN jeg ble ikke klar over hva konsekvensene for restaurantene var for inntil noen måneder siden (en facebook venn som postet om det), så tenker det er kjempefint med slike tråder! (og helller ikke opplest og vedtatt at alle vet om det)

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

De gangene jeg bruker Foodora er hverken «hente selv» eller «spise på restauranten» et alternativ. Brødskiver eller havregryn er gjerne alternativet, ikke noe gæærnt med det, men det er ikke sånn at man nødvendigvis har alternativene du nevner og bare velger latskapsalternativet lissom.

Jeg håper inderlig og vel at de som benytter seg av Foodora eller Wolt ikke må "gå i skammekroken". På samme måte som jeg synes at Gaia har et glitrende poeng i at det ikke må være hver enkelt kundes raushet som setter lønna di, kan vi ikke si at det er vi som enkeltindivider som skal "redde verden". Altså - det er fint om vi er opplyste, men å legge alle valg på enkeltpersoner er etter min mening feil. Det må være en struktur som gjør at vi er et vi, og ikke bare en rekke med enkeltpersoner som må sitte igjen og skamme oss hvis vi har tatt et suboptimalt valg. (min indre kommunist banker min indre liberalist )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-21, 07:42   #36
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Man kan si at man ikke kan legge alle valg på enkeltpersoner, samtidig er det summen av valgene vi gjør som skaper veldig mye i verden - særlig for produkter og tjenester som er rettet mot forbrukere. Tenker man kan være oppmerksom på det, også uten å sende i skammekroken.

Det gjelder også andre områder. Hvis man mener noe med at unge skal ta fagutdanning, må man også gi dem arbeid, og bruke bedrifter som har faglærte - ikke en polsk fyr tipset av svoger betalt svart.

Går man høyt på banen om grisers leveforhold, så må man også mene det og la det få noen konsekvenser for de valgene man gjør på Maximat i Strømstad. Ikke bare når man ser på tv.

Det er ikke nok å mene det er fælt å baktale og mobbe, og deretter gjøre det samme, selv.

Gjøre noen ting man får til ut fra det du har valgt. Bruke betjent kasse for å støtte arbeidsplasser, hente take-away, kjøpe brukt (bruke opp klærne du allerede har kjøpt før du shopper mer, for den delen), betale hvitt, invitere noen du ikke har sett på lenge, sende et kort i posten, gi penger til et prosjekt, stille på dugnad med den oppgaven som passer for deg. Tilby handlehjelp til en som er syk eller eldre eller…

Det handler om å leve slik man preker og sette ord ut i handling. Så er livet fullt av mange ting, man tenker ikke over alle valg man gjør, man vet ikke alt eller forstår alt. Men kan hver enkelt i sitt liv og sine små valg gjøre litt - ikke overalt, ikke hver gang - men søke mot å ta bedre valg litt flere ganger - så setter det spor. Jeg tror på det. Så gir man seg selv kred for det, ikke dømmer seg selv for det man ikke klarte. Og ikke dømme andre, vi kjenner ikke deres liv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-21, 07:44   #37
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Men Charlie, du svarte ikke på hvilke arbeidsbetingelser budene har som gjør Foodora uaktuelt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-21, 12:47   #38
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.482
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Man kan si at man ikke kan legge alle valg på enkeltpersoner, samtidig er det summen av valgene vi gjør som skaper veldig mye i verden - særlig for produkter og tjenester som er rettet mot forbrukere. Tenker man kan være oppmerksom på det, også uten å sende i skammekroken.

Ja, det er klart man er ansvarlig for seg selv og sine valg, men det at man blir ansvarlig for summen av alle valgene - det kan vi ikke legge på oss selv, da må vi heller jobbe for å skape strukturer og systemer som regulerer totaliteten.

Og dette er ikke bare moralistisk, det er også praktisk rettet. Hvorfor har vi vært flinkere med covid-19 enn vi er med miljø og/eller klima? (les gjerne artikkelen om hvordan Gro Harlem Bruntland fikk pepper for å stoppe SARS. Som faktisk var en skikkelig farlig sykdom. covid-19 har jo vært farlig på systemnivå, belastning av helevesen etc Jeg skjønner at dette ikke er en "hyggelig" ting å si, men sars og covid - det er to helt forskjellige verdener) Jeg er så lite liberalistisk at jeg fryder meg litt over hele el-sparkesykkelgreia, ta det med i betraktningen! Jeg har rett og slett ikke troa på at "folk flest bare skjerper seg" og at det fungerer som en løsningsstrategi - og at tråder her inne om "flyskam" etc bare fungerer på det bittelille mindretallet som har anlegg for å beherske seg i utgangspunktet.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 22:25   #39
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Innlegget mitt var ikke ment for å skyte de som velger å bruke Foodora sine tjenester. Det var av mer prinsipielt slag. Jeg kjøper ikke svart, jeg forsøker å bruke håndverkertjenester som har tariffavtale for medlemmene sine, og som ikke driver md sosial dumping (og gjør det til et poeng når jeg henter inn anbud). Og jeg velger bestille via restaurants nettside og hente selv fremfor budleveranse. Men hadde jeg havnet i en situasjon hvor budleveranse var behovet hadde jeg nok foretrukket Foodora fremfor Wolt. Jeg skjønner at Foodora tar et gebyr for at restaurantene skal ha tilgang til tjenesten deres, både leveringen og det å være et alternativ man kan bestille henting fra på nettsiden. Så er jo spørsmålet alltid hva som er rimelig å betale for en slik tjeneste, og der er det markedet som rår.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 22:44   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Håper ikke du legger «bruke budtjenester med tariffavtale» og «kjøpe svarte tjenester» i samme kurv her, Gaia?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no