Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du lest "Som pesten"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-20, 15:21   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Har du lest "Som pesten"?

Jeg hører lydbok fra Fabel nå. Boken er skrevet av en dansk forfatter, Hanne Vibeke Holst, og ble utgitt høsten 2018.

Plottet er at det dukker opp en ny influensa som man ikke har vaksine mot, og som etterhvert utvikler seg til en global pandemi. Hovedpersonen er en dansk lege ansatt i WHO i Geneve, med jobb som koordinator for pandemibeskjempelse.

Det er fascinerende å høre denne historien, for det er så mange fellestrekk med det vi opplever nå. WTO sporer opp de første smittetilfellene, hvert land utarbeider ulike tiltak for å begrense smitten, det arbeides iherdig med å utvikle en fungerende vaksine samtidig som de overvåker mutasjoner og om deler av befolkningen viser seg å være mer sårbare for smitten enn andre.

Jeg vet ikke om boken hadde fenget før februar 2020, men nå syns jeg det er utrolig interessant å høre hvor mye beredskap og planlegging som har vært gjort for det som tross alt har vært en varslet katastrofe: En global influensapandemi man ikke har vaksine mot. I tillegg beskriver den WHOs rolle i et slikt utbrudd.

På kjøpet får man noen mer eller mindre troverdige og fengende bihistorier, men i alle andre scenarier enn akkurat der vi er i dag så ville nok det vært nødvendig for å holde på leseren. Hovedplottet ville jo vært FOR usannsynlig..

Er det flere som har lest/hørt boka?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-20, 15:26   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Min mest korona-engstelige kollega hadde lest denne lenge før dagens pandemi brøt ut, og hun likte den godt. Hun starta å lese den på nytt for noen uker siden, like før det braket løs for alvor. Hun synes altså boka er god - såpass god at hun ville plage seg selv med den nå, altså. Tror ikke jeg vil anbefale å gjenta den suksessen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-20, 15:29   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Enn så lenge syns jeg ikke den er så fæl. Den er bare skremmende realistisk. Det skal sies at jeg har igjen en tredjedel av boka, men bøker pleier jo å ha en slags happy ending, gjør de ikke? : optimist :


Sist redigert av Timar : 30-03-20 kl 15:38.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-20, 15:33   #4
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Jeg leste den da den kom ut, og leser den igjen nå. Synes Hanne-Vibeke Holst traff ganske godt da hun skrev den. Mye av det hun beskriver, er jo akkurat hva vi har sett av tiltak og mekanismer som slår til nå. Jeg trøster meg med at Covid-19 ikke først og fremst tar livet av de yngste, slik viruset som beskrives i boken gjør.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-20, 17:11   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Ja. Var ferdig med den sånn rundt 10 mars..... Litt uheldig med timingen føler jeg. Har lyttet til mange slike siden jul og angrer en del på det.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-20, 20:50   #6
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Hmm

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-20, 21:28   #7
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Jeg liker å ligge ytterst på brygga om sommeren og lese Haisommer, og jeg er morbid nok til å lese Rosemary’s Baby når jeg er gravid. Men Pesten, midt i en pandemi, det blir for påtrengende realistisk!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-20, 17:47   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Hmm

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 22:01   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Sånn, da er "Som pesten" skrevet inn i ønskeleselista. Takk for tips.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 22:06   #10
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Har høyrt den som lydbok.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-20, 16:43   #11
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Jeg var kjapt innom det lokale senteret i dag og oppdaget i sidesynet, da jeg gikk forbi bokhandleren, at det var helge-kupp på denne boken. Hardback til kr. 79,- . Så nå skal jeg også lese denne, så snart jeg er ferdig med boken jeg leser akkurat nå.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-20, 16:57   #12
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Har hørt den på lydbok. Godt driv i boka, jeg likte den godt.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-20, 18:22   #13
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Jeg leser den nå og forstår ikke hvordan noen kan ha så god innsikt i så mye. Den er absolutt anbefalelsesverdig.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-20, 18:29   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Jeg leste den i sommer og på mange måter beskriver den jo scenario som ikke er like inngripende som vi så i mars. Bemerkelsesverdig treffsikkerhet i spådommen hvertfall, jeg likte den godt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-20, 09:03   #15
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du lest "Som pesten"?

Jeg leste den i sommer, og leste politikk-trilogien hennes på nytt - jeg synes hun skriver gode bøker. Den ga et dytt til å se på diskusjonen rundt vaksiner og fordeling fra flere sider, og en følelse av at ting kunne vært verre.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no