Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Lær meg å så inne

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-20, 17:52   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Lær meg å så inne

Jeg har utrolig dårlig merittliste på å så inne for så å plante ut. Stort sett vokser det aaaalt for fort, for så å daue.

Så hva gjør jeg? Skal det stå i en vinduskarm? I hvilken temperatur skal de stå? Hva er for varmt? Hva er for kaldt? Skal noe av det helst stå med «lokk», altså noe over?

Tenker stort sett på blomster, ikke grønnsaker. Det får bli videregående kurs.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 18:09   #2
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg og så inne

Mye lys og lav temperatur har jeg lest. Men ikke lyktes veldig godt selv hittil, må vente til uti mai med å plante ut her hos meg, og plantene blir som regel for lange og tynne før den tid...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 18:30   #3
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg og så inne

Du skal som regel så tynt og sette det varmt, og når det spirer skal det flyttes til et sted som er lyst og litt kaldere. Vinduskarmen her nord blir som regel for varm og ikke lys nok, og da får man lange og tynne planter. Jeg anbefaler plantelys. Det får du kjøpt på Clas Ohlsson, Biltema og Europris f.eks., og det funker fint. Ser ut som en hasjplantasje utenfra da, men pytt.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 18:39   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Hva er lav nok temperatur? De eneste rommene jeg ikke har vanlig romtemperatur i er kaldloftet. Det er neppe kaldt nok ute til at det blir kuldegrader der nå, men det er kanskje for kaldt? (Det er vinduer og dagslys der.)

Mulig soverommet mitt kan funke.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 18:52   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Du kan så ute i plastkasser, det er ganske smart. https://www.datsja.no/blogg/2018/3/1...et-p-verandaen

Jeg har to plastkasser på verandaen med forskjellig: gulrot, purre, persille, valmue, leanderklokke, ringblomst. Det spirer ikke enda da, men det vil gjøre det når frøene er klare.

Ellers når du sår inne: det er greit å ha det varmt for å spire, f.eks bruker jeg oppå varmtvannstanken. Når det har spirt så er det å sette kjøligere og lyst, det er viktigst at det er kjølig når det ikke er så mye lys ute. Nå er det ganske mye lys. Det er nok smart med litt ekstra lys, men jeg har ikke det. Inne har jeg tomatplanter, basillikum (varmt, kjøkkenkarm), ringblomst, chili og salat. Tomatplantene seter jeg så kjølig jeg får, og da er det ca 15 grader.

Jeg har ofte plast over til plantene har spirt, evt til de når opp til plasten.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 19:04   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Det høres artig ut, Magica! Kunne sikkert ha funket på kysten der jeg vokste opp, men her er det skikkelige vintere.

Men fikk litt trua på å sette de på loftet i år.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 22:39   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Men det funker uansett om det er skikkelig vinter. Det er meningen at det skal være skikkelig vinter og kaldt, og så skal frøene bli vant til kulden og herdes, og litt etter litt så skal det begynne å spire når verden rundt blir vårlig. Når man planter i en kasse med lokk (lag noen hull) så blir det et bedre klima uansett - og etter hvert så kan man fjerne lokket/ha det på gløtt til plantene er store nok til å settes i andre krukker eller jorda. Jeg vanner med snø.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 22:42   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Sånn!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 9930484F-A332-4DD9-940C-6EF466A82290.jpg (7,8 KB, 54 visninger)
Filtype: jpg A5D4DA3A-BF8F-40C0-93D6-B24510BA2AE0.jpg (10,8 KB, 43 visninger)
__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-20, 23:10   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Det er jo kjempestilig!!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 22:45   #10
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Det ser ut til å funke bra å ha frøene/spirene på kaldloftet. De vokser sakte og ser «robuste» ut, og ikke som de lange, tynne stenglene som bare døde som jeg har hatt før om årene.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 23:02   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Så gøy når det funker.

Jeg har sådd ute i kasser med lokk, som Magica tipset om. Det spirer også sakte, men sikkert der ute.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:18   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Høres bra ut! Nå spirer endelig gulrøttene mine også som står ute i kasser. Det er veldig smart å la spirer vokse sakte i starten.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:18   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Jeg har igjen å så sukkererter, agurk og blomkarse, mulig jeg får gjort det i morgen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:19   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å så inne

De kan stå ute selv om det er fare for frost?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:20   #15
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Det som er «født» ute så. Men ikke tomat, agurk og paprika.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:24   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Hva mener du, at de må være ute fra starten, fra før de begynner å spire? Jeg har noen urter, salat, og diverse blomster, som jeg ikke har kommet så langt at jeg har sådd enda. Men det er fortsatt tidlig å så direkte, her i Trøndelag i nordvendt skråning.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:26   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hva mener du, at de må være ute fra starten, fra før de begynner å spire?

Ja, de tåler litt frost da - f.eks hvis det blir minusgrader på gulrøttene mine nå så går det fint selv om de står ute, for frøene har stått ute lenge og er herdet.

Sår jeg gulrot inne og setter ut etter spiring og det blir frost så er det større sannsynlighet for at de dør.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:27   #18
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å så inne

My, du kan lese her. Jeg kopierer inn.


Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Du kan så ute i plastkasser, det er ganske smart. https://www.datsja.no/blogg/2018/3/1...et-p-verandaen

Jeg har to plastkasser på verandaen med forskjellig: gulrot, purre, persille, valmue, leanderklokke, ringblomst. Det spirer ikke enda da, men det vil gjøre det når frøene er klare.

Ellers når du sår inne: det er greit å ha det varmt for å spire, f.eks bruker jeg oppå varmtvannstanken. Når det har spirt så er det å sette kjøligere og lyst, det er viktigst at det er kjølig når det ikke er så mye lys ute. Nå er det ganske mye lys. Det er nok smart med litt ekstra lys, men jeg har ikke det. Inne har jeg tomatplanter, basillikum (varmt, kjøkkenkarm), ringblomst, chili og salat. Tomatplantene seter jeg så kjølig jeg får, og da er det ca 15 grader.

Jeg har ofte plast over til plantene har spirt, evt til de når opp til plasten.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:31   #19
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Takk, tror jeg setter dem i kjellervinduet når det har begynt å spire (på gjestebadet først kanskje). Der er det kjølig, og vinduene er vendt mot nord, så det blir ikke direkte sol der før i juni.

My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 00:49   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å så inne

I år tester jeg ut litt forskjellig av blomster og annet. Jeg skal så endel rett ut når den tid kommer. Spisestuebordet er avlestasjonen min akkurat nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no